Šampaňské bude stále vzácnější. Hrozny sklízíme rekordně brzy, shodují se vinaři ze Champagne

Novoměstská radnice hostila 4. února festival řemeslných šampaňských La Bouteille de Champagne. Překvapivě se na něm blýskla i vína bez bublin.

champagne-nahled

Foto: La Bouteille de Champagne

Vinaři z oblasti Champagne se shodují, že šampaňské se vlivem globálního oteplování mění

0Zobrazit komentáře

„Prší na nás korky!“ vykřikuje se smíchem vinař Jean-Marc Séléque, když mu na hlavně přistává korková zátka vystřelená z lahve jiného pěstitele révy z oblasti Champagne, Guillaume Doyarda. Festival La Bouteille de Champagne je totiž v plném proudu a nálada i množství prázdných lahví tomu odpovídají. V Česku jde o malý svátek pro milovníky vinných bublin, jelikož se na jednom místě setkávají přední představitelé z oblasti řemeslných šampaňských. Více než kdy jindy se ale letos skloňuje také vliv, jaký má na jejich moky globální oteplování.

Co se konzumace šampaňského týče, Česko nemá tak velké odbytiště. Champagne ročně vyprodukuje asi 320 milionů lahví, do našich končin se jich pravidelně dostává mezi 300 a 400 tisíci. Přes 40 procent lahví pak každoročně zůstává ve Francii, dalšími velkými nákupčími jsou Spojené státy, Velká Británie, Japonsko a Německo. Logicky tak vinaři pravidelně jezdí především do zemí, které jsou pro ně z byznysového hlediska nejvýznamnější.

Pražský festival pořádaný Antonínem Suchánkem a Milošem Danihelkou, kteří do Česka dovážejí šampaňské už více než dekádu, je tak skutečně vzácným úkazem. „Po covidu si navíc vinaři uvědomili, že ani tolik nepotřebují jezdit po světě. Raději jsou doma, na vinicích, s rodinou a vybírají si jen takové akce, které mají opravdu rádi. Náš festival je naštěstí jednou z nich,“ říká Suchánek.

champagne-suchanek-a-regnault

Foto: La Bouteille de Champagne

Jeden z pořadatelů festivalu Antonín Suchánek s vinařem Stéphanem Regnaultem

Letos se tak v prostorách Novoměstské radnice, kde se konal první pocovidový ročník festivalu, sešlo celkem 17 vinařů. Všichni přitom vycházejí z oblasti řemeslného šampaňského, ve světě známé jako grower champagne. Což znamená, že révu, kterou vypěstují – mnohdy za využití principů organického nebo biodynamického zemědělství –, následně sami zpracují a lahve po zrání také sami prodají.

Ve světě jsou známé především velké šampaňské domy, ty ale hrozny ve většině případů vykupují od různých pěstitelů a následně je mísí. Někdy se k nim dostane ovoce až od stovky vinařů. Řemeslné šampaňské se tak vyznačuje především tím, že v něm lze skutečně dobře rozpoznat specifický terroir a také různorodý přístup k pěstování a zpracování ve sklepě. Každá lahev tak chutná jinak a ukazuje rozmanitost, kterou nabízí tak malý region jako Champagne. Rozprostírá se totiž na pouhých 34 200 hektarech.

Do Prahy se letos sjeli například již zmínění Jean-Marc Séléque a Guillaume Doyard, ale také Aurélien Clément, Franck Pascal nebo Pierre Gerbais, tedy vinaři, kteří představují již několikátou generaci plně oddanou výrobě šampaňského. „Moje rodina původně nepěstovala jen víno, ale její farmářská produkce měla širší záběr. Děda například dělal i máslo a přímo réva nás začala naplno živit až v 70. letech. V roce 2008 jsem vinice převzal po tátovi a rovnou jsem naskočil na ryze organický směr,“ říká Jean-Marc Séléque.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejně tak i Aurélien Clément přestal po tom, co převzal vinice po otci, používat chemické preparáty a převedl je do organického režimu. Ale jelikož kvůli byrokratickým průtahům nějakou dobu trvá, než mu stát uzná ekologické hospodaření oficiálně, první sklizeň bude moci označit za bio až v roce 2023. Vinaři se shodují na tom, že přechod na udržitelnější způsob pěstování vína urychlily klimatické změny.

„Například tím, že vynecháme chemický postřik, umožníme révě, aby kořenila hlouběji do půdy. Na vinicích také sázíme jiné rostliny, díky čemuž je jejich ekosystém mnohem pestřejší a půda je pak přirozeně obohacená o spoustu cenných látek,“ vysvětluje další vinař Fabrice Pouillon. Všichni si dobře uvědomují, že čím lépe budou své vinice znát, tím lépe a rychleji se budou moci přizpůsobit měnícím se podmínkám.

Sklizeň už totiž není taková jako dříve. Vinaři byli zvyklí, že k ní docházelo během září, v posledních letech ale přichází s několikatýdenním předstihem – loni to bylo v některých případech už kolem 20. srpna. „Globální oteplování je velké téma. Když jsem byl u vinařů v Champagni, nebavili jsme se o ničem jiném. Nikdo z nich ještě nezapomněl na extrémní rok 2021, kdy někteří přišli o celou sklizeň. Řeší se přezrávání hroznů, teplé ročníky začínají být neelegantní, vyskytuje se v nich myšina kvůli nedostatečným kyselinám,“ vysvětluje Suchánek.

Globální oteplování je velké téma. Když jsem byl u vinařů v Champagni, nebavili jsme se o ničem jiném.

Lépe se tak daří vinicím orientovaným na sever. Ty jižní už nyní začínají zejména během velmi horkého léta trpět. Malí pěstitelé si tak stále více hrají se sklizní. A bedlivě sledují, jak na tom hrozny jsou. Jedině tak je sklidí skutečně v momentě, kdy jsou vyzrálé tak, jak je potřeba. Proti globálnímu oteplování nemá podle Suchánkových slov cenu bojovat, ale je potřeba vymyslet, jak dělat víno v nových podmínkách. „Champagne se do budoucna změní, o tom se už nedá diskutovat.“

Jeho slova potvrzují i dvě rarity, které se na jeho festivalu objevily: bílé víno Confiance Coteaux Champenois Blanc a červené Les Guignardais Coteaux Champenois Rouge. V obou případech jde o vína tichá, tedy bez bublin. Zároveň jsou ale součástí produkce vinařů, kteří se několik posledních desítek let zaměřovali jen na produkci šampaňského – Auréliena Clémenta a Francka Pascala.

Ze Champagne pochází necelých 80 tisíc lahví tichého vína ročně. Což je v porovnání s 300 miliony lahví s bublinami zanedbatelné množství. Je ale otázka, jak rychle jejich počet bude v nadcházejících letech narůstat. Teplé počasí totiž snižuje říznou kyselinku, která je pro šampaňské tak charakteristická. Nyní mohou vinaři experimentovat i s jinými typy fermentace a ještě nějakou dobu žádanou chuť udržet. Jak dlouho se jim to bude dařit, to je však ve hvězdách.

champagne-pouillon

Foto: La Bouteille de Champagne

Elodie Pouillon z vinařství Champagne R. Pouillon

 

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Vznikly v Plzni, loni kavárny CrossCafe oslavily 15 let. V Praze začneme nanovo, říká zakladatel

Za covidu se musel český kavárenský řetězec rozloučit s pražskými pobočkami, jeho majitel Jan Janák by se ale už brzy rád vrátil.

janak-nahled

Foto: CrossCafe

Majitel kavárenského řetězce Cross Cafe Jan Janák

0Zobrazit komentáře

Řetězec CrossCafe, který založil v roce 2007 plzeňský podnikatel Jan Janák, je jednou z nejsilnějších českých kavárenských značek. I ji ovšem poznamenala pandemie, během níž se musela stáhnout z Prahy a zavřít všech pět tamních poboček. Loni firma oslavila patnáctileté výročí a poučená se plánuje do hlavního města vrátit. V dalším rozvoji jí má pomoci i vlastní pražírna kávy.

První kavárna CrossCafe otevřela v Plzni, v průběhu patnácti let se firma kromě Prahy rozšířila také do Hradce Králové, Liberce, Olomouce, Ostravy či Tábora. Janák vzpomíná, že na začátku velmi toužil právě po tom, aby byl jeho podnik přítomný i v české metropoli. „A možná to nadšení bylo o trochu větší než úvaha nad tím, jestli na vybraných místech máme platit takový nájem, jaký jsme platili. I kvůli tomu jsme v Praze nebyli tak úspěšní, jak jsme si původně představovali,“ říká dnes.

Plzeň znal Janák z gastronomické stránky velmi dobře. S bratrem Martinem totiž v devadesátých letech otevřeli hospodu Hamburk, díky jejímuž úspěchu mohli v nadcházejících letech rozjet více než deset dalších podniků nejen v Plzni, ale i v jiných městech České republiky. „Kdykoliv ale přijdete do nového města, všechno se učíte nanovo. Každé místo má totiž svá vlastní specifika. A Praha jich má – pochopitelně – vůbec nejvíc,“ vysvětluje Janák.

V Praze řetězec CrossCafe narazil na velkou konkurenci a jinou povahu zákazníků než v regionech. Největší těžkosti ale vyvstaly s pandemií covidu. „Přišlo velké drama. Opatření vlády omezovala naše fungování a my měli potíže dohodnout se s majiteli nemovitostí, kde naše kavárny byly. Nájemné bylo dlouhodobě přemrštěné, a naše pražské kavárny tak nebyly ziskové ani před covidem. Dospěli jsme tedy k tomu, že provozy raději ukončíme. A až to půjde, začneme nanovo, s čistým štítem.“

cross-stanek

Foto: CrossCafe

Nejnovějším přírůstkem CrossCafe je stánek v Hradci Králové

Na Prahu ale Janák nezanevřel, říká, že je pro něj jako trh velmi důležitá. A zdá se, že v Praze začne CrossCafe opět v průběhu příštího roku. Během toho letošního Janák plánuje otevřít minimálně tři provozy v krajských městech a s každým dalším rokem přidat pět nových. Uplynulý rok mu totiž podle jeho slov ukázal, že jeho značka funguje dobře i v době, kdy očekával ze strany zákazníků spíše větší utahování opasků.

„Domníval jsem se, že na podzim začnou tržby klesat, že lidé začnou šetřit. A sice nevím, jak vypadala situace u jiných gastronomických provozů, ale nás se to netýkalo. Pro nás je nejdůležitější počet zákazníků a ten nám v průběhu loňského roku neustále rostl – na jeho konci jsme se tak dostali na tři miliony zákazníků,“ líčí Janák. Spotřeba kávy se v loňském roce vyšplhala na 25 tun, hodnotu obratu majitel CrossCafe říct nechce.

Značka ale nestojí jen na kavárenských provozech, sama si vyrábí i doprovodný sortiment. Většina produktů, které jsou v kavárnách k dostání, vzniká ve výrobně v Plzni, případně se připravují přímo v kavárnách. Vedle nich jsou CrossCafe dorty k dostání online i na supermarketu Rohlík, prodávají se přes jeden z největších lokálních velkoobchodů Bidfood a vyvážejí je také na Slovensko.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Výrobnu jsme postavili v roce 2018, což byl velký krok kupředu. Zaměřujeme se i na výrobu privátních značek – zejména jde o dorty, sladké pečivo, saláty, ale také o polévky a sendviče,“ doplňuje šéf CrossCafe. Nyní mají zmíněné produkty tvořit 40 procent z celkového obratu společnosti, stejně jako káva.

A jelikož se svět kávy neustále proměňuje, změna nastala i v tom, s jakými zrny v českém kavárenském řetězci pracují. První krok přišel v roce 2019, kdy se do kávovarů CrossCafe dostala výběrová káva z Peru, Kolumbie, Brazílie nebo Etiopie. A podle Janáka dosahuje 30 procent z celkového objemu prodané kávy, což je číslo, s nímž při jejím zařazení do nabídky vůbec nepočítali.

S výběrovou kávou chce jít CrossCafe ještě o něco dál. V současné době je na cestě ze Spojených států pražička, kterou chce Janák ještě letos uvést do provozu. Znamenalo by to, že když vše půjde podle plánu, kávu nebude pražit dosavadní partner, kterým je pražírna Le Piantagioni Del Caffé z italského Livorna, ale všechna zrna si v CrossCafe upraží sami. „Celé to především souvisí s naší filozofií – co můžeme, to si chceme dělat sami, protože jedině tak máme naprostou kontrolu nad kvalitou,“ říká Janák.

cross-1

Foto: CrossCafe

Většina produktů, které jsou v kavárnách k dostání, vzniká ve výrobně v Plzni

Zdá se tedy, že hlavní strategií kavárenského řetězce je soběstačnost. V tomto duchu se plzeňský podnikatel zaměřuje také na energetickou udržitelnost. Jedním z nejvýznamnějších výdajů podle něj totiž není ani tak káva, jejíž cena loni výrazně vzrostla, ale především stoupající ceny energií. Na třech střechách výrobny tak postupně roste trojice fotovoltaických elektráren.

„Fotovoltaiku jsme řešili už před energetickou krizí. První fotovoltaiku jsme tak spustili hned s jejím počátkem, ale připravovali jsme ji, aniž bychom tušili, že se blíží taková katastrofa. Další dvě jsou už vyústěním toho, co se nyní děje ve světě. Ale i kdyby se energetická krize v budoucnu přehnala, mít vlastní zdroj elektřiny je ta nejlepší cesta, jaká může být,“ dodává Janák. Až budou všechny tři systémy v provozu, pokryje vygenerovaná elektřina 35 procent spotřeby výrobny.

I když se ale podle Janákových slov během patnácti let takřka s každým rokem něco změnilo, nemění se to, že CrossCafe nemá typického zákazníka, jednu skupinu, která by se v kavárnách objevovala v hojnějším počtu. „Vedle studentů sedí senioři i chlapíci v montérkách, u dalšího stolu slečny v saku a lodičkách. Je to takový průřez všemi sociálními bublinami, za což jsem velmi rád,“ uzavírá.