S dovozem nábytku z Itálie neuspěl, tak ho začal vyrábět v Brně. Dnes oslovuje prémiové klienty
Brněnská firma Le bon vsadila především na kvalitní materiály a provedení, luxusní nábytek vyváží i do ciziny.
Na vysokou školu nastoupil v roce 1989. Možností tehdy moc nebylo, tak zvolil strojní fakultu na Vysokém učení technickém v Brně. Když ještě při studiu vyjel do Itálie a navštívil tam jeden z koupelnových veletrhů, zjistil, že tohle je jeho život. Dnes René Novák se svou firmou vyrábí prvotřídní nábytek, který je sice z Brna, ale kousek Itálie v něm přece jen zůstal.
Le bon, jak svou firmu pojmenoval, ze začátku mířila trochu jinam. Novák totiž původně dovážel do Česka italský nábytek. Špatně se tu ale prodával, především proto, že byl extrémně drahý. Podnikatel se tedy rozhodl navrhnout vlastní ekonomickou kolekci. „Poměrně rychle jsme ale začali mít těsnou košili,“ vypráví Novák. Le bon totiž vždycky tak trochu tíhl k prémiovějšímu nábytku.
Největším problémem zpočátku bylo, že v podstatě neexistovala vhodná distribuční síť. Koupelny dodávaly především velkoobchody pro instalatéry a na ně navázaní řemeslníci. „Byly sice firmy, které dodávaly obklady a dlažby, ale koupelnových studií v dnešním pojetí bylo velmi málo. Postupně jsme se odpoutali od levných výrobků a kvalitou začali konkurovat německému, španělskému a italskému dovozu,“ říká majitel společnosti, která má dnes obrat kolem čtyřiceti až padesáti milionů.
K tomu ale nejdřív potřebovali i svoji výrobu. Jednak proto, aby byli schopni pohlídat, že vše, co dělají, se vyrábí v kvalitě, v jaké chtějí. A zadruhé proto, že neustále naráželi na limity externích pracovníků. Jak Novák říká, potřebovali experimentovat, což řemeslníci nechtěli. Nejčastější odpověď zněla: Takhle se to nedělá. „Vždyť právě to zabilo Egypťany. Dělali věci tak, jak je dělali jejich předkové, bez inovací. Razím heslo, že všechno je třeba neustále revidovat. My jsme s tím ale měli u dodavatelů strašný problém. A narazili jsme i s nápadem dělat ohýbaný nábytek,“ líčí majitel Le bon.
Díky tomu, že se nakonec firma začala orientovat jen na prémiové zboží, se jí podařilo přežít finanční krizi v roce 2008. Trh s luxusním nábytkem tehdy rostl, zatímco zájem o ten ekonomický šel dolů, zejména kvůli levnému dovozu z Asie. V té době ho René a jeho manželka Klára Novákovi úplně opustili. Jak šéf firmy říká, nechtěli dělat levnější variantu čehokoliv.
Dnes firma stojí na tom, že si všechno vyrábí sama. Design nábytku v podstatě vymyslí manželé Novákovi, ve vlastní továrně ho vyrobí a u zákazníka nainstalují. Od koupelen se dostali ke kuchyním, od nich zase k šatnám a nakonec i k celým interiérům. Designem a provedením přitom Le bon míří na zákazníky vyžadující nejvyšší kvalitu, která je dnes podle Novákových slov srovnatelná se značkou Bentley, pokud se tedy pustíme do srovnání s automobilovým průmyslem.