Samsung stál u dalšího průlomu v obrazu. Jeho televize kombinuje to nejlepší z různých technologií

Samsung letos přišel s novou technologií obrazovek QD-OLED. Vyznačuje se dokonalým podáním černé, vysokým jasem a živými barvami a překonává klasické OLED.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

samsung-qd-oled-s95b-1

Foto: Samsung

Samsung S95B patří mezi nejlépe hodnocené televize roku

Co očekáváme od kvalitní televize? Design dnes znamená vlastně jen tenoučký rámeček, velikost zobrazovací plochy je pouze otázkou výběru a funkce jsou mezi výrobci velice podobné. Pořád je zde ale to nejzásadnější, a sice obraz. Bližší vhled do toho nejlepšího, co je nyní na trhu, vyžaduje trochu techničtější jazyk, v základu je to ale velice jednoduché – Samsung letos opět posunul limity toho, co je možné.

Není OLED jako OLED. Ačkoliv se tato technologie obrazovek obecně označuje za lepší než LCD, a to hlavně díky kontrastu, pozorovacím úhlům nebo živosti barev, i zde se mezi různými modely objevují znatelné rozdíly. Dosud šlo hlavně o to, jak s obrazovkami naloží software jednotlivých výrobců, letos ale Samsung přišel se zásadním krokem vpřed jménem QD OLED.

Korejci přitom byli jediným z velkých výrobců televizí, který se použití technologie OLED dlouho vyhýbal. Sice nabízí řadu skvělých vlastností, ale značně zaostává v jasu a hrozí u ní takzvané vypalování obrazu, kdy některé objekty – zobrazované dlouho a beze změny – zůstanou ve formě jakýchsi stínů viditelné už navždy. Samsung ale dal dohromady své techniky a rozhodl televizi s OLED panelem přece jen představit… a všichni jsou z ní nadšení.

Nabízí totiž kombinaci dokonalé černé, vysokého kontrastu i skvělých pozorovacích úhlů, k tomu připojuje i onen kýžený vysoký jas spolu s ještě vyšší živostí barev (saturací). Televizi s označením S95B, která je jednou z prvních na trhu obsahujících panel QD OLED, se to podařilo změnou v samotných útrobách obrazovky.

samsung-qd-oled-s95b-2

Foto: Samsung

Technologie QD-OLED nabízí hluboký kontrast, vysoký jas a živé barvy

Dnešní standardní panely OLED mají miliony pixelů (bodů, z nichž se skládá obraz) zářících bílým světlem. Nad nimi jsou „subpixely“, menší jednotky obsahující filtry pro základní barvy. Každý pixel má čtyři – červený, zelený, modrý a bílý. Tyto filtry zajistí, že se směrem k divákově oku vydá jen požadovaná barva. Tedy podle toho, který z nich je zrovna aktivní, uvidí divák červený, zelený, modrý nebo bílý pixel, přičemž různé kombinace jejich intenzity dokáží vytvořit desítky milionů odstínů. Řečeno velice zjednodušeně.

Právě v těchto filtrech Samsung identifikoval hlavní překážku technologie OLED. Jelikož z bílého světla odstraňují nežádoucí frekvence, snižují celkovou svítivost pixelů. QD OLED na to jde trochu jinak. Základem jsou u něj modře zářící pixely, nad nimiž je vždy červený, zelený a modrý subpixel. Ty ovšem nepředstavují filtry, nýbrž Quantum Dots, tedy kvantové body schopné odstín procházejícího světla proměnit bez nutnosti odstranit z něj nežádoucí frekvence.

Co to znamená? Hlavně vyšší jas a lepší saturaci. Při rozhodování mezi LCD (respektive mini LED s přesnějším podsvícením) a OLED bylo dosud nutné se v zásadě rozhodnout mezi dvěma kompromisy. První možnost znamená vysoký jas a výraznější barvy ve světlých scénách, ale horší podání černé a nezáměrně „zářící“ menší objekty v tmavých scénách. Druhá možnost to zase má naopak – exceluje v temných místnostech a dokáže začerňovat jednotlivé pixely, při světlých scénách, u HDR a při sledování ve dne ale rychleji naráží na limity.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Konkrétně to znamená, že zatímco nejvyšší řady LCD televizí dosáhnou jasu klidně 4 000 nitů, standardní OLED se zastavuje někde kolem hodnoty 800 nitů. QD OLED kombinuje výhody obou technologií, takže nabídne úplné zatemňování jednotlivých pixelů pro skvělý kontrast a zároveň jas v HDR až do 1 500 nitů.

Podle měření nezávislých odborníků televize Samsung S95B přitom představuje také novou úroveň kvality mezi OLED panely. Nabídne lepší uniformitu barev napříč obrazovkou než konkurence, zachovává si saturaci i při vysokém jasu – a obojí drží i při pohledu z úhlu. Díky jiné struktuře vrstev panelu také lépe zvládá odlesky, což je pro sledování ve dne nebo při zapnutém osvětlení zásadní.

To nejlepší, co dnes OLED dokáže nabídnout

Samozřejmě ani ostatní výrobci nestojí v místě, takže své OLED obrazovky doplňují o chladící panely, které dovolují vyšší jas, nebo kombinují nové materiály s chytrými algoritmy pro podobný efekt. V současnosti nicméně mezi nadšenci do videa i odbornou veřejností panuje široká shoda, že Samsungu se jeho novou technologii podařilo posunout nejdále.

Nakonec však ani jedna z nejlepších televizí na trhu není zcela dokonalá. Například na ní budou o něco více vidět nedostatky méně kvalitního obsahu, který má nízké rozlišení nebo nízký datový tok. To se projeví nejčastěji u streamovaného obsahu, pokud má divák nedostatečně rychlý internet, nebo je nadměrně vytížený server.

samsung-qd-oled-s95b-3

Foto: Samsung

Samozřejmostí u technologie OLED je extrémně tenký profil

Druhým bodem ke zvážení je pak jas, který je mezi OLED televizemi nejvyšší a v HDR exceluje, stále však nedosahuje hodnot LCD panelů, v případě Samsungu známých pod značkou QLED či Neo QLED. Pro ty, co sledují televizi převážně v noci, na tom prakticky nesejde, milovníci denních mýdlových oper, kteří v oknech nemají žaluzie, ale mohou ocenit schopnosti QLED víc než QD OLED.

Nakonec se někteří budou jistě ptát: a co hráči? Ti by měli být velice spokojení. S95B jim nabídne velice nízký input lag, extrémně rychlé překreslování (samozřejmostí je panel s 144 Hz) a čtyři porty HDMI 2.1, podporující i nejnovější herní konzole. Díky tomu si budou moci užít hraní až do rozlišení 4K při 120 snímcích za vteřinu.

Z dalších praktických vlastností stojí za zmínku operační systém Tizen, kterému samozřejmě nechybí podpora žádné z hlavních streamovacích služeb jako Netflix, HBO Max, Disney+, Prime Video, Apple TV+ nebo Voyo. Uživatelé zařízení Applu pak jistě ocení přítomnost AirPlay 2, majitelé chytrých produktů Samsungu zase mohou pro propojení využít aplikaci SmartThings.

Partnerem článku je Samsung. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Na esport nesázejí jen mladí. Sportovní simulátory lákají i fanoušky fotbalu, říkají experti Fortuny

Sázky na esport patří u klientů Fortuny mezi ty nejoblíbenější. A protože mají její zaměstnanci videohry sami rádi, založili si vlastní esportový tým.

Jiří BlatnýJiří Blatný

fortuna1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Hlavní esportový bookmaker Fortuna Entertainment Group Kryštof Švehla (vlevo) a manažer sponzoringu Petr Račák

Esport neboli profesionální hraní počítačových her je rychle rostoucí odvětví, které už dávno není jen pro zaryté fanoušky videoher. Je to také velký byznys. Loni tržby tohoto segmentu poprvé globálně přesáhly jednu miliardu dolarů, což je o 14 procent více než rok předtím. Podle České asociace esportu je hodnota tuzemského trhu asi 150 milionů korun a za posledních šest let vyrostla šestinásobně. Rostoucí obliba sportu, u kterého nikam neběháte, je patrná i na zájmu sázkařů. „Virtuální sporty, třeba fotbalová FIFA, jsou mezi všemi sporty u nás v sázení na třetím místě,“ vysvětluje Kryštof Švehla, hlavní bookmaker pro esporty z Fortuna Entertainment Group.

Fortuna Entertainment Group (FEG) dnes působí na několika evropských trzích. Kromě Česka je aktivní na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Chorvatsku a kromě sázek se v esportech pohybuje také jako partner profesionálních týmů. Spolupracuje například s historicky nejúspěšnějším českým esportovým týmem eSuba nebo pardubickým Dynamem Eclot vlastněným miliardářem Petrem Dědkem, majitelem hokejového týmu HC Dynamo Pardubice. „Z našeho pohledu pomůžeme konkrétnímu týmu vytvořit profesionální podmínky v cestě k mezinárodním úspěchům a tím i k pozornost širší veřejnosti,“ uvádí Petr Račák, který se v FEG zabývá sponzorstvími a strategickými partnerstvími.

Velkým milníkem pro celý esport byla pandemie covidu, při které se kvůli protiepidemickým opatřením zastavily téměř všechny profesionální sportovní ligy. Esportu se to netýkalo, ten naopak během posledních dvou let přilákal spoustu nových příznivců. A stejně tak si esporty našli sázkaři, kteří byli zvyklí sázet na tradiční sporty, jako je fotbal nebo hokej, ale během pandemie přešli třeba na hry, jako je fotbalová FIFA nebo hokejové NHL.

Jak Račák, tak Švehla se videohrami nezabývají jen ve své práci ve Fortuně, oba jsou i vášnivými hráči. A nejsou ve své firmě sami. V roce 2020 se proto rozhodli založit vlastní esportový tým. Račák dodává, že byť se tým účastní turnajů, hlavní je radost z hraní. „Bereme to spíš jako takové pojivo kolektivu. Jsou tam lidé z marketingu, bookmakeři, vývojáři a tak dále,“ říká Račák v rozhovoru.  

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jakou část byznysu Fortuny Entertainment Group tvoří esport?
Kryštof Švehla: Esport u nás rozdělujeme na dvě části. Jednou jsou klasické hry jako Counter-Strike:Global Offensive (CS:GO), Dota 2 nebo League of Legends (LoL), druhou pak virtuální sporty, třeba fotbalová FIFA a další, které od roku 2020, kdy přišla pandemie covidu, nabyly na popularitě a mezi všemi sporty jsou u nás v sázení na třetím místě. Pokud se budeme bavit o té první skupině, tak ta je u nás momentálně šestá nejsázenější.

Takže si stojí velmi dobře i v porovnání s klasickými sporty?
Petr Račák: Přesně tak, mluvíme o esportu jako o sportu. Řadíme ho mezi ostatní, ať už je to hokej, fotbal, tenis, basketbal, nebo třeba volejbal.

Proč pracujete s rozdílem mezi klasickými hrami a těmi sportovními?
Petr Račák: Všimli jsme si totiž, že rozdíl vnímá i naše cílová skupina. Je to celkem logické. Kdo je dnes zvyklý sázet na klasické sportovní sázky, najde si mnohem jednodušeji cestu ke sportovním hrám, jako je FIFA nebo NHL. Hry jako Counter-Strike nebo LoL už vyžadují alespoň základní znalost jejich principů a určitou blízkost k esportové komunitě.

fortuna2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Petr Račák, manažer sponzoringu FEG

Předpokládám, že nové sázkaře ke hrám jako FIFA nebo NHL přitáhnul také fakt, že se reálné ligy během pandemie covidu přestaly hrát, je to tak?
Petr Račák: Ano, myslím, že to byl ten největší faktor. 

Kryštof Švehla: V souvislosti s protiepidemickými opatřeními můžu zmínit zajímavost. V průběhu pandemie se nezrušily soutěže ve stolním tenise a třeba ve Spojených státech amerických se na něm tehdy točilo asi osm milionů dolarů měsíčně. Byl to vlastně stejný princip jako v případě virtuálních sportů – lidé si našli něco, co jim bylo blízko, když nešlo sázet na nic jiného.

Takže když si chce člověk vsadit třeba na FIFA, má v podstatě stejné možnosti, jako když dá peníze na ligový zápas ve fotbale?
Kryštof Švehla: Přesně tak.

Jak dlouho už sázky na počítačové hry nabízíte?
Kryštof Švehla: S předzápasovými sázkami jsme začínali na konci roku 2015. První živé sázky na esporty jsme pak spustili v březnu 2016. Tehdy jsme začínali s CS:GO. 

Jak se vyvíjel zájem sázkařů o esport od jeho rozjezdu do dneška?
Petr Račák: Zájem sázkařů každým rokem stoupá okolo deseti až patnácti procent. 

Kryštof Švehla: Na začátku byl růst samozřejmě rychlejší, klidně dvacet pět procent. Dnes už se to ustálilo.  

Snažíme se to udělat pro sázkaře zajímavé. Inspirovala se u nás i konkurence.

Kdo v Česku na esporty sází?
Kryštof Švehla: Zase je tam rozdíl mezi těmi klasickými hrami a virtuálními sporty. Jak už jsme řekli, tak u her typu CS:GO nebo League of Legends je třeba znalost těch titulů. To je atraktivnější pro mladší generaci, která už na esportech vyrostla. To druhé je přístupnější širší veřejnosti. Vypadá to jako fotbal, navíc jednotlivé zápasy trvají kratší dobu, takže sázek můžete zadávat víc.

Jakým způsobem sledujete trh a rozhodujete se, na jaké hry budete vypisovat sázky?
Kryštof Švehla: Sledujeme trendy v herním průmyslu. Dnes například víme, že hodně roste popularita relativně nové hry Valorant. Už před tím, než hra vyšla, jsme věděli, že hráčská základna bude velká, protože je to titul od vývojářů League of Legends. Bohužel první turnaje přišly ve chvíli, kdy platila opatření proti covidu, což hodně omezilo náš přístup k datům, takže jsme ještě nemohli připravovat sázení v reálném čase. Ale nabídku jsme měli od začátku. Nicméně platí, že hra je stále na začátku a ty sázky zatím nemáme tak specifické jako třeba u CS:GO, kde můžete sázet třeba na to, kolik protivníků zneškodní jeden hráč a tak dále. V blízké budoucnosti se na to ale chceme soustředit.

Jak se chcete v esportech profilovat do budoucna?
Petr Račák: Je třeba říct, že jako FEG nemluvíme jen za Česko, jsme na dalších evropských trzích a na všech chceme být jedničkou. Působíme na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Chorvatsku. Chceme stále rozšiřovat nabídku esportů. Podařilo se nám například rozjet právě ty velmi specifické sázky u CS:GO, které zmínil kolega. To zafungovalo a inspirovala se pak u nás i konkurence. Snažíme se to udělat pro sázkaře zajímavé.

fortuna3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Kryštof Švehla, hlavní esportový bookmaker FEG

Stále platí, že chceme nabízet možnost vsadit si na esport u někoho osvědčeného. První stránky, které s tím před lety přišly, totiž často byly podvodné a sebraly vám třeba skiny (virtuální vybavení, které ve hře hráč používá, pozn. redakce) nebo peníze. Takové weby fungují i dnes, my o nich víme a monitorujeme je. Někteří z nás s nimi mají třeba i osobní zkušenost. Lidé, kteří se ve Fortuně zabývají esporty, jsou totiž často sami hráči.

Tady se dotýkáme problematiky věku v souvislosti se sázením na esporty.
Kryštof Švehla: Ano, na těch stránkách chyběla regulace věku. Nesázelo se totiž za reálné peníze, ale za herní měnu. Byl z toho pak velký problém, protože se stávalo, že si děti z kreditní karty rodičů koupily právě herní platidla a sázely. Jak řekl kolega, to byl taky jeden z důvodů, proč do esportu sázkové kanceláře šly. Aby sázení na esporty daly nějaká pravidla.

Petr Račák: I naši komunikaci cílíme samozřejmě pouze na starší osmnácti let a opravdu si na to dáváme pozor.

Esport pro FEG není jen o sázkách, působíte v něm i jako sponzoři některých týmů. Se kterými jste dnes spojeni?
Petr Račák: Teď máme v Česku spolupráci s eSubou (historicky nejúspěšnější český esportový tým, pozn. redakce) a s Dynamo Eclot (tým spojený s českým hokejovým celkem HC Dynamo Pardubice miliardáře Petra Dědka, pozn. redakce). Na ostatních trzích máme partnerství třeba s národní reprezentací ve hře FIFA, což bylo součástí balíčku naší spolupráce s tamní fotbalovou reprezentací. Partnerství pro nás musejí dávat smysl, bereme je jako investici.

Asi už jste pochopili, že jsme tak trochu nerdi. Je to pro nás tedy hlavně o zábavě.

Když se podíváme na esportové ligy v Česku, tam jako sponzoři působí vaše konkurence. Sazka má svou soutěž, Tipsport zastřešuje Mistrovství České republiky v esportech. Má Fortuna podobné plány?
Petr Račák: My už jsme v minulosti podobné soutěže taky zastřešovali. Bylo to třeba právě Mistrovství České republiky nebo COOL Liga (nejstarší tuzemská esportová liga ve hře CS:GO , pozn. redakce). Bavili jsme o několika možnostech sponzorovat ligy i na zahraničních trzích, teď se totiž soutěží objevilo spoustu. Ale nebereme to tak, že musíme mít ligu jen proto, že ji má konkurence.

ticketportal-mvp

Přečtěte si takéEstonci ovládli český ticketingový trh. Od Mafry kupují TicketportalEstonci ovládli český ticketingový trh. Po GoOutu a Ticketstreamu kupují od Mafry také Ticketportal

Máte i vlastní tým, který jste založili v roce 2020. Jak se mu daří?
Petr Račák: (směje se) Byl to nápad, který vzešel vlastně z mojí hlavy. Začalo to tím, že jsem hledal hráče CS:GO nebo FIFA, kterou u nás hrajeme hodně. Poznali jsme se díky tomu navzájem s lidmi z jiných oddělení firmy, bereme to spíš jako takové pojivo kolektivu. Jsou tam lidé z marketingu, bookmakeři, vývojáři a tak dále. Z našeho CS:GO týmu je už v podstatě mezinárodní skupina, protože se k nám přidal kolega z Chorvatska.

Zatím jsme vždycky postoupili do play-off, ale jsme prostě tým zaměstnanců, naší největší nevýhodou je, že moc netrénujeme. Sejdeme se vždycky před zápasem, většinou o víkendu a prostě si jdeme zahrát. Asi už jste pochopili, že jsme tak trochu nerdi, je to pro nás tedy hlavně o zábavě. Poslední rok jsme soutěže vynechali, ale věřím, že kolegové budou o to hladovější reprezentovat firmu v dalších letech.

Partnerem článku je Fortuna Entertainment Group. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.