S kimčchi začínali ve sklepě. Dnes Kuderovi vyrobí 2 tisíce produktů denně a dosáhli obratu 10 milionů
Pro kimčchi od Martina Kudery chodili během pandemie všichni známí a sousedé. Společně s manželkou se tak rozhodl, že na něm vybuduje vlastní byznys.
Manželé Kuderovi založili Živinu v roce 2021
Martin Kudera měl podle svých slov k jídlu vždy blízko. A nejen k jeho konzumaci, ale především k jeho přípravě. To, co mu pod rukama vzniklo, pak rád testoval na své rodině a blízkých, díky čemuž si k dobrému a kvalitnímu jídlu vytvořila vztah i jeho manželka Markéta. Když během pandemie covidu začal dělat kimčchi pro celou rodinu, uvědomil si, že by se na fermentované pochoutce dal postavit slušný byznys. Manželé tak na začátku roku 2021 založili značku Živina. Loni přesáhli desetimilionový obrat a chtějí docílit toho, že budou vyrábět až 10 tisíc produktů denně.
Manželé Kuderovi žili v době propuknutí pandemie na pražských Vinohradech. Jenže s tím, jak houstla atmosféra ve městě, se rozhodli, že bude pro ně i jejich dva malé syny lepší přesunout se za Markétinou rodinou do třígeneračního domu na Moravě. Zde měl Martin Kudera podstatně větší prostor pro své kulinářské experimenty – zejména tedy pro přípravu po korejském způsobu nakládaného zelí kimčchi. A do procesu se postupně z dlouhé chvíle zapojila celá rodina, která se ráda seznámila s tím, jak fermentovaná potravina prospívá zdraví.
„Jednou jsem vyrazil na procházku s kočárkem a hlavou mi vířila spousta nápadů. Měl jsem ji zejména plnou kimčchi. A došlo mi, že bych klidně mohl spojit svou vášeň pro podnikání s vášní pro vaření. Že kdybych začal dělat ještě další produkty bez přidané chemie, mohl by z toho být skutečně dobrý byznys,“ vzpomíná Martin Kudera. Jeho manželka se smíchem dodává, že jeho nápad musela nejprve trochu zbrzdit.
„Pro kimčchi si k nám chodili už všichni známí a sousedi, takže Martin viděl, že je o něj reálně zájem. Ale řekla jsem mu, že ho nemůžeme dělat ve sklepě mých rodičů, že i já bych chtěla, aby se ke mně nakládané zelí dostalo už v hotové formě ve sklenici,“ usmívá se. Její manžel tak začal hledat zázemí, ve kterém by mohl byznys zprofesionalizovat. A po krátké době se naštěstí podařilo najít místo přímo nedaleko jejich covidového útočiště – v bývalé továrně, jejíž součástí byla i závodní kuchyň s jídelnou.
Výroba se tudíž mohla z testování ve sklepě rodinného domu přesunout do větších prostor. Přes covid tak podle Martina Kudery uzrála myšlenka na vlastní podnik, která se však do reality překlopila až po tři čtvrtě roce v únoru roku 2021. Na začátku přitom portfolio značky Živina tvořila vlajková loď v podobě kimčchi, z něhož podnikavý milovník jídla vyráběl také několik druhů omáček. Důležitou součástí nabídky byly také klasické cizrnové humusy, které však měly moc krátkou trvanlivost, takže s jejich výrobou manželé přestali.
„Martin by do humusu mohl dát třeba kyselinu citronovou pro delší trvanlivost, jenže mu kazila výslednou chuť, na kterou je vážně pedant. Vyrábět jsme ho tak přestali i přes to, že nám spousta lidí psala, že lepší humus nikdy neochutnali. Pořád tedy doufáme, že se s ním někdy vrátíme. Pomoci by mohly nové technologie balení, které vytahují vzduch nebo do balení vstříknou inertní plyn, který trvanlivost dvojnásobně prodlužuje,“ dodává Markéta Kudera.
S Živinou se tak začali soustředit spíše na trvanlivější produkty bez éček a konzervantů, kterých bylo na začátku dvanáct – mezi nimi například kečupy, sezónní nakládané okurky či bylinková pesta. Nyní mají manželé Kuderovi v nabídce přibližně 122 produktů a se svým týmem 25 lidí jsou schopni vyrobit asi 2000 balení denně. Od původních dvanácti tak během dvou let celkem rychle poskočili.