S Toyotou za polární září. Přiostřenou RAV4 GR Sport jsme se projeli po zamrzlém Laponsku

Novou RAV4 ve vylepšené verzi nezastavily ani závěje sněhu, ani zamrzlé zátoky. Japonský turista byl v zemi Vikingů jako doma.

toyota-rav4-gr

Foto: Toyota

Toyota RAV4 GR Sport s polární září

0Zobrazit komentáře

Je to tak trochu paradox. Tuhé zimy plné sněhových závějí a suchého mrazu znají dnešní děti pomalu už jen z Ladových obrázků, v garáži jejich rodičů se přesto stále častěji objevují vozy s pohonem všech čtyř kol, které by do sněhem zachumelené Ladovy vesničky vyjely jedna báseň. Za pravou zimou je dnes nutné jezdit do hor, případně daleko na sever. Právě tímto směrem jsme se vydali i my, abychom v zamrzlém Botnickém zálivu otestovali schopnosti nejprodávanějšího SUV na světě. Kromě psího spřežení a sněžných skútrů jsme vyzkoušeli jízdní schopnosti Toyoty RAV4 v nové verzi GR Sport, která nás dovezla až za polární září.

Kam oko dohlédne, je lesní porost, který se v dynamickém tempu střídá se zasněženými pláněmi a zamrzlými zátokami. Měst a vesniček je tu pomálu, a pokud by ve svých velkých oknech bez závěsů a žaluzií místní nenechávali rozsvícené lampičky, člověk by si domků možná ani nevšiml.

Přesně takový pohled se nabízí každému, kdo se soumrakem přistává na letišti u švédské Luley, města ležícího v polovině cesty z Prahy k severnímu pólu. Mohlo by se zdát, že se jedná o Bohem zapomenuté místo, po kterém neštěkne ani pes, opak je ovšem pravdou.

Ve městě, ve kterém stojí i datové centrum Facebooku, žije téměř 50 tisíc obyvatel a mnoho dalších sem míří za nevšedními automobilovými zážitky. Některé z nich v posledních dnech budilo štěkání hned několika desítek nedočkavých psů, kteří byli připraveni dopravit nás na saních přes zamrzlý záliv až na místo, kde na nás čekalo to hlavní, proč jsme do Švédska zamířili.

img_5472-min

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Úhledně seřazené Toyoty nás vítaly v přístavu

Byl to štěkot plný nadšení, který by neumlčel snad ani kus gothaje. „Jsou prostě zrozeni k práci a neskutečně je to baví,“ vysvětluje nám musherka Katka, která na sever již několik let jezdí na zimní sezónu z Brna, aby mohla na nedaleké psí farmě s chlupáči pracovat. Ti pod jejími příkazy určujícími směr doleva či doprava přesně drželi stopu a po přibližně čtvrt hodině jízdy nás přepravili do loděnice, kde na sebe strhávaly pozornost do jednoho šiku vzorně seřazené Toyoty RAV4 v edici GR Sport.

RAV4 s ostřejším charakterem

Kdo Toyotu zná, ví, že se pod písmeny GR skrývá odkaz na závodní tým jménem Gazoo Racing a s tím spojené výbavové prvky, které sériový model především opticky přiostřují. GR verzí se již dočkaly modely Hilux, Corolla, Yaris a nyní došla řada i a legendární RAV4.

Byť nese v názvu slůvko Sport, nečekejte žádné razantní změny ve výkonu. Nejzásadnější technickou proměnou je změna odpružení, kterému se na zoubek podívalo přímo oddělení Gazoo Racing. Nám se dostala do rukou plug-in hybridní verze, na kterou si sice zájemci z Čech musí ještě chvilku počkat, již nyní však mohou sáhnout po hybridní verzi s pohonem všech kol, které roztáčí pohonné ústrojí Hybrid Dynamic Force o výkonu 163 kW.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě malé plaketky GR na zadním víku, přední masce a volantu, prozrazují Gazoo charakter vozu také nová, 19″ litá kola s leskle černou povrchovou úpravou. Černě lakované prvky se objevují i na zádi, konkrétně pod zadním oknem, a do tmavě šedého metalického laku je oděna i spodní část nárazníku. Na zádi i přídi se pak objevuje rastr mřížky s motivem písmena G. To vše v základu doplňuje lak nabízený ve válečných barvách stáje Gazoo Racing, tedy perleťově bílé, karmínově červené a černé.

Během testu se však lakované detaily brzy schovaly pod vrstvou přimrzajícího sněhu, a proto se naše pozornost zaměřila na interiér. I zde se totiž na několika místech objevily šedé metalické prvky a pár sportovních detailů jako například neklouzavý materiál, kterým byla v oblasti ramen čalouněna sedadla se stříbrným prošíváním, aby tělo jezdce v zatáčkách drželo na svém místě. V případě našeho testování to ale nebylo potřeba.

Nepoutejte se a nezastavujete

Po vyjetí z loděnice jsme se začali proplétat klikatými lesními silničkami, na kterých ležela vrstva čerstvě napadaného prašanu. Pro RAV4 se jednalo o dokonalé prostředí, kterým se proplétala ladností víly Větrnice. Žádné prokluzování, žádné ústřely, prostře klidný projev s vyrovnaným dávkováním točivého momentu. I v takových podmínkách se za volantem RAV4 cítíte sebejistě a jediným překvapením by mohl být sob, který se objeví v zatáčce. I zde ale mohou pomoci asistenční systémy vozu, které dovedou vycítit i chodce špacírujícího ve vedlejší ulici.

„Držte rychlost pod 30 kilometrů v hodině, nezastavujte, navzájem se nepředjíždějte, a hlavně se nepoutejte, kdyby bylo potřeba auto rychle opustit,“ tak zněly pokyny, které jsme dostali v předvečer testovací jízdy. V případě zkoušení vozu, který má ve svém jméně slůvko Sport, mohou působit poněkud nelogicky, v případě trasy, která pro nás byla nachystána, však dávaly smysl. Čekala nás totiž největší výzva dne.

img_5628_2-min

Foto: Toyota

Ledová pláň vybízela k testování limitů vozu

Pokyny se týkaly úseků, na nichž lesní silničky ústily v širé sněhové pláně, které byly ve skutečnosti zamrzlým zálivem s několika desítkami centimetrů silnou vrstvou ledu. Místní v nich pluhy vytvářejí přibližně 40 metrů široké ledové cesty, které jsou označené červenými kolíky. V okolí Luley je každoročně udržováno přibližně 25 kilometrů těchto mrazivých cest, které domácím obyvatelům zkracují putování do práce či za nákupy. S blížícím se jarem se jen spustí dolů závory na břehu, které se opět nadzvednou až v momentě, kdy je tloušťka ledu dostatečně silná, aby unesla i traktor.

Jízda po takové cestě je opravdovým zážitkem, zvláště když vám navigace zapnutá přes Apple CarPlay ukazuje, že jste uprostřed modré prázdnoty, kde není po silnici ani vidu, ani slechu. Původní opatrnost rychle opadla a s „ravkou“ jsme se brzy dostali na hranici oněch 30 kilometrů v hodině i lehce přes. To ale Toyotě prosím neříkejte. Otevřená ledová pláň totiž vybízí k testování limitů vozu a samozřejmě i k driftování. Stabilizace auta však nic takového nechtěla brát v úvahu, a tak jsme se opět přesvědčili, že titul nejprodávanějšího SUV na světě nenese RAV4 jen tak pro nic za nic. Tohle auto vás zkrátka nezklame ani v momentě, kdy začnete ztrácet půdu pod nohama.

Polární záře na rozloučenou

Jízda po zachumeleném Laponsku byla sama o sobě velkým zážitkem, ten vůbec největší však přišel na samý závěr testovacího dne. Se soumrakem jsme SUV od Toyoty vyměnili za sněžné skútry a – jak jinak než po zamrzlém zálivu – doputovali dál od města na místo, kde jsme měli složit hlavu.

Pokud se někdy ocitnete ve Švédsku, zkuste se spolu s předpovědí počasí podívat i na předpověď možnosti výskytu polární záře. V našem případě jsme v její spatření ani nedoufali, protože nám předpověď dávala šanci jen pár procent. Přesto se kolem 11 hodiny večer začaly na nebi vykreslovat první zelené šmouhy, které se postupem času probarvily ve velkolepý světelný spektákl.

Dokonalá tečka za vikinským dobrodružstvím plným ledu, sněhu, které nás ujistilo v tom, že pokud si RAV4 dokáže bez problému poradit s Laponskem a jeho ledovými dálnicemi, v Českých podmínkách vás podrží s naprostým přehledem.

Za miliardy prodal vyhledávač a řekl si, že postaví čínskou Teslu. Luxusní SUV teď přišlo do Evropy

Automobilka Xpeng loni prodala v Číně méně aut, než plánovala, ambice stejně jako konkurence ale nijak nezmenšila. Jejím cílem je Evropa.

Luboš KrečLuboš Kreč

xpengStory

Foto: Xpeng Motors

Zakladatelé automobilky Xpeng, Che Siao-pcheng stojí uprostřed

0Zobrazit komentáře

Dnes je Čína pro Teslu klíčovým trhem, ale v roce 2014 to tak ani náhodou nebylo. Jedním z prvních lidí, kteří ji tam získali, byl tehdy sedmatřicetiletý Che Siao-pcheng. Koupil si Model S a byl nadšený. Tak moc nadšený, že se rozhodl, že vybuduje čínskou alternativu. Ani ne po deseti letech vyrábí jeho automobilka Xpeng čtyři druhy aut, buduje vlastní síť nabíječek a prodává už i v Evropě. Firma i její zakladatel jsou připomínkou toho, proč by se měl i český autoland mít na pozoru před konkurencí, která přichází z Východu.

Když Siao-pcheng dostal svou Teslu, byl vysoce postaveným manažerem obří technologické skupiny Alibaba. Ovšem ne že by se její strukturou vypracoval – Jack Ma, zakladatel největšího asijského e-shopu, od něj koupil za 4,3 miliardy dolarů jeho firmu UCWeb, známou především populárním internetovým vyhledávačem. Šlo o největší byznysový deal, kdy jedna čínská firma koupila jinou čínskou firmu.

Siao-pcheng v Alibabě vydržel sice až do roku 2017, ale pozornosti jejímu mobilnímu byznysu, což byla jeho odpovědnost, věnoval čím dál méně, protože od roku 2015 budoval se dvěma kolegy Xpeng – podnik, který měl být nejen čínskou odpovědí na Teslu, ale vůbec průkopníkem v dopravě a elektrifikaci.

Ostatně je tomu pár týdnů, co jedné z dceřiných firem čínské úřady povolily komerční provoz její elektrické kvadrokoptéry s kolmým startem. Jmenuje se AeroHT X2, vejdou se do ní dva lidé, připomíná spíš futuristické auto se čtyřmi vrtulemi a podle Siao-pchenga se hodí k přesunům po městě. Či spíše nad ním.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Xpeng se svou inspirací u Tesly nikdy netajil, jeho zakladatelé včetně Siao-pchenga v minulosti přiznali, že si opakovaně pomohli třeba open-source dokumentací, kterou k některým technologickým parametrům svých aut Elon Musk zveřejnil. Dokonce proběhl soud, v němž Tesla vymáhala trest pro svého bývalého experta na autonomní řízení, který si před odchodem k Xpengu stáhl mnoho citlivých údajů. Obě strany se nakonec mimosoudně dohodly.

První auto poslala společnost Xpeng na trh v roce 2018, tedy jen tři roky po svém vzniku. Umožnila to souhra několika okolností – Siao-pcheng přizval k byznysu dva zkušené manažery ze státní automobilky GAC Sia Chenga a Che Tchaoa, sehnal postupně pro podnik dostatek prostředků nejen ze své kapsy, ale i od investorů jako Sequoia Capital nebo fond Mubadala z Abú Dhabí a navázal úzkou spolupráci se dvěma automobilkami, které se v rychle měnícím čínském autoprůmyslu sice trochu ztrácely, ale měly továrny a mohly rychle začít produkovat nová auta.

Jako první se tedy k zákazníkům dostal menší rodinný crossover G3, v roce 2020 následovala vlajková loď s označením P7. Ta už celkem otevřeně šla svým aerodynamickým a vkusným designem po Tesle a jejím trojkovém modelu. O rok později dorazil na trh rodinný sedan P5 a loni se začalo prodávat velké SUV pojmenované G9.

g9

Foto: Xpeng Motors

Xpeng G9

Robustní SUV nyní přišlo i na několik vybraných trhů v Evropě (model P7 se tam prodával už loni) a další mezinárodní pronikání má rychle pokračovat. Recenze vozů Xpeng jsou, stejně jako v případě dalších elektromobilních startupů Nio nebo Li Auto, vesměs pochvalné – zvlášť s ohledem na jejich cenu –, takže evropské automobilky mají důvod se bát. Stačí se podívat na G9 a je jasné proč. Majestátní velké SUV si vzhledem ani komfortem nezadá s BMW X7, ale stojí méně než polovinu.

Samozřejmě není vše zalité jen sluncem. Xpeng a jeho šéf Siao-pcheng plánovali za rok 2022 vyrobit čtvrt milionu aut, ale dotáhli to jen na slabou polovinu, což jsou i ve srovnání s českou Škodovkou malá čísla. Na vině byly jednak čínské lockdowny kvůli covidu, jednak Tesla, která prudce zlevnila svá auta, a také konec dotačních pobídek na nákup elektromobilů v Číně a zesílené prodejní snahy větších autohráčů, jako je čínský kolos BYD. O to víc se teď Siao-pcheng chce soustředit na Evropu.

„Posledních pět let jsme byli vždycky zaměření na vývoj jednoho produktu v danou chvíli. Teď budeme zaměření na vývoj několika produktů naráz,“ prohlásil Siao-pcheng počátkem ledna na tiskové konferenci, kde vysvětloval, proč se loni tolik nedařilo. A že odteď už bude jen lépe, protože každý rok uvedou jeden nový model a protože budují vlastní nabíjecí infrastrukturu. A protože nejsou jen automobilka, ale komplexní technologická společnost.

Jestli se jim to povede? Těžko říct, jenže dynamika a agresivita, se kterou se Xpeng nebo Nio pohybují, by měla strašit evropské manažery v Mladé Boleslavi, ve Wolfsburgu, v Mnichově nebo Stuttgartu ze sna. Xpeng G9, který se v Nizozemsku nebo ve Skandinávii prodává od ceny 60 tisíc eur (zhruba 1,2 milionu korun), zvládne například nabíjení rychlostí až 480 kW, což umožňuje načerpat energii na dojezd 200 kilometrů během pěti minut.

V Číně už má Xpeng, s jehož akciemi se obchoduje v New Yorku a v Hongkongu, vlastní síť tisícovky nabíječek a postupně do ní bude začleňovat i tyto superchargery, které jsou skoro dvakrát tak výkonné jako ty od Tesly. Pro srovnání – nejlepší elektrická Škoda Enyaq RS Coupé s cenou 1,5 milionu a víc zvládne nabíjení jen rychlostí 135 kW.

Mark Zuckerberg Facebook vybudoval i díky mottu „move fast and break things“, kterého se sveřepě držel. Dnes už možná Meta není ta nejrychlejší a nejprogresivnější firma, která by svou odvahou rozrážela zažité pořádky, ale jestli na někoho Zuckerbergův citát sedí, jsou to mladé čínské elektromobilní startupy. Mají sice v zádech podporu státu, ale i tak se dovedou pohybovat neuvěřitelně agilně a auta, která vrhají na trh, jsou rok od roku lepší. Už to nejsou žádné směšné, okopírované kostitřasy, ale často velmi elegantní, technikou nabušená a stále relativně levná vozidla.

p7

Foto: Xpeng Motors

Elektromobil Xpeng P7