Rozpohyboval Alzáka. Lukáš Zahrádka se studiem Leaf-Animation dává v Česku život nejznámějším digitálním maskotům

Filip HouskaFilip Houska

zahradka-1

Foto: Leaf-Animation

Lukáš Zahrádka, zakladatel a CEO Leaf-Animation

„Pozemšťane!“ Jakmile uslyšíte toto oslovení položené do možná až nepříjemně vysoké tóniny, poznáte, že vás z televize volá zelený mimozemšťan, abyste zaregistrovali nejnovější nabídku nebo slevovou akci na Alze. Z takzvaného Alzáka, maskota největšího e-shopu v Česku, se stala naprostá marketingová ikona firmy, která výrazně přispívá k úspěchu Alzy, která za loňský rok utržila téměř 30 miliard korun.

Málokdo však ale ví, kde se v českém digitálním prostoru Alzák vzal a kdo stál za studiem, které ovlivnilo to, jak před veřejností vystupuje. Oním kouzelníkem, díky němuž se hlavní postava marketingu Alzy tak šíleně rozrostla, je Lukáš Zahrádka z pražského animačního studia Leaf-Animation, které v roce 2015 založil, aby na tuzemský trh přinesl nový formát počítačové grafiky a animací.

Hned od počátků se Leaf-Animation zaměřovalo na moderní vizuální pojetí, které by mohlo fungovat nejen pro malé startupy, ale i pro tradiční české společnosti. Vize byla jasná: nabídnout druhé straně optimální balíček, z něhož by ve výsledku vznikla efektivní marketingová kampaň, jež by dotvářela image firmy.

lukas-zahradka-1

Foto: Leaf-Animation

Lukáš Zahrádka, zakladatel a CEO Leaf-Animation

„To, že se chci jednou věnovat oboru 3D grafiky, pravděpodobně nastartoval první 3D animovaný film Toy Story od světově známého studia Pixar, když jsem ho v dětství poprvé viděl. Úplně mě fascinoval a věděl jsem, že tohle jednou budu dělat. K založení firmy mě ale nejvíc motivovalo to, že chci mít kolem sebe tým super lidí,“ objasňuje Zahrádka svůj první impuls pro založení vlastního animačního studia.

Ačkoliv se jeho tým nikdy nezaměřoval ryze na filmový průmysl, inspirace jedním z nejzásadnějších studií světa byla natolik velká, že se líbivá 3D grafika a animace do reklam stala hlavním byznysovým jádrem firmy. Dnes tak nabízí škálu služeb od různých druhů ploché a prostorové animace až po stylizovaná animovaná videa nebo realistické vizualizace produktů.

Úspěch na maskotech

Z celého portfolia Leaf-Animation však nejvíce vyčnívají maskoti, respektive služby pro vytvoření digitálních firemních postav, které by danou společnost prezentovaly v reklamních spotech, na billboardech, letácích a podobně. Do této škatulky se řadí i zmíněná Alza, se kterou Zahrádka spolupracuje už deset let.

„Alza.cz byl můj první zaměstnavatel, ke kterému jsem hned po maturitě v roce 2009 nastoupil na pozici klasického grafika plakátů. Současně ale hledali někoho, kdo by uměl vyrobit animaci 3D modelu Alzáka, jenž se v té době do marketingových aktivit Alzy teprve zahrnoval. Vzájemně jsme zjistili, že jim animaci dokážu efektivně vyrobit. A tím to začalo, mimozemšťan byl pak vidět opravdu všude,“ vzpomíná Zahrádka na své profesní začátky.

Od tohoto momentu se začaly rojit všemožné kreativní reklamy, přičemž některé z nich byly čistě pod tvorbou Zahrádky a některé se naopak skládaly přímo na marketingovém oddělení. Vzhledem k tomu, že byl Zahrádka ústřední postavou pro rozpohybování ikonického zeleného mimozemšťana, dost lidí si myslí, že to byl právě on, kdo Alzáka vytvořil. Podle jeho slov však postava vznikla v pražské agentuře ještě předtím, než se s ní v Alze setkal – on byl pouze tím, který Alzákovi vdechl „digitální pohyb“.

Obecně pro Leaf-Animation pak Alza zůstává jedním z nejdůležitějších dlouhodobých klientů a stále se snaží posouvat laťku vstříc moderním trendům. Alzák ovšem není jediný maskot, který nese stopu Zahrádkova animačního studia. Tým se postaral také o profesora OKAY pro stejnojmennou firmu s elektrospotřebiči nebo malého hodného čertíka Fuega pro firmu Fuego.sk, pro níž navrhoval celou digitální kampaň.

Spolupráci má také se společností Datart, pro kterou Leaf-Animation tvořilo nový design pro reklamní spoty do televize. V klientském portfoliu se pak objevuje mimo jiné skupina srovnávačů cen Heureka, pro níž se dělaly jednoduché televizní bumpery a reklamy, nebo cashbackový portál Tipli.cz, kterému studio navrhlo maskota oslíka.

Důraz na vzdělávání a zahraniční expanzi

Vedle toho, že se chce Leaf-Animation více angažovat ve vlastní tvorbě a navrhovat originální projekty, na nichž by tým zlepšoval své postupy (což se děje i nyní, viz nápadité PF 2020), chce také šlapat do oblasti vzdělávání, díky čemuž hodla tento kreativní obor přiblížit širší sortě lidí a vychovat nové animátory a grafiky.

Především by se mělo jednat o situace zaučování lidí, kteří již mají nějaké zkušenosti s grafikou, ale podle slov Zahrádky je možné zaučit i úplného nováčka tohoto oboru, což si už vyzkoušel v rámci interních náborů. Setkával se s tím, že když dojde na plnohodnotnou 3D animaci, grafické schopnosti uchazečů mohou v důsledku jiných postupů značně pokulhávat.

„Už teď jsem si interně testoval nové metody vzdělávání a můžu říct, že nového člověka, který má základní znalosti z oboru grafiky a animace, zaučím na 3D animátora do jednoho měsíce. To je pro řadu mých kolegů z branže nemyslitelné a často mi oponují, že to je nemožné,“ vysvětluje Zahrádka.

lukas-zahradka-1

Foto: Leaf-Animation

Mezi další klienty Leaf-Animation patří Connect IT nebo Fieldman

Právě školení a efektivní učení nováčků může ovlivnit i následující plány firmy. Na letošní rok totiž Leaf-Animation plánuje zdvojnásobit počet zaměstnanců (z původních osmi na šestnáct), což se podle plánu má pozitivně projevit v plnění nových zakázek ze zahraničí, kam Zahrádka se svým týmem postupně směřuje.

„Mým dlouhodobým cílem je vytvořit zde v Čechách takovou multifunkční firmu v oblasti animace. Tím myslím právě to, že bych chtěl dělat nejen animaci a grafiku v reklamě, ale také pořádat i vzdělávací kurzy, realizovat celovečerní animovaný film nebo seriál. Celkově rozšířit naše služby například do fotografování, vývoje aplikací a podobně,“ dodává 30letý kreativec.