Sběratel z Hanáckých Athén. Milovník perských koberců a jezdec Josef Maixner představuje svou sbírku

V galerii Magnus Art v sídle J&T Banky začala v pořadí třetí výstava, která představuje eklektickou sbírku podnikatele a mecenáše Josefa Maixnera.

jezdec-nahled

Foto: J&T Banka

V galerii Magnus Art běží do 27. května výstava Jezdec

0Zobrazit komentáře

Kroměříž, město, které vyrostlo na středním toku Moravy, si v minulosti vysloužilo přezdívku Hanácké Athény. V sedmnáctém století bylo totiž kulturním centrem Hané a celé střední Moravy, nacházelo se zde také velké množství škol, díky čemuž bylo považováno i za centrum vzdělanosti. Jedním ze zdejších obyvatel je podnikatel Josef Maixner, který před šesti lety propadl umění. Během krátké doby vytvořil sbírku, která čítá na tři sta děl zejména od současných českých výtvarníků. Její výřez daly dohromady kurátorky J&T Banky Anna Pulkertová a Valérie Dvořáková pro galerii Magnus Art.

Aktuální výstava nese jméno Jezdec. Její název totiž souvisí se způsobem, jakým obchodník s papírem Josef Maixner sbírá umění. „Každý pátek sedne do auta, vyrazí na cestu a objíždí jeden ateliér za druhým. Díky tomu, že sbírá s touto specifickou vervou, se během šesti let prosbíral ke kolekci, která čítá tři stovky děl,“ vysvětluje jedna z kurátorek Valérie Dvořáková.

Maixnerův zápal pro umění přitom začal u koberců. Konkrétně tedy u perských koberců, i když na počátku tohoto zápalu byl nábytkářský dům IKEA. Moravský podnikatel potřeboval koupit koberec, vyrazil ke švédské firmě a narazil na jeden ručně tkaný s názvem Gabbeh, který ho zaujal. Zjistil, že jde o kousek z Persie – a na vášeň bylo zaděláno.

Začal jezdit do Hamburku, v jehož docích se nacházejí tisíce koberců. Studoval jejich barevnost a materiály. A když se vypravil na aukci koberců do Vídně, zjistil, že její součástí je i výtvarné umění. Jeho zápal tak získal další rozměr a začal nakupovat umělecká díla. Zpočátku spíše náhodně, pozvolna ale začal postupovat systematičtěji.

jezdec

Foto: J&T Banka

Podnikatel a sběratel umění Josef Maixner

V současnosti si tak na každý pátek domluví návštěvu několika ateliéru po České republice, vše pečlivě naplánuje tak, aby ani minuta nepřišla nazbyt, a vyrazí objevovat. „Je to nádherný proces. Poznáváte umělce, vidíte, jak tvoří, neustále se vzděláváte a vnímáte, že každý další pohled na obraz či objekt vám zlepšuje intuici,“ přibližuje Maixner.

Sám říká, že sbírá to, co se mu líbí, a to, u čeho vnímá jistou kvalitu. Nezáleží pak na tom, jestli jde o obraz menšího rozměru nebo monumentální plátno, objekt či sochu. Maixnerova sbírka je nyní rozprostřená v jeho domě v Kroměříži, ale také v sousední vile v ulici a v různých místnostech po celém městě. A do 27. května také v prostorách pražské galerie Magnus Art.

„Představujeme jen malou část Josefovy soukromé sbírky, která je jako celek známá pod názvem Pekelné sáně. Doufám však, že se nám podařilo celou sbírku komplexně představit tak, aby návštěvníci pochopili, kdo Josef je a jakým způsobem se staví k umění,“ dodává Dvořáková. Pekelné sáně je také název Maxinerova Instagramu, kde sdílí všechny návštěvy ateliérů a nové akvizice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výstava Jezdec nemá jednotné téma ani motiv, nejlépe ji tak vystihuje slovo eklektická. Její součástí je obraz vytvořený bavlněnou výšivkou od Kláry Hosnedlové, objekt Pekelné sáně od Karla Nepraše, nenápadný akvarel od Jiřího Sopka, poněkud znepokojivá, ale podmanivá busta od Anny Hulačové, pletací stroj přetavený do postavy vytvořené Pavlou Scerankovou či obraz kombinující lněné plátno s barevnými akcenty tenkých linek od Tadeáše Kotrby.

„Tentokrát se nezabýváme formální stránkou umění a nevěnujeme pozornost médiu ani technice. Hledáme příběhy, někdy jasně a s úmyslem manifestované, jindy skryté a někdy možná trochu vysněné. Příběh o dvou upletených postavách pohodlně usazených v křeslech Evy Macekové. Příběh tajuplného Billyho pokoje na malbě Igora Hosnedla. A také příběh o tom, jak se obchodník s papírem dostal od perských koberců až ke sběratelství umění,“ říká na závěr Dvořáková.

jezdec-5

Foto: J&T Banka

Maixnerova sbírka je tvořena 300 díly, v galerii je k vidění jen zlomek

jezdec-4

Foto: J&T Banka

Busta od Anny Hulačové, obraz od Pavly Malinové a masky od Karímy Al-Mukhtarové

 

Ve sbírce ho měl Sean Connery. Nyní se Kupkův obraz v Londýně vydražil za téměř 123 milionů

Rané dílo malíře Františka Kupky s názvem Komplexní se po včerejší dražbě zařadilo mezi pět nejdražších obrazů českých umělců.

komplexni-nahled

Foto: Sotheby’s

Obraz Františka Kupky se vydražil za 122 375 640 korun bez aukční přirážky

0Zobrazit komentáře

Průkopník abstraktní malby v Česku František Kupka se dlouhodobě řadí mezi naše nejvýznamnější umělce. Jeho díla opakovaně lámou aukční rekordy za domácí tvorbu. Obraz Tryskání se v roce 2021 vydražil za 196 milionů korun, Divertimento II se rok před tím vyšplhal na 75,2 milionu korun. Ani jeho poslední dražené dílo, Komplexní z roku 1912, nezůstalo pozadu a ve středu 1. března se v londýnské aukční síni Sotheby’s vydražilo za 4 646 000 britských liber, v přepočtu 122 375 640 korun bez aukční přirážky.

Aukční síň Sotheby’s odhadovala, že se Komplexní vydraží za 2,2 až 2,8 milionu liber, což by odpovídalo asi 75 až 96 milionům korun v případě započítání aukční provize a poplatků. Jenže vzhledem k tomu, že dílo představuje sběratelský unikát, jeho cena oproti odhadu výrazně stoupla. Podle magazínu Artplus jde totiž z uměleckohistorického hlediska o nejvýznamnější Kupkovo dílo nabízené v aukci za posledních 30 let. Díky vydražené částce se obraz dostal mezi pět nejdražších děl českých malířů.

V posledních třech dekádách prošlo aukcemi přibližně 120 Kupkových obrazů, ale z let, která byla pro jeho tvorbu klíčová, tedy z rozpětí od roku 1911 po rok 1914, jich pocházelo pouhých deset. Před propuknutím první světové války umělec stihl vystavit jen deset abstraktních děl a osm z nich si lze prohlédnout ve sbírkách galerií v Praze, Paříži, Madridu a Washingtonu DC. Jedno se ztratilo a tím posledním je právě obraz Komplexní.

kupka-diver

Foto: Galerie Kodl

Obraz Divertimento II se vydražil za 75,2 milionu korun

Obraz byl doteď součástí sbírky zesnulého herce Seana Conneryho, který se proslavil jako první představitel Jamese Bonda. Část výtěžku z dražby bude putovat hercově nadaci Connery Foundation „Dosažená částka svědčí o mimořádné kvalitě Kupkova obrazu. Přispět mohl právě i fakt, že jej vlastnil Sir Sean Connery – takzvaná provenience neboli původ uměleckého díla často významně ovlivní finální cenu,“ dodává Barbora Půlpánová, zakladatelka projektu EduArt Experience.

Do kolekce tohoto vášnivého sběratele se dílo dostalo v roce 2016. Od roku 1912, kdy byl obraz k vidění poprvé na výstavě Salon de la Section dʼor, se objevil na několika dalších místech v Evropě, Asii a také v Egyptě. Jeho prvním majitelem byl básník Nicolas Beauduin, po jehož smrti se dostal do sbírky jeho dcery.

Kupkův obraz se v aukci dražil jako třetí položka. Mezi dalšími draženými díly byla ta od Edvarda Muncha, Pabla Picassa, Gerharda Richtera či Luciana Freuda. Zájem byl upřen především na obraz Murnau s kostelem II od Vasilije Kandinského, který se prodal za v přepočtu 983,7 milionu korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

terrace-fairmont-golden-prague-1

Přečtěte si takéPodívejte se do interiérů luxusního hotelu Fairmont Golden PragueRekonstrukce luxusního hotelu Fairmont Golden Prague je u konce. Podívejte se do jeho interiérů

Díla Františka Kupky aukční síň Sotheby’s staví na stejnou úroveň právě s tvorbou Vasilije Kandinského, ale také Kazimira Maleviče či Pieta Mondriana. A poukazuje na to, že v obrazu Komplexní zcela neopustil přístup figurální malby, jelikož je v něm ve víru barev rozpoznatelný jemný labutí krk.

Labuť je motiv, který se v Kupkových obrazech objevuje poměrně často. Podle kritika umění Hirotošiho Furuta vychází z umělcovy vzpomínky na rané dětství, když se s ním maminka procházela kolem rybníka u zámku Opočno. Potkali labuť, kterou zaujala barevná stuha na oblečení malého Kupky, a tak na něj zaútočila. Z jeho děl je patrné, že se v něm tento zážitek otiskl a přikládal mu velký význam.