S Toyotou za polární září. Přiostřenou RAV4 GR Sport jsme se projeli po zamrzlém Laponsku
Novou RAV4 ve vylepšené verzi nezastavily ani závěje sněhu, ani zamrzlé zátoky. Japonský turista byl v zemi Vikingů jako doma.
Je to tak trochu paradox. Tuhé zimy plné sněhových závějí a suchého mrazu znají dnešní děti pomalu už jen z Ladových obrázků, v garáži jejich rodičů se přesto stále častěji objevují vozy s pohonem všech čtyř kol, které by do sněhem zachumelené Ladovy vesničky vyjely jedna báseň. Za pravou zimou je dnes nutné jezdit do hor, případně daleko na sever. Právě tímto směrem jsme se vydali i my, abychom v zamrzlém Botnickém zálivu otestovali schopnosti nejprodávanějšího SUV na světě. Kromě psího spřežení a sněžných skútrů jsme vyzkoušeli jízdní schopnosti Toyoty RAV4 v nové verzi GR Sport, která nás dovezla až za polární září.
Kam oko dohlédne, je lesní porost, který se v dynamickém tempu střídá se zasněženými pláněmi a zamrzlými zátokami. Měst a vesniček je tu pomálu, a pokud by ve svých velkých oknech bez závěsů a žaluzií místní nenechávali rozsvícené lampičky, člověk by si domků možná ani nevšiml.
Přesně takový pohled se nabízí každému, kdo se soumrakem přistává na letišti u švédské Luley, města ležícího v polovině cesty z Prahy k severnímu pólu. Mohlo by se zdát, že se jedná o Bohem zapomenuté místo, po kterém neštěkne ani pes, opak je ovšem pravdou.
Ve městě, ve kterém stojí i datové centrum Facebooku, žije téměř 50 tisíc obyvatel a mnoho dalších sem míří za nevšedními automobilovými zážitky. Některé z nich v posledních dnech budilo štěkání hned několika desítek nedočkavých psů, kteří byli připraveni dopravit nás na saních přes zamrzlý záliv až na místo, kde na nás čekalo to hlavní, proč jsme do Švédska zamířili.
Byl to štěkot plný nadšení, který by neumlčel snad ani kus gothaje. „Jsou prostě zrozeni k práci a neskutečně je to baví,“ vysvětluje nám musherka Katka, která na sever již několik let jezdí na zimní sezónu z Brna, aby mohla na nedaleké psí farmě s chlupáči pracovat. Ti pod jejími příkazy určujícími směr doleva či doprava přesně drželi stopu a po přibližně čtvrt hodině jízdy nás přepravili do loděnice, kde na sebe strhávaly pozornost do jednoho šiku vzorně seřazené Toyoty RAV4 v edici GR Sport.
RAV4 s ostřejším charakterem
Kdo Toyotu zná, ví, že se pod písmeny GR skrývá odkaz na závodní tým jménem Gazoo Racing a s tím spojené výbavové prvky, které sériový model především opticky přiostřují. GR verzí se již dočkaly modely Hilux, Corolla, Yaris a nyní došla řada i a legendární RAV4.
Byť nese v názvu slůvko Sport, nečekejte žádné razantní změny ve výkonu. Nejzásadnější technickou proměnou je změna odpružení, kterému se na zoubek podívalo přímo oddělení Gazoo Racing. Nám se dostala do rukou plug-in hybridní verze, na kterou si sice zájemci z Čech musí ještě chvilku počkat, již nyní však mohou sáhnout po hybridní verzi s pohonem všech kol, které roztáčí pohonné ústrojí Hybrid Dynamic Force o výkonu 163 kW.