Rozváží jídlo, pomáhá potřebným, spojuje prospěšné podniky a velké firmy. Jednou budeme sociální Alza, říká Lucie Hyblerová
Lucie Hyblerová, zakladatelka Breakfaststory
Lucie Hyblerová strávila pět let v byznysu, ale před pár lety se rozhodla založit platformu na podporu sociálních podniků a osob v nouzi. Spustila ji v půlce února loňského roku, za čtyři týdny přišel covid a její činnost získala nový rozměr. Lucie vytrvala a kromě propojování sociálních gastro podniků s firmami a zákazníky buduje i speciálně zaměřený e-shop.
Měsíc poté, co Lucie Hyblerová loni spustila Breakfaststory a rozvážení snídaní ze sociálních gastronomických podniků, přišel kvůli pandemii lockdown. A na Lucii se začaly obracet sociální podniky, například Jídelna Kuchařek bez domova, s prosbou o pomoc. „Během 48 hodin jsem doma z kuchyně se synem obvolala vše, co šlo, magistrát i neziskovky. Vzešly mi z toho dvě nejohroženější skupiny, senioři a rodiče samoživitelé. A k tomu jsem chtěla podpořit sociální gastro podniky,“ popisuje začátky.
Po snídaních, které také daly název jejímu podniku Breakfaststory, proto rozjela akci Potěš obědem. V rámci ní si zákazník koupí jídlo za 160 korun a restaurace za tu cenu uvaří dvě, kdy jednu porci daruje. Lucie Hyblerová na tuto pomoc sehnala dva miliony korun a dosud se podařilo rozvést 25 tisíc obědů zdarma.
„Dokázala jsem to bez grantů, jediný krizový byl z Nadace ČEZ ve výši padesát tisíc korun. Finance pochází z více zdrojů, hlavně od firem, ale dělali jsme i veřejnou sbírku, kdy jsme vybrali půl milionu korun. Nebo šlo o peníze ze Sbírky SOS Česko, kterou pořádal Člověk v tísni,“ uvádí. Dodává, že ji baví stírat sociální stigmata, propichovat bubliny. „Kluci z Porsche by asi normálně neměli catering od žen, co žijí v ubytovnách.“
Lucie je byznysově orientovaná a na tom měla postavené i své podnikání. Nechtěla být neziskovkou, i když povaha její činnosti k tomu vybízí. „Já se snažím držet i v komunikaci byznysové know-how, nemám ráda emoční reklamy seniorů, brečících dětí. Takoví my nikdy nebudeme, i když to funguje. Nikdy nebudeme neziskovka, peníze umím sehnat a dávám je lidem, kteří je potřebují více než já,“ říká.
Breakfaststory už rozvezla obědy více než dvěma a půl tisícům potřebných, seniorům a samoživitelkám. Některým vozí i rok v kuse, protože, jak Lucie Hyblerová připomíná, těmto lidem nestačí zavést jídlo na dva týdny, problém trvá dále. Denně takto rozvezou padesát až více než sto porcí.
„Je to za mě suplování sociální služby, chodíme přímo do rodin, každý pátek si s lidmi voláme, děláme terénní návštěvy. Já sama dva dny v měsíci chodím po domácnostem. Zjišťujeme nejen, jestli jim chutná, ale jejich potřeby,“ popisuje třiatřicetiletá podnikatelka.