Ryby se učili udit na Islandu. Již přes rok odhalují taje severských postupů českým zákazníkům

Uzení ryb studeným kouřem patří k tradičním islandským řemeslům. Manželé Trnečkovi ho úspěšně přenesli do Česka.

smokeregular

Foto: Ivo Dvořák

Manželé Trnečkovi do rodného Česka přivezli uzené rybí pochutiny ze severu

0Zobrazit komentáře

V roce 2017 odjeli manželé Trnečkovi na Island na zkušenou. Pracovali na recepcích butikových hotelů, až je severní vítr zavanul k jezeru Mývatn. Právě tam poprvé přičichli k řemeslu uzení ryb. Učarovalo jim natolik, že se ho rozhodli přenést z divoké islandské krajiny až do Brna.

Na Islandu byly ryby dlouho hlavním zdrojem potravy, není se tak čemu divit, že umění uzení ryb zde vypilovali k naprosté dokonalosti. I dnes tady ryby udí postaru, tedy studeným kouřem. Právě na tento postup narazili Stanislav a Klára Trnečkovi, když začali pracovat v malém rodinném hotelu, jehož součástí byla vlastní udírna ryb.

„Díky našim dobrým kamarádům, které jsme poznali na Islandu a kteří již pro rodinný podnik pracovali, jsme se dostali na kouzelné místo na břehu jezera Mývatn. A jelikož k rybám mě to osobně táhlo odjakživa, mít najednou možnost vzít si loď a vyjet na obří jezero na celý den byl splněný sen,“ říká Stanislav Trnečka.

Ve zmíněném rodinném podniku pracovali tři roky, během nichž se postupně začali starat o chod udírny a seznamovali se s tím, jak vypadá skutečně kvalitní uzená ryba. Manželé Trnečkovi tak byli přímo u zdroje, kde si mohli všechny tradiční postupy osvojit od ostříleného islandského rybáře. Zjistili, že jedině ruční malovýrobou se dá docílit rustikální chutě, na které si člověk rychle vytvoří zdravou závislost.

Manželé Trnečkovi

Foto: Ivo Dvořák

Zakladatelé Trnečka Smoked Fish manželé Trnečkovi

Po návratu do Brna tak byla mise jasná – založit udírnu v České republice. „Chtěli jsme na český trh přinést kombinaci severské tradice, autenticity a dokonalého gastronomického zážitku. Po dvou letech jsme měli zažité postupy, jen jsme se potřebovali naladit na českou legislativu,“ doplňuje mladý majitel udírny. Takže jakmile se manželům podařilo najít vhodné prostory a přesvědčit všechny dotčené orgány, že udit se dá i studeným kouřem, rybí jízda s názvem Trnečka Smoked Fish mohla začít.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A jak proces uzení vlastně vypadá? Ryby je nejprve potřeba nafiletovat a důkladně omýt, až pak se nakládají do soli nebo marinády, například ze směsi červené řepy, ginu a koření. Takto se nechají odležet, a když přijde ten správný moment, perfektně se usuší a přichází na řadu samotné uzení. Právě během uzení se chuť marinády a dřeva postupně vstřebává do masa, které zároveň křehne.

Uzení probíhá na speciálních dřevěných štěpcích z různých druhů dřeva. Manželé Trnečkovi nejčastěji používají bukové štěpky, které rybímu masu dodávají jemné kouřové aroma. Někdy ale sáhnou ke štěpkům z olše nebo jabloně. Kouř produkuje externí generátor umožňující přísnou kontrolu teploty – u studeného uzení nepřekročí 25 °C.

Trnečka Smoked Fish 1

Foto: Ivo Dvořák

Všechny ryby projdou Stanislavu Trnečkovi pod rukama

I když na začátku měli manželé Trnečkovi představu, že dodavatelé ryb budou pouze lokální, rychle zjistili, že domácí produkce ryb je velmi omezená. „Seversky vyuzený český pstruh je krásná představa, ale většina českých producentů bohužel ryby prodává do zahraničí a ryb není pro domácí trh dostatek,“ upřesňuje Trnečka. Aktuálně tedy rodinná firma Trnečka Smoked Fish nabízí české siveny, pstruhy mají od malých sádkařů z Dánska.

Prodej za studena uzených ryb v České republice odstartovali manželé Trnečkovi v dubnu loňského roku. Od té doby se jim podařilo vytvořit síť odběratelů, mezi nimiž jsou kromě restaurací a bister také maloobchody či farmářské prodejny v Brně a Praze. „Naše ryby můžete ochutnat také v pražském Hilton Old Town, v novém hotelu Andaz Praha a nově nás najdete také na Rohlíku,“ dodává Stanislav Trnečka. Se svými uzenými rybami se navíc brzy chystají otestovat také rakouský trh.

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

Newsletter Deli | Poslední vydání

Čokoládové království z Uherského Brodu dál roste. Janek vyrazil do Prahy a míří přes 100 milionů

Tržby Čokoládovny Janek loni překonaly 70 milionů. Další růst má podpořit nová výrobní hala i kamenný obchod v hlavním městě.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cokoladovnajanek2

Foto: Čokoládovna Janek

Václav Durďák, spolumajitel Čokoládovny Janek

0Zobrazit komentáře

Kupovat drahou a kvalitní čokoládu v Česku ještě před pár lety zdaleka nebylo tak běžné. Ne že by se teď dál neprodávaly tabulky lahodné pochutiny za pár desítek korun, stále více jsou ale v kurzu také dražší produkty od menších lokálních čokoládoven. Své o tom vědí v Čokoládovně Janek z Uherského Brodu, kde během dvou pandemických let vyrostli zhruba o 700 procent. Tržby se v loňském roce přehouply přes 70 milionů korun a další růst má podpořit jak nová výrobní hala, tak i premiérový kamenný obchod v Praze.

Po příchodu pandemie přitom měli v Jankovi namále. Vše se ale nakonec i díky e-shopu v dobré obrátilo a spoluzakladatel čokoládovny Václav Durďák tak už dnes při cestách do Prahy, kam jezdí na byznysové schůzky, může navštívit i vlastní a dlouho odkládaný kamenný obchod. A mluví také o stavbě nové haly, která je nevyhnutelná. „Na růst se připravujeme průběžně, a když pak přijde, jsme nachystaní,“ popisuje. Na mysli má jak velikost prostor, kde se čokoládové produkty vyrábí, tak třeba i technologie či nábor lidí.

Když se jim v roce 2018 na veletrhu v Itálii zalíbila jedna výrobní linka, museli si ještě nechat zajít chuť. Tehdy totiž měla Čokoládovna Janek obrat kolem pěti milionů korun a celé výrobní zařízení stálo stejně.

„Tehdy to pro nás byl nesmysl, ale linka dokázala za den vyrobit produkty za půl milionu korun. Když jsme v roce 2019 viděli, jak rosteme, hned jsme naplánovali, že linku za rok pořídíme, a vše do sebe zapadlo,“ říká Durďák, který má podnik společně s manželkou Anetou a společníkem Vlastimilem Urbancem. Ve firmě dnes zaměstnávají 20 lidí a v největší sezoně dalších až 50 brigádníků.

Krásné, ale nesmyslně přestřelené

Stejné jako s nákupem technologií to bylo také s rozšiřováním výrobních prostor. Čokoládovna začínala v Uherském Brodě na šedesáti metrech čtverečních. K nim postupně přidala dalších 320, 220 a 130 metrů na dnešních 730 metrů čtverečních. Ale dnes už se pořádně nevejde ani do těchto násobně větších prostor. „Proto už teď malujeme novou halu a věříme, že se do dvou až tří let přestěhujeme,“ plánuje šéf Janka, byť přiznává, že při současné ekonomické situaci a zvedajících se nákladech musí vše velmi dobře propočítat.

Původně měli v Jankovi naprojektovanou honosnou stavbu, která měla podobné výstavní parametry jako například nové sídlo vinařství Lahofer. „Připomínala fotbalovou Allianz Arenu v Mnichově, kde hraje Bayern. Bylo to krásné, ale nakonec jsme usoudili, že je to pro nás v této fázi nesmyslně přestřelené,“ vysvětluje projektovou anabázi Durďák.

janek

Foto: Čokoládovna Janek

Vlastimil Urbanec, spolumajitel Čokoládovny Janek

„Proto jsme vše trochu zjednodušili a chceme letos finálně dotáhnout všechny plány a příští rok začít stavět,“ doplňuje s tím, že ceny hal jsou aktuálně dvojnásobné. Přestože se firmě daří rychle růst, půjde o investici v desítkách milionů korun, a tak hlavní tvář čokoládovny nechce nic přepálit. Ostatně i proto, že očekává, že růst teď bude o něco těžší.

V letošním roce se uherskobrodská čokoládovna plánuje zvětšit zhruba o třetinu až polovinu a překročit v obratu sto milionů korun. Durďák říká, že růst každý rok o 300 procent není jednoduché uřídit, a tak chce teď trochu zvolnit, aby firma mohla vyladit všechny procesy a připravit se na další roky. Prozatím prý jde vše podle plánu. Nejrychleji roste B2B segment, kdy čokolády pro různé účely stále více poptávají ve firmách, zatímco nejmenší meziroční růst zaznamenávají prodeje v e-shopu, což potvrzuje celkový trend, který hlásí i další online prodejci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cílem je mimo jiné i dál podnikat ekonomicky udržitelně, tedy v černých číslech. „V zisku už jsme delší dobu. Jsme totiž postavení úplně jinak než většina firem z našeho oboru, na mysli mám hlavně e-shopy. Ty jedou na obrat, protože vidí, že prodají, a potřebují tržní podíl. My jedeme na to, aby nás to bavilo a vydělávalo to. Od začátku je naší vizí mít vlastní halu, vlastní provoz a dělat to udržitelně. Ne nutně vystřelit na miliardu, generovat při tom malý zisk a hned prodávat,“ říká Durďák.

Spolumajitel čokoládovny dosud nabídky investorů odmítal a dál si chce zatím poradit bez nich. V dlouhodobém výhledu očekává, že mezi menšími čokoládovnami začne postupně docházet ke konsolidaci. Prozatím v Jankovi odložili také expanzi do zahraničí, protože zjistili, že trh v Česku ještě zdaleka nemají tak nasycený a chtějí si nejprve dobudovat silnou pozici doma.

Právě k tomu má posloužit také nově otevřená prodejna v samotném centru Prahy. Obchod Janek se nachází přímo mezi Václavským a Staroměstským náměstím na adrese Havelská 502 a chce oslovovat jak turisty, tak lokální zákazníky. Obchod byl otevřen jako franšíza a Čokoládovna Janek by postupně ráda přidala další, a to nejen v hlavním městě. Jestli se ale k tomuto kroku rozhodne, ukážou až prodejní výsledky toho pražského.

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

Newsletter Deli | Poslední vydání