Rozšířená realita ve Škoda Auto. Testují technologii, která by mohla v budoucnu napovídat zákazníkům při opravě auta
Virtuální prostředí provede technika jednotlivými body údržby
Nacházím se v budově Škoda Auto FabLab, konkrétně v oddělení Centrálního technického servisu. Přede mnou je velké robotické rameno, jedno z těch, co mají v automobilce na starosti výrobní operace. Ale nefunguje. Důvod? Prozatím neznámý. A je právě na mně, abych ho odhalil. Přiznávám, že robotická ramena nejsou mou specialitou. Ve skutečnosti je toto první, u kterého stojím tak blízko. Přesto pro mě není problém provést i na tak složitém zařízení některé kroky údržby, aniž bych musel studovat jedinou stránku technické dokumentace.
Vysvětlení je jednoduché. Na hlavě mám brýle HoloLens od Microsoftu, které mi pomocí rozšířené reality zprostředkovávají veškeré informace, které potřebuji k několika postupným krokům údržby znát. Jedná se o novou technologii, kterou zdejší FabLab testuje a která by mohla v budoucnu pomáhat nejen lidem přímo uvnitř závodu, ale také externím automechanikům, a dokonce i samotným majitelům vozidel značky Škoda.
Oddělení Centrálního technického servisu Škoda Auto je jakousi pomocnou rukou výroby. Mimo testování některých komponent a technologických postupů se stará především o bezproblémový chod výrobní činnosti a společně s údržbáři na jednotlivých provozech o rychlý servis. S tím je spojena nutnost údržby strojů, která přichází ke slovu nejen v momentě, kdy se na zařízení něco skutečně porouchá, ale provádí se i v rámci preventivních kontrol.
Právě pro účely údržby nyní ve FabLabu testují technologii brýlí pro rozšířenou realitu HoloLens od Microsoftu. „Celý koncern pracuje s Microsoftem, díky čemuž nabízí tato technologie obrovský potenciál integrace do každodenního fungování celého závodu. Od Teams až po kalendáře,“ vysvětluje důvod využití právě brýlí HoloLens Milan Dědek, projektový koordinátor umělé inteligence prediktivní údržby.
Brýle mohou najít své uplatnění jak při situacích reaktivní údržby v momentě poruchy, tak především při prevenci. Ta probíhá nejčastěji pomocí tzv. checklistů, na kterých jsou uvedeny jednotlivé body údržby. Tyto seznamy mohou mít podobu klasického papírového manuálu, případně se zobrazovat na displeji telefonu. Zaměstnanec je následně odškrtává, jak postupně reaguje na problém, ke kterému jej tyto body dovedly.
Na jiném koutu planety, a přesto u stroje
Brýle si kladou za cíl proces údržby maximálně zjednodušit a zapojit do něj i osoby, které nejsou u zařízení vůbec fyzicky přítomny. Zaměstnanec si jednoduše nasadí brýle na hlavu a nasnímá QR kód, který je na stroji. Tím získá přesné údaje o tom, jaké zařízení má před sebou, a brýle spustí příslušný program pro jeho servis.
Vybíráním jednotlivých bodů na checklistu jsou do brýlí promítány návody na provedení daného kroku procesu. Pomocí virtuálních šipek je technik zaveden přímo na místo, odkud má údržbu provádět, brýle mu podají informace o tom, jaký by měl být stav normálu, případně pomocí instruktážního videa navedou, jakým způsobem může být odhalená závada opravena.