S umělou inteligencí firmám radí, jak se rozhodovat. Accenture teď startupu pomohlo k zajímavým partnerům

Společnost UltimateSuite zaujala způsobem na sbírání a využití dat, která pak pomáhají zaměstnancům i firmám pracovat efektivněji.

Iva BrejlováIva Brejlová

accenture-malianikova0

Foto: Accenture

Lenka Madliaková, generální ředitelka české pobočky Accenture

Nemohlo to ani být jinak: Robert Šamánek je matematik a statistik, a tak se společnost, kterou vede, zabývá daty. Ve firmách je nasbírá a rovnou je pro ně umí přeměnit na peníze. Šamánkova společnost UltimateSuite už pracovala pro firmy jako Société Générale, Nielsen, Generali nebo Erste. A teď zaujala v akcelerátoru Accenture Startup Network. Výhrou se jí otevřel prostor k partnerům a klientům této nadnárodní poradenské společnosti.

„Už máme společně rozjednané příležitosti, na kterých pracujeme. Některé vycházejí z Accenture, kdy identifikovali potenciál našeho nástroje, některé vycházejí od nás, kde naopak uvítáme jejich konzultantský přesah, a tedy vyšší přidanou hodnotu pro klienta,“ popisuje Robert Šamánek, spoluzakladatel a CEO UltimateSuite.

Firma vznikla ve společnosti StringData jako takzvaný spin-off, tedy projekt, který se z ní vyčlenil. Pohybuje se v oboru takzvaného task miningu. Zjednodušeně řečeno pomáhá manažerům sledovat, co dělají zaměstnanci efektivně, kde mají rezervy a jak se s tím vypořádat.

Data a automatizace jsou výraznými trendy mezi startupy a projevilo se to už na konzultacích s odborníky i zástupci možných klientů v akcelerátoru Accenture Startup Network. „Při diskuzích se ukázalo, že startupy jsou technologicky pokročilé,“ říká Lenka Madliaková, generální ředitelka českého Accenture.

„Je to skvělá příležitost. Lidé z Accenture jsou velmi zkušení – nejen co do profilu kompetencí, které umí nabídnout, ale mají za sebou reálné projekty, a tak umí dobře a rychle vyhodnotit, čemu se má smysl věnovat a co je třeba nyní spíše odložit,“ popisuje své zkušenosti Šamánek.

accenture-malianikova1

Foto: Accenture

Lenka Madliaková, generální ředitelka české pobočky Accenture

Do projektu se přihlásilo několik desítek startupů. Celkem osm z nich postoupilo do mentoringové fáze, ve které se setkaly s 15 odborníky, převážně manažery z Accenture, z divizí Strategy & Consulting a Technology.

Ti pak s představiteli startupů společně pracovali na identifikaci vhodného odvětví a případného klienta, následně se už konzultovalo i s vybraným klientem, rozebíraly se jeho potřeby, způsoby, jak je naplnit, i konkrétní příklady užití, aplikace daného projektu a technické řešení.

Tři projekty pak postoupily do finále, kde prezentovaly svůj pitch. Kromě UltimateSuite se těmi nejúspěšnějšími staly Apify a Born Digital.

Hodnota pro všechny

Apify o sobě říká, že má za cíl umožnit lidem automatizovat všední úkoly na webu a trávit čas věcmi, na kterých záleží. Je to datová firma, využívá umělou inteligenci. Její nástroje pravidelně procházejí web a dívají se na stránky – a když uvidí změnu, data stáhnou a nabídnou k další analýze.

Born Digital přivádí umělou inteligenci z digitálního prostoru do komunikace s lidmi. Pomáhá automatizovat zákaznické linky mobilních operátorů, bank či třeba hasičů, ale taky firmám porozumět tomu, proč je jejich zákazníci vlastně kontaktují. Kombinuje generativní AI, řečové technologie, vizuální AI, konverzační AI a analytiku umělé inteligence. Vytváří tak digitální osobnosti s nejnovějšími technologiemi a kompletní sadou analytických nástrojů.

„Myslím si, že iniciativa Accenture Startup Network má velký smysl, neboť vytváří hodnotu pro obě strany,“ říká Madliaková. „Startupům se nabízí možnost vylepšit své produkty a získat přístup k potenciálním zákazníkům, přičemž Accenture a její zákazníci zase získají přístup k dalšímu zdroji inovativních řešení, která dokážou velice rychle generovat výsledky,“ vysvětluje.

Aktuální kolo Accenture Startup Network bylo v Česku vůbec prvním. Firma hodlá s takovými akcemi dál pokračovat, další kolo má začít na jaře a během několika týdnů jej společnost začne plánovat.

Propojení se startupy a jejich produkty je pro Accenture zajímavé, protože firmě pomáhají s cílem, který si vytyčila. „Silnou stránkou Accenture je schopnost předvídat a reagovat na to, co bude důležité pro úspěch našich klientů v budoucnu,“ vysvětlovala Madliaková už dříve v rozhovoru pro CzechCrunch.

Síť Accenture je na poli podpory inovací dlouhodobě aktivní. V Londýně má globální inovační a výzkumné centrum The Dock, v jehož rámci tamní týmy pomáhají klientům hledat nové příležitosti, kde inovovat, vyvíjet a designovat prototypy produktů. K dispozici jsou i týmy analytiků, datových inženýrů nebo třeba laboratoře. Další taková centra jsou například v italském Miláně, nizozemském Eindhovenu a rumunském Cluj, ale i v mnoha jiných městech na několika kontinentech.

Podobné iniciativy jako lokální Accenture Startup Network se už uskutečnily v Itálii. Vedle toho nedávno společnost oznámila, že vytvoří nové centrum excelence zaměřené na generativní umělou inteligenci a velké jazykové modely. V rámci něj má pracovat zhruba 1 600 lidí. K tématu vydala i report, který se zabývá mimo jiné tím, jak technologie založená na ChatGPT změní práci či celé podnikatelské prostředí.

CC Premium

Partnerem článku je Accenture

Rubriku Startupy podporujíjt-retina