Sazka popularizuje esport. Do profesionálního hraní videoher dává miliony korun

Loterijní společnost podporuje domácí profesionální herní scénu milionovými částkami. Anebo i spoluprací s Českým olympijským výborem.

Michal MančařMichal Mančař

sazka-eleague-boxed

Foto: Sazka

Sazka dává do českého esportu milionové částky. Ráda by ho dostala do co největšího mainstreamu

Sázkové společnosti a sport jsou spolehlivými spoluhráči už desítky let. Jak sázením na zápasy, tak sponzorskými kontrakty. Výjimkou v tom není ani jednička na loterijním trhu Sazka, která se však v posledních letech snaží z tohoto zavedeného schématu vymanit. Anebo jej spíš obohatit o nový směr – profesionální hraní videoher, takzvaný esport. Zástupci společnosti přitom tvrdí, že nechtějí být pouhým dalším sponzorem. Český esport by prý rádi pomáhali budovat, rozvíjet a propagovat.

„Před třemi lety se v Sazce rozhodovalo o tom, že vstoupíme do esportu. Ale chtěli jsme to pojmout jinak. Při pohledu na segment jsme odhalili některé věci, které nám chyběly. Nebyl tu třeba web, který by sjednocoval jak nadšence do esportu, tak úplné nováčky, kteří do něj chtějí vstoupit,“ popisuje Ondřej Kvarda, zástupce Sazky a odborník právě na esport. Spuštění portálu Sazka Esport s výsledky, zprávami nebo tipy na životosprávu by ale samo o sobě nebylo kdovíjak velkou podporou.

Ve spolupráci s vydavatelstvím Czech News Center tak v roce 2020 Sazka rozjela soutěž eLeague. Cíle přitom nebyly malé, liga měla od začátku ambice stát se největší v regionu a nalákat nejen zavedené profesionální týmy, ale i začínající amatéry. „To se nám podařilo naplnit, otevřené kvalifikace se zúčastnilo několik stovek týmů. Do samotné eLeague se pak dostalo osm nejlepších z nich,“ říká Kvarda. Nejvýznamnější domácí soutěž dnes rozděluje 2,3 milionu korun mezi nejlepší týmy v titulech Dota 2 a Counter-Strike: Global Offensive.

S druhou jmenovanou hrou se pak pojí třetí pilíř postupu Sazky v podpoře domácího esportu. Po ústředním webu propojujícím soutěžící i fanoušky a vlastní lize se nicméně v tomto případě už jedná o sponzorskou spolupráci. Sazka podporuje tým Sinners, jedničku česko-slovenské scény právě v Counter-Strike: Global Offensive. Ani zde ale podle Kvardy prý nejde jen o logo na dresech nebo sociálních sítích.

sazka-esport-1

Foto: Sazka

Esport budí emoce stejně jako nedigitální sport. A podobně láká i diváky, sponzory a partnery

Ve spolupráci se Sinners se Sazka pokouší především u neherní populace bořit předsudky – a v herní komunitě pak řešit některé nešvary online světa. „Ukazujeme veřejnosti, že hráči nejsou žádní asociálové bez pohybu, ale že jejich činnost vyžaduje třeba i fyzickou přípravu. Mezi hráči se pak prostřednictvím kampaní vymezujeme například proti toxickému chování nebo poukazujeme na genderovou nevyváženost,“ přibližuje zástupce loterijní společnosti.

Trojitá strategie Sazky má totiž za jeden z hlavních cílů propagaci esportu mezi lidmi méně obeznámenými s tématem. To vedle klasičtější reklamy znamená i na první pohled možná ne úplně obvyklé propojení. Sazka je totiž dlouholetým partnerem Českého olympijského výboru. A spojení sportu a esportu využívá k podpoře obou. Na vybraných akcích ČOV se tak vedle očekávatelných atletů prezentují profesionálové ze Sinners, aby buď vyvraceli předsudky o esportu, nebo v lepším případě svůj obor pozitivně propagovali.

„Společně s podporou našich olympioniků bere Sazka esport jako jednu z hlavních sponzorských aktivit. Do ligy, Sinners a webu Sazka Esport šly v uplynulých letech milionové částky. Právě web by měl v roce 2023 narůst na důležitosti i obsahu a komunitu posunout ještě dál,“ popisuje Kvarda dosavadní investice i budoucí plány Sazky. Vytyčená mise o pozvednutí českého esportu je totiž v úplných začátcích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Oproti klasickému gamingu se stále bavíme o menším publiku,“ říká. Nicméně i navzdory méně početné cílové skupině prý Sazka dokáže svými aktivitami zasáhnout nižší miliony diváků či návštěvníků. Podle Kvardy s tím pomáhá kombinace projektů, mezi kterými nechybí ani živé akce jako například finálový den eLeague na letňanském výstavišti v Praze.

To vše pak má směřovat k poměrně jednoduchému závěru. „Naším hlavním cílem je omladit značku. A při té příležitosti se stát jasným příkladem v cestě za podporou esportu,“ říká Kvarda. Při takových slovech se ale nelze nezeptat na otázku, jež musí při spojení loterijní společnosti a videoher – které už zdaleka nejsou záležitostí nedospělých zájemců, ale nezletilí tvoří značnou část publika – napadnout snad každého. Není to jen snaha oslovit budoucí sázkaře, jakási „výchova k sázení“?

sazka-eleague-trofej

Foto: Sazka

Sazka eLeague rozděluje 2,3 milionu mezi nejlepší týmy ve hrách Dota 2 a CS:GO

„Věřím že naše aktivity mluví za nás. Sázky jsme spustili až v tomto roce. První tři roky šlo čistě o rozvoj komunity, takže všem muselo být jasné, že Sazka nepřišla pouze za účelem sázek,“ odpovídá Kvarda. „Ve velkém jsme se také pustili do edukace v rámci projektu ‚Hraj s rozumem‘, do kterého esport samozřejmě taktéž patří,“ přidává s odkazem na iniciativu, jež se pokouší předcházet a čelit patologickým problémům spojeným s gamblingem.

Sazka se také chce pokusit mladým hráčům přinášet osvětu ve věci finanční gramotnosti. „Protože daleko větší riziko než klasické sázení jsou z našeho pohledu různé mikrotransakce, nákupy ve hrách a podobné aktivity, které nejsou tak regulovatelné. V této edukaci není naším primárním cílem zisk, ale rozvoj komunity, který má velký potenciál i mimo případné sázení,“ tvrdí Kvarda.

Pokud Sazka kromě slov a plánů přesvědčí i činy a zažene případné pochybnosti, byl by to významný krok v naplnění jejího dlouhodobého cíle. Její ambice totiž zdaleka nejsou malé a budou vyžadovat zapojení co nejrozmanitějšího publika. Jak říká Ondřej Kvarda: „Chceme ukázat širší veřejnosti, že tady je esport a že s ním je Sazka pevně spojená. A ideálně to chceme ukázat třeba na vyprodané O2 areně nebo na podobné akci, která bude čistě o esportu.“

CC Premium

Partnerem článku je Sazka

SAZKA

Moderní loterijní společnost, založená na špičkových technologiích, výjimečná svými produkty…

Klíčoví lidé

ales-vesely-2

Aleš Veselý

CEO

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nebýt Pumy, není Air Jordan. Nosili je všichni, teď ikonické semišové kecky slaví 50 let

Jedny z nejslavnějších tenisek slaví letos 50 let od momentu, kdy se poprvé objevily na nohou tehdejší megahvězdy NBA.

Filip HouskaFilip Houska

suede_1

Foto: VVS/Pexels

Puma Suede, jedna z nejznámějších streetwearových tenisek

0Zobrazit komentáře

Michaela Jordana museli přemluvit rodiče, aby na schůzku s lidmi z Nike, kteří ho chtěli sponzorovat, vůbec přišel. Nakonec udělal dobře – ze značky Air Jordan se stal globální fenomén, který dnes bývalého špičkovému basketbalistovi a Nike přináší obrovské peníze. Nebýt ovšem Pumy, k takovému typu spolupráce vůbec nemuselo dojít. Byla to právě tato německá sportovní firma, která trend výroby tenisek pro vybraného hráče nastartovala. A letos s jedním z nejuctívanějších modelů všech dob slaví padesát let.

V sedmdesátých letech ještě nebylo zvykem, aby měli hráči NBA své vlastní tenisky. Největšími dodavateli hráčské obuvi byly tehdy značky Converse a Adidas, které týmy zásobovaly zpravidla jednotnými modely. Okolo roku 1970 nicméně po slavné basketbalové lize začala pokukovat Puma, která chtěla rozšířit své aktivity na poli sportovních bot. Neviděla ovšem smysl poslat do NBA stovky stejných párů tenisek, naopak měla v plánu něco exkluzivnějšího.

Ve stejném roce, co Puma vstup do NBA zvažovala, byl největší hvězdou celé soutěže Walter Frazier, přezdívaný Clyde. Nešlo ale jen o výjimečného rozehrávače, který tým New York Knicks dovedl k zisku jeho dvou jediných titulů. Pro mnohé byl ztělesněním slova cool – do šatny před zápasy chodil v extravagantním oblečení, uměl se vyjadřovat před novináři a působil sebevědomým dojmem. Pro Pumu to byl ideální kandidát.

Domluvila si s ním schůzku, kde mu nabídla smlouvu na pět tisíc dolarů (v dnešním přepočtu asi 750 tisíc korun), neomezenou zásobu bot a především možnost se podílet na výrobě vlastních tenisek. V roce 1973 se domluvili na tom, že společně přetvoří edici Crack, která patřila k prvním lifestylovým teniskám Pumy. Ponechali její semišový základ a nízkou, podkotníkovou stavbu – a snížili jí hmotnost, aby nelimitovala v pohybu.

Protože měl Frazier v oblibě pestrobarevné oblečení, za které v sedmdesátých letech platil i pětadvacet tisíc dolarů ročně, chtěl, aby nové tenisky přicházely v různých barvách. Díky semišovému základu bylo poměrně jednoduché je rychle obarvit – a jak Puma uvádí, vzniklo až 390 různých kombinací. Na zápasy se Clyde snažil brát vždy jinou. Nakonec se právě obměňování barev ukázalo jako skvělý marketingový tah pro budoucí vývoj.

Z edice Crack se stala edice Clyde, která později rezonovala nejen na hřištích, ale i mimo ně. Vzhledem k tomu, že v nich hrával jeden z někdejších nejlepších hráčů, mělo to efekt i na jeho fanoušky, kteří je začali nakupovat na běžném trhu. A protože přicházely v různých barvách, dokázaly oslovit skoro všechny cílové skupiny. Z tenisek se stával masivní hit – a byť jejich prodeje nejsou oficiálně známé, patřily k nejpopulárnějším teniskám té doby.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velký boom zažily hlavně v osmdesátých letech, kdy naplno pronikly do ulic a ovlivnily kulturu pouličních tanečníků, rapperů a graffiti writerů. To už se nejmenovaly Clyde, ale Suede, což vyšlo ze situace, kdy Frazierovi vypršela exkluzivní smlouva a Puma s nimi mohla nakládat jako s běžnou kolekcí. Oblíbili si je i skateboardisté, kteří je chtěli pro jejich nízkou hmotnost a odolnou gumovou podrážku, díky níž se dobře drželi na prkně.

Z edice Suede se stalo něco podobného jako z edice Superstar od Adidasu nebo tenisek modelové řady Air Force a Air Max z dílen Nike – byl to zcela zásadní kousek na tehdejším trhu lifestylové obuvi. V průběhu let dorazilo několik kreativních obměn, čímž si vysloužily označení jedněch z nejbarevnějších bot na světě. A také dnes, padesát let poté, co obměněná verze poprvé spatřila světlo světa, jsou často na očích.

I proto teď Puma vydala aktualizované varianty těchto bot v modrém, červeném a zeleném odstínu. Tvar přitom zůstává věrný svým kořenům – s celozapuštěným semišovým svrškem, vyraženým brandingem, zlatým fóliováním a semišovým jazykem s tkaným štítkem. A dodnes patří k nejslavnějším modelům, se kterými kdy firma, jíž založil Rudolf Dassler, bratr zakladatele Adidasu, přišla.