Sám sport nestačí, lidé chtějí zábavu. Česká aplikace zapojuje fanoušky skrz kvízy i světelné show
Aplikace Nagano diváky na stadionech i mimo ně přibližuje jejich oblíbenému týmu. A klubům zase nabízí možnost dalšího výdělku.
Zakladatelé startupu Nagano Antonín Valášek a David Šimek
Můžete jít do kina, do divadla, s kamarády na večeři, zůstat doma a koukat se na Netflix… nebo například zajít na stadion podpořit svůj oblíbený klub. Sportovní utkání pro řadu lidí neznamenají soustředěné sledování zápasů, ale stále častěji jsou prostě jen jednou z voleb, když se rozhodují, jak chtějí trávit svůj čas. A reagovat na to musí i samotný sport. „Diváci chtějí zábavu a utkání si užít nad rámec ‚obyčejného‘ zápasu,“ vysvětluje Antonín Valášek, jenž na to odpovídá svým startupem Nagano, a tedy i nejrůznějšími hrami či kvízy v mobilech.
Šestadvacetiletý Valášek rozběhl projekt se svým kamarádem Davidem Šimkem a v Naganu využívají trendu, který je zatím více viditelný na západě. „Oblast zábavy na sportovních utkáních je v Česku aktuálně mimo záběr klubů, pro které jsou investice do ní drahé a nemají na to ani dedikované lidi. Existují pozitivní výjimky jako HC Sparta, Hokejová bitva univerzit nebo třeba Oktagon, ve Spojených státech ale jde již několik let o jasnou součást sportovního zážitku,“ přibližuje.
I kluby v nejvyšších národních ligách si často musí finance střežit – největší část směřuje od svazů, pak svoji pozornost směřují spíše na partnery a sponzory, kteří tvoří druhý největší podíl. „Na západě je běžnější, že kluby přímým či nepřímým způsobem mnohem víc financují samotní fanoušci. Je škoda, že v Česku tomu tak není,“ doplňuje Valášek.
Původním cílem zakladatelů startupu bylo ve spolupráci se sportovními kluby vytvářet a prodávat obchodovatelné tokeny, tento nápad ale rychle opustili. Valášek se Šimkem začali objíždět hokejové kluby a zjišťovali, jak vlastně fungují, kdo jsou jejich fanoušci a jak se ti chovají. Sbírali i data o tom, zda například na stadionech na kostce nad ledovou plochou zobrazují reklamy a jestli takovou kostku vůbec mají.
Sportovní kluby znají jen třetinu fanoušků, kteří chodí na stadiony, a ještě menší podíl u těch, kteří se dívají z domu.
Na základě zpětné vazby od klubů vzniklo Nagano, které klubům umožňuje na denní bázi komunikovat s fanoušky, ať už na stadionech, nebo i mimo ně. „Lidé se díky tomu mnohem více cítí být součástí klubu. Chtějí mít pocit, že mohou rozhodovat o tom, co se děje. Nepřímo tak naplňujeme rčení ‚Co Čech, to trenér‘,“ směje se Valášek.
Jak konkrétně? Na jedné straně si klub vytvoří profil a v jednotném dashboardu vidí přehled základních dat a ukazatelů o svých fanoušcích. Ti se pak na straně druhé například během zápasů, ale i mimo ně zapojují do klasických her nebo her s rozšířenou realitou, kvízů o ceny či body a anket, ve kterých mohou odpovídat na otázky klubu i sponzorů. Unikátní je funkce světelné show, kdy Nagano dokáže propojit mobily na stadionu, jež pak blikají do rytmu písničky, nebo u kvízu, když člověk odpoví správně.
„Sportovní kluby dnes znají jen třetinu fanoušků, kteří se chodí dívat na zápasy na stadiony, a ještě menší podíl u těch, kteří se dívají z domu. My jim pomáháme sbírat zásadní data, která pak mohou lépe využít v marketingu i na lepší cílení reklam ve spolupráci se sponzory,“ vysvětluje Valášek.
A přidává další příklad využití: když se fanoušek dívá na zápas doma, během přestávky odchází od televize pro snack nebo na toaletu a nevnímá reklamu. V aplikaci v telefonu, který si ale často bere s sebou, zatím může vyplňovat kvíz o body a merch, takže potenciální sdělení od sponzora se k němu dostane. A na rozdíl od televizní reklamy jde dopad takových kampaní měřit jednoduše.
Nagano již v praxi otestovala například Hokejová bitva univerzit, v níž proti sobě zápasí hokejové týmy čtyř největších pražských vysokých škol. „Ověřili jsme si, že aplikace funguje dobře a ustojí i moment, když si ji stáhne a otevře několik tisíc uživatelů naráz,“ pochvaluje si Valášek. Z extraligových klubů pak jde o liberecké Bílé Tygry, s nimiž startup spolupracoval na více než pětadvaceti zápasech a v aplikaci registruje tisíce fanoušků.
„Jednoznačným trendem partnerství mezi kluby či organizacemi a jejich sponzory je propojení obchodního sdělení se zábavou. A přesně takovou možnost gamifikace nám aplikace Nagano nabídla,“ komentuje spolupráci Dominik Jakubec, obchodní a marketingový ředitel klubu Bílí Tygři Liberec.
„Na rozdíl od běžného reklamního spotu se nám podařilo vytvořit soutěž, do které se na každém utkání zapojily stovky fanoušků a která zároveň mohla obsáhnout obchodní sdělení. Kromě fanoušků jsme měli pozitivní zpětnou vazbu i od samotných partnerů, kteří si tuto formu prezentace pochvalovali. Takto jsme realizovali propojení například s festivalem Benátská a galavečerem KSW, kterým se podobná aktivace velmi líbila,“ doplňuje Jakubec.
V týmu Nagana je aktuálně kromě dvou zakladatelů také vývojář William Rayo, startup ale spolupracuje s několika dalšími externisty. Na palubu před časem přibral také první investory – partnera advokátní kanceláře Arrows Jáchyma Petříka, majitele poradenské společnosti Gatum Daniela Vlčka a s pomocí ve formě času vývojářů výměnou za ekvitu se přidala agentura BlockCzech.