S hlavou v oblacích. Slovenské létající auto AirCar absolvovalo svůj zatím nejdelší let mezi Nitrou a Bratislavou
Svět je plný snílků, kteří se ženou za zdánlivě nedosažitelným cílem. Existují ale i tací, kteří nakonec klíč k úspěchu našli. Jaký je to pocit splnit si svůj celoživotní sen, by mohl vyprávět Štefan Klein, představitel firmy Klein Vision, jenž celý život toužil sestrojit automobil schopný letu. To se mu také podařilo, jak ukázal se svým AirCarem, když se vznesl z nitranského letiště, aby za 30 minut přistál na letišti v Bratislavě a následně se vydal na triumfální jízdu do centra slovenského hlavního města.
Přibližně 35 minut trvající let znamená pro společnost výrazný krok k tomu, aby dodala na trh stroj, který jsme dosud znali pouze ze sci-fi románů. Pro hybrid mezi osobním autem a letounem se rozhodně nejednalo o první let, ovšem tentokrát se let odehrál za přítomnosti kamer a diváků a mezi dvěma mezinárodními letišti. Klein Vision tím jasně demonstrovalo svůj pokrok a poskytlo ochutnávku budoucnosti dopravy, na kterou se můžeme těšit za několik málo let.
Majitelé takového vozu by mohli své cesty výrazným způsobem krátit. Štefan Klein, který působí nejen coby konstruktér, ale také jako vysokoškolský profesor, zaznamenal během svého letu úsporu půl hodiny oproti jízdě v autě. Test se uskutečnil v brzkých ranních hodinách, kdy vůz na letiště v Bratislavě usedl pět minut po šesté hodině ranní, aby se Klein vyhnul dopravní špičce na bratislavských silnicích.
Po přistání stačilo stisknout tlačítko módu automobilu, které dalo povel pro složení křídel, což zabralo přesně tři minuty. Následně se Klein se svým vozem vydal po dálnici do samotného srdce Bratislavy, kde na něj čekala i v tak časných hodinách řada nadšenců.
„Profesor Štefan Klein je světovou špičkou v oblasti vývoje létajících aut, která jsou uživatelsky přívětivá. Automatizovaná přeměna ze silničního vozidla na letadlo a zpět, s výsuvnými křídly a ocasní částí, je nejen výsledkem průkopnického nadšení, inovativního ducha a odvahy, ale i vynikajícího inženýrství a odborných znalostí,“ nechal se na adresu Kleina slyšet Dr. Branko Sarh z Boeingu.
Kleinův vůz, do jehož vývoje investoval i zakladatel společnosti Eset Anton Zajac, je poháněn motorem z motocyklu BMW o výkonu 160 koní a je vybavený pevnou vrtulí. Oproti klasickému vozu (ale i kterémukoliv jinému letounu) se může pochlubit specifickým vzhledem včetně výbavy v podobě balistického padáku, který slouží jako pojistka, pokud by došlo na nejhorší.