Apolena Rychlíková: Čeká nás velká debata o péči a práci pečujících. Levicové nálepky nechápu

Apolena Rychlíková v podcastu Crunch mluví o novém dokumentu Hranice Evropy, kde s novinářkou Sašou Uhlovou ukazují práci migrantů v západní Evropě.

0Zobrazit komentáře

„Nečekala jsem, že to bude tak strašné. Nemyslím, že u lidí, kteří takto pracují, můžeme mluvit o dobrovolnosti – odcházejí ze špatných ekonomických nebo životních podmínek a ocitli se na místě, kde neexistuje nic jiného než práce,“ říká Apolena Rychlíková o práci migrantů ze střední a východní Evropy, na které stojí západní zemědělství, služby nebo sektor péče. Celý rozhovor si můžete pustit na YouTube, Spotify nebo v Apple Podcasts.

Rychlíková s novinářkou Sašou Uhlovou v novém dokumentu Hranice Evropy navazuje na předchozí oceňovaný dokument Hranice práce, kde se Uhlová nechávala zaměstnávat na nízkopříjmových pozicích v Česku.

„Do té doby nebyly v novinařině tolik přítomné příběhy lidí, kteří se řadí takzvaně k Česku B. Nevěděli jsme, co prožívají. Výchozí situace tohoto filmu je trochu odlišná. Ačkoliv je Česko země, kam za prací migranti a migrantky přicházejí, tak tolik lidí třeba v porovnáním se Slovenskem nebo s Polskem za prací ven nevysílá. Možná bude pro diváky složitější se s tím příběhem ztotožnit, byť je v hlavní roli Češka,“ říká Rychlíková v podcastu Crunch.

V dokumentu, který měl světovou premiéru na prestižním festivalu CPH:Dox v Kodani a minulý týden vstoupil do české filmové distribuce, vidíme Sašu Uhlovou a její záběry z kamery ukryté v brýlích, jak postupně vyráží za sezónní prací na německou farmu, do irského hotelu a nakonec v Marseille pomáhá seniorům v domácnosti.

„Pro Česko je západní Evropa ten ideál, který neustále socioekonomicky a politicky doháníme. Má mnohem robustnější systém sociálního státu i mnohem větší ochranu zaměstnanců, silnější odbory. Nenapadlo mě ale, že věci, kterých jsme byli svědky v Česku, se tam budou opakovat na výrazně zranitelnějších lidech,“ popisuje režisérka hlavní zjištění dokumentu Hranice Evropy.

Práce migrantů v zemích západní Evropy je pohledem dokumentu fyzicky, ale také psychicky vyčerpávající. Zatímco na farmě fakticky neexistuje pracovní doba, v pečovatelském sektoru je práce Uhlové měřená na hodiny, ve kterých se ale nedá stihnout. Když se novinářka ve Francii se svými klienty loučí, pláče a děti jejích klientů jsou v šoku. V irském hotelu si po pouhých několika dnech rychlého uklízení pokojů a tahání matrací „zruší“ rameno. Kromě nedodržování limitů pracovní doby je každodenní realitou nedodržování limitů minimální mzdy a absence právního krytí.

apolenarychlikova

Foto: CzechCrunch

Dokumentaristka Apolena Rychlíková byla hostkou podcastu Crunch

„Dokument končí částí o pečovatelské práci, protože právě péče bude v oblasti práce jednou možná tím největším tématem. V následujících 30 letech evropská populace extrémně zestárne. Náš film tak ukazuje zárodek velké debaty o institucionální péči i péči o lidi v domácnostech, která nás v Česku také čeká – péči budeme jednou potřebovat všichni,“ vysvětluje Rychlíková.

Kromě natáčení dokumentů je Rychlíková také novinářkou, spisovatelkou nebo komentátorkou – na ČRo Plus ji můžete pravidelně slyšet v pořadu Chyba systému, kde s Davidem Klimešem komentují různé problémy české společnosti. Jak se vyrovnává s nálepkou „levicová novinářka“?

crunch live článek

Přečtěte si takéPodcast Crunch s Čestmírem Strakatým vyráží ze studia do offline světa. Buďte při tom!Podcast Crunch s Čestmírem Strakatým vyráží ze studia do offline světa. Buďte při tom!

„Ráda se bavím o své práci, o hodnotách, které mám, ale to, jak se vnímám politicky, je pro mě jen malý výsek života. Nálepkám jako ‚komunistka‘ na sociálních sítích moc nerozumím. Je to pro mě devalvace takových termínů. Neumím si třeba představit, že bych komukoliv z Echa permanentně říkala, že je fašista, přijde mi to hrozně nevkusné,“ říká Rychlíková.

Pusťte si celý rozhovor. Dozvíte se v něm také:

  • Které téma z filmu podle ní v Česku rozpoutá největší debatu?
  • Co bylo na natáčení nejnáročnější?
  • Co chystá za nový mediální projekt?
  • Má z jejího pohledu ještě smysl používat sociální sítě a platformu X?

Partnerem podcastu je Elka Lounge.

Mánie s flipováním, Čech na Manhattanu a jak se dostal Matěj Turek z milionu na miliardu

Přinášíme pravidelný souhrn témat, která by vás po tomto týdnu neměla minout. Čtěte o českých plavkách nebo příběhu Matěje Turka.

Weekly

Foto: CzechCrunch

Co nejzajímavějšího jsme uplynulý týden psali?

0Zobrazit komentáře

Tenhle víkend byl alespoň u nás plný sluníčka, a tak se vám nedivíme, pokud jste se mobilu ani nedotkli. Byla by ale škoda vynechat články a podcasty, které jsme na CzechCrunchi v uplynulém týdnu vytvořili. Zpracovali jsme třeba příběh české firmy, která spojuje plavky a lásku pod značkou Plove. A zmapovali počínání Matěje Turka, který koukal pod ruce PPF i Pentě a teď spravuje miliardu. Přinášíme výběr toho nejzajímavějšího.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

Co byste si měli po tomto týdnu přečíst:

🚶 Velký přesun v českém online byznysu. Tomáš Braverman po konci v Heurece povede Slevomat

🎵 Youtuber Standa vydal píseň od umělé inteligence. Podle lidí je to brak a mají pravdu, říká a slibuje album

Stamiliony mu vydělal vzdělávací byznys, teď jde do fotbalu. Ondřej Kania vstupuje do Slovanu Liberec

👙 Plavání a láska daly dohromady Plove. Česká značka plavek spolupracuje s Preciosou i Mionettem

🎬 Třetí Duna je oficiálně v přípravách. Režisér před ní ale možná zpracuje scénář nukleární války

Více článků, které by vás neměly tento týden minout, najdete v newsletteru Weekly. Přihlásit se k jeho odběru nebo si ho celý prohlédnout můžete zde.