Ryanair nepustí do letadla cestující s letenkami od Kiwi.com. Nelíbí se jim, že je prodáváme levněji, říká český vyhledávač

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ryanair-oliver

Foto: Kiwi.com / Ryanair / CzechCrunch

Šéf Kiwi.com Oliver Dlouhý se ocitl v konfliktu s aerolinkou Ryanair

0Zobrazit komentáře

Do dalšího dějství vstupuje souboj Kiwi.com vs. Ryanair. Před rokem se tuzemský vyhledávač letenek s britskou nízkonákladovou leteckou společností dohadovaly o vracení peněz za zrušené lety, teď Ryanair oznámil, že nebude pouštět na palubu cestující, kteří si koupí letenku právě přes Kiwi.com. Brněnská služba prý vydává falešné palubní vstupenky. „Nic takového neexistuje,“ kontruje Kiwi.com.

Ryanair vydal ve středu 18. srpna prohlášení, v němž varuje zákazníky ohledně údajně falešných palubních vstupenek vydaných společností Kiwi.com. „Od dnešního dne bude bohužel každému cestujícímu společnosti Ryanair s palubní vstupenkou vydanou společností Kiwi.com odmítnut nástup na palubu, protože při odbavení nedodržel bezpečnostní a ochranné protokoly společnosti Ryanair,“ uvedla letecká společnost.

Kiwi.com podle ní obchází letecké předpisy a nařízení Evropské unie, dle kterého musí cestující povinně absolvovat odbavovací proces přímo u společnosti Ryanair, aby byli informováni o všech bezpečnostních a regulačních protokolech vyžadovaných při cestování. Brněnská firma má nařízení obcházet tím, že vydává vlastní palubní vstupenky, které nejsou na letech společnosti Ryanair platné.

Zavrženíhodný akt

„Nic jako falešná palubní vstupenka neexistuje. Kiwi.com již roky splňuje veškeré požadavky k zajištění bezpečné cesty pro všechny své zákazníky. Zákazníkům samozřejmě poskytujeme palubní vstupenku Ryanair, která je rovněž vložena na brandované pozadí Kiwi.com,“ říká pro CzechCrunch mluvčí Kiwi.com s tím, že veškeré informace a údaje jsou na palubní vstupence od Kiwi.com stejné a liší se maximálně použitými barvami pozadí.

„Vyhrožování zákazníkům, že nebudou vpuštěni na palubu s touto palubní vstupenkou, je pouze malichernou a amorální praktikou, se kterou se opět snaží omezovat a potlačovat svobodnou volbu zákazníků,“ doplňuje mluvčí brněnského vyhledávače letenek, který Ryanair dlouhodobě kritizuje za přeprodávání jeho letenek. Jak upozornil deník E15, Kiwi.com nedávno zažalovala za nepovolený prodej jejích letenek také aerolinka Southwest Airlines.

Přeprodávání letenek na Kiwi.com se nelíbí ani Ryanairu, který své zákazníky vyzývá, aby si letenky včetně palubních vstupenek obstarávali výhradně na jeho webu. Třetí strany včetně Kiwi.com dle vyjádření britské aerolinky nemají oprávnění prodávat její lety ani vydávat palubní vstupenky. A pokud tak činí, jsou prý falešné a Ryanair je nově při nástupu na palubu přestane přijímat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„O těchto falešných palubních vstupenkách jsme se dozvěděli, když se minulý týden malý počet cestujících, kteří si rezervovali let přes Kiwi.com, dostavil k nástupní bráně bez oficiálních palubních vstupenek společnosti Ryanair,“ uvedla marketingová ředitelka Ryanairu Dara Bradyová. Kiwi.com reaguje, že vedle jím brandované palubní letenky (se stejnými údaji) si zákazník může stáhnout i originální verzi přímo od aerolinky. Podle mluvčí Kiwi.com leží důvod svárů jinde.

„Skutečný důvod tohoto kroku je ten, že Kiwi.com často prodává letenky levněji než samotný Ryanair, což se této společnosti samozřejmě nelíbí. Její chování tak není nic jiného než upřednostňování vlastního zisku před zájmy a svobodnou volbou zákazníků. Uděláme vše, co je v naší moci, abychom naše zákazníky podpořili během tohoto zavrženíhodného aktu Ryanairu, který trestá cestovatele jen proto, že neumí přijmout existenci konkurenčního prostředí,“ doplňuje pro CzechCrunch.

O tom, že se Kiwi.com chystá některé letenky přímo dotovat, aby je dokázalo nabídnout levněji než samotný dopravce, hovořil Oliver Dlouhý ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch koncem loňského roku. Tehdy prozradil, že se na nižší cenu dokáže jeho firma dostat tím, že k samotné letence prodá i některé další vlastní produkty, ale jindy letenky i přímo dotuje. To se však některým společnostem včetně zmíněného Ryanairu či Southwest Airlines nelíbí, a tak se snaží praktiky Kiwi.com omezit.

Ryanair si již dříve stěžoval také na to, že Kiwi.com při nákupu jeho letenek uvádělo falešné e-mailové adresy a aerolinka tak neměla na jednotlivé cestující přímý kontakt. „Společnost Ryanair si v Česku zajistila soudní příkaz, který společnosti Kiwi.com ukládá, aby přestala nahrazovat e-mailové adresy zákazníků falešnými e-mailovými adresami a bránila tak společnosti Ryanair v přímé komunikaci s cestujícími, nicméně společnost Kiwi tento příkaz zatím neplní,“ tvrdí britská nízkonákladovka. Kiwi.com na dotaz CzechCrunche, zda tak i nadále činí, odmítlo odpovědět.

IKEA začíná domácnostem nabízet elektřinu z obnovitelných zdrojů. Projekt chce spustit i v Česku

Filip HouskaFilip Houska

ikea-1

Foto: IKEA

Budova švédské společnosti IKEA

0Zobrazit komentáře

Už dávno neplatí, že se do IKEA jezdí jen pro nábytek. Švédský obr se aktivně rozšiřuje napříč různými oblastmi a vedle domácích doplňků (včetně těch chytrých) nebo jídla klade čím dál větší důraz i na obnovitelnou energii. Ve Švédsku ji nyní začne nabízet v rámci předplatného domácnostem, aby se i ony mohly lépe podílet na snižování uhlíkové stopy.

Stejně jako řada dalších velkých firem i IKEA vkládá do ochrany životního prostředí velké naděje. Lze to pozorovat nejen u nahrazování jednorázových plastů i na pobočkách v Česku nebo u přípravy alternativních jídel z rostlinných surovin, ale také v zaměření na využívání obnovitelné energie ze slunečních paprsků a větru.

I proto se například nadační fond IKEA v červnu spojil s Rockefellerovou nadací, aby poskytly až jednu miliardu dolarů na podporu projektů, jež mají zajišťovat rozšíření obnovitelné energie v chudých zemích. Nyní chce švédský nábytkářský gigant pomáhat i běžným domácnostem, a to přes svou novou „předplatitelskou službu“.

Její název je Strömma a byť k ní IKEA příliš mnoho informací zatím neudává, základní údaje jsou dostupné. Prakticky půjde o službu, díky níž si zákazníci budou moci kupovat čistou energii do domácností, kde by poháněla jejich chod. Platit se bude jedna fixní měsíční suma s tím, že součástí budou i menší variabilní poplatky. Výši cen zatím firma nezmiňuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zákazníci navíc budou moci sledovat spotřebu energie rovnou v mobilní aplikaci, přes kterou potenciálně ovládají i své solární panely od IKEA. Pokud by zjistili, že čistou energii tolik nevyužívají a zůstává jim přebytek, mohou ji následně prodat zpět. Poskytovatelem je firma Skea Solar, která pro švédskou společnost přísun energie zajišťuje.

„IKEA chce společně se svými spolupracovníky, zákazníky a partnery po celém světě vybudovat největší hnutí za obnovitelné zdroje energie a společně tak pomoci řešit klimatické změny. Ambicí je do roku 2030 inspirovat a umožnit více než miliardě lidí žít lepší, zdravější a udržitelnější každodenní život v rámci možností planety,“ zní ze zprávy firmy.

A zatímco solární panely od IKEA jsou dostupné na jedenácti trzích světa, nová předplatitelská služba bude zatím fungovat jen ve Švédsku. „V regionu Česko, Maďarsko a Slovensko bychom chtěli zákazníkům zprostředkovat možnost nakupovat cenově dostupnou a certifikovanou elektřinu z obnovitelných zdrojů do roku 2025. Na detailech projektu zatím pracujeme,“ říká pro CzechCrunch Barbora Geršlová, manažerka pro udržitelnost IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

ikea-2

Foto: IKEA

Instalace solárních panelů pracovníkem IKEA