S hlavou v oblacích. Slovenské létající auto AirCar absolvovalo svůj zatím nejdelší let mezi Nitrou a Bratislavou

airca1r

Foto: Klein Vision

Pohled na automobil AirCar vznášející se ve vzduchu

0Zobrazit komentáře

Svět je plný snílků, kteří se ženou za zdánlivě nedosažitelným cílem. Existují ale i tací, kteří nakonec klíč k úspěchu našli. Jaký je to pocit splnit si svůj celoživotní sen, by mohl vyprávět Štefan Klein, představitel firmy Klein Vision, jenž celý život toužil sestrojit automobil schopný letu. To se mu také podařilo, jak ukázal se svým AirCarem, když se vznesl z nitranského letiště, aby za 30 minut přistál na letišti v Bratislavě a následně se vydal na triumfální jízdu do centra slovenského hlavního města.

Přibližně 35 minut trvající let znamená pro společnost výrazný krok k tomu, aby dodala na trh stroj, který jsme dosud znali pouze ze sci-fi románů. Pro hybrid mezi osobním autem a letounem se rozhodně nejednalo o první let, ovšem tentokrát se let odehrál za přítomnosti kamer a diváků a mezi dvěma mezinárodními letišti. Klein Vision tím jasně demonstrovalo svůj pokrok a poskytlo ochutnávku budoucnosti dopravy, na kterou se můžeme těšit za několik málo let.

Majitelé takového vozu by mohli své cesty výrazným způsobem krátit. Štefan Klein, který působí nejen coby konstruktér, ale také jako vysokoškolský profesor, zaznamenal během svého letu úsporu půl hodiny oproti jízdě v autě. Test se uskutečnil v brzkých ranních hodinách, kdy vůz na letiště v Bratislavě usedl pět minut po šesté hodině ranní, aby se Klein vyhnul dopravní špičce na bratislavských silnicích.

Po přistání stačilo stisknout tlačítko módu automobilu, které dalo povel pro složení křídel, což zabralo přesně tři minuty. Následně se Klein se svým vozem vydal po dálnici do samotného srdce Bratislavy, kde na něj čekala i v tak časných hodinách řada nadšenců.

aircar-klein-vision5

Foto: Klein Vision

Štefan Klein a Anton Zajac, spoluzakladatelé Klein Vision

„Profesor Štefan Klein je světovou špičkou v oblasti vývoje létajících aut, která jsou uživatelsky přívětivá. Automatizovaná přeměna ze silničního vozidla na letadlo a zpět, s výsuvnými křídly a ocasní částí, je nejen výsledkem průkopnického nadšení, inovativního ducha a odvahy, ale i vynikajícího inženýrství a odborných znalostí,“ nechal se na adresu Kleina slyšet Dr. Branko Sarh z Boeingu.

Kleinův vůz, do jehož vývoje investoval i zakladatel společnosti Eset Anton Zajac, je poháněn motorem z motocyklu BMW o výkonu 160 koní a je vybavený pevnou vrtulí. Oproti klasickému vozu (ale i kterémukoliv jinému letounu) se může pochlubit specifickým vzhledem včetně výbavy v podobě balistického padáku, který slouží jako pojistka, pokud by došlo na nejhorší.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve jménu získávání tolik potřebných certifikací proběhlo již 40 letů stroje pod dohledem Dopravního úřadu Slovenské republiky. Aktuální prototyp, který je schopen vystoupat do výšky 2,5 tisíce metrů a letět rychlostí 190 km/h, dláždí cestu připravovanému předprodukčnímu Aircar Prototyp 2, který by měl být vybaven motorem o výkonu 300 koňských sil a schopností letět rychlostí až 300 km/h. Doletová vzdálenost by se v jeho případě měla být zhruba tisíc kilometrů

„Tímto letem začíná skutečná éra duálních vozidel. Otevírá novou kategorii dopravy a vrací lidem svobodu, která byla původně přisuzována automobilům,“ prohlásil Klein poté, co vystoupil z kokpitu AirCaru v Bratislavě. AirCar přitom nebude jediným vozem svého typu, který chce tuto svobodu navracet.

Nemusíme ani překročit hranice Slovenska, abychom nalezli další projekt, který pracuje s velice podobným konceptem. Společnost AeroMobil, ve které mimochodem sám Klein dříve působil, dala nedávno prostřednictvím reklamního spotu vědět, že i ona dělá se svým létajícím automobilem velké pokroky a zahájení jeho prodejů je již na dohled.

Tichý společník městských nomádů. BMW uvede na trh futuristický elektrický skútr s dojezdem 130 kilometrů

Filip HouskaFilip Houska

bmw-ce-04-1x

Foto: BMW

Elektrický skútr BMW CE 04

0Zobrazit komentáře

BMW pokračuje v elektrifikaci. Poté, co tradiční německá automobilka před měsícem odhalila svůj první sportovní elektromobil i4, představuje další doplněk do své zatím velmi skromné elektrické flotily. Tentokrát se ale nejedná o auto, nýbrž skútr, který bude díky svému designu ve městech zcela nepřehlédnutelný. Možná proto, že vypadá jako ze sci-fi filmu.

Novinka na dvou kolech přichází s označením CE 04, a pokud vám přijde, že jste její futuristický design už někde spatřili, vlastně se není čemu divit – BMW totiž na tento skútr lákalo už před rokem. Tehdy ale šlo pouze o koncept a nástin toho, jak by mohla v jeho podání vypadat městská mobilita budoucnosti. Nyní ale míří na výrobní pásy, z nichž bude sjíždět s poměrně zajímavými parametry.

Odhlédneme-li od zpracování, kterému dominuje výrazná přední maska a na skútry poměrně nízko položené sedlo, městské nomády může zaujmout i výkon. Jeho maximální hranice činí 31 kW, což by podle BMW mělo stačit na zrychlení z 0 na 50 km/h za 2,6 vteřiny. To se bude hodit zejména při rozjíždění na semaforech, kde mají skútry oproti běžným autům zpravidla napřed.

bmw-ce-04-3

Foto: BMW

Jeden ze systémů BMW CE 04 má řidičům zajišťovat větší stabilitu během jízdy

Na meziměstských silnicích pak bude řidič schopen vyvinout maximální rychlost až 120 km/h, se kterou se může poměrně pohodlně zařadit i do dálničního provozu. Poté, co bude docházet baterie, jejíž kapacita činí 8,9 kWh (tedy zhruba dojezd 130 kilometrů), se může zastavit na kterékoliv z veřejných dobíjecích stanic, případně ji nabít doma z klasické zásuvky.

BMW uvádí, že při zcela vybité baterii proběhne kompletní dobití z běžné domácí zásuvky (přes integrované nabíjecí zařízení) za zhruba 4 hodiny a 20 minut. Pokud má řidič rychlonabíječku, která je volitelným doplňkem, zvládne svůj nový skútr nabít již za hodinu a 40 minut. Časy se ovšem pochopitelně liší podle toho, zda ke zdroji dorazí úplně vybitý, nebo s ještě trochou šťávy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nový elektrický skútr od BMW papírově nezaostává ani po stránce dalších technických parametrů. Nabízí například integrované systémy pro lepší stabilitu jezdce, režimy pro jízdu na mokré či suché vozovce, mód pro šetření baterie, brzdový mechanismus ABS, který řidičům pomůže i v náklonech, adaptivní světlomety nebo desetipalcový displej s navigací a USB-C portem.

Takzvaný symbol tiché éry revoluce, jak automobilka z německého Mnichova svůj skútr trefně marketingově nazývá, by se měl na trh dostat příští rok (ačkoliv zatím nelze potvrdit, zda bude mít oficiálního dealera i v Česku). A co se ceny týče, ta se má pohybovat na hranici 16 tisíc dolarů, respektive 350 tisíc korun. Jinak řečeno v ceně zhruba tří standardních skútrů Vespa Primavera.

bmw-ce-04-2

Foto: BMW

Elektrický skútr BMW CE 04