Scarlett Johansson žaluje Disney. Studio ji mělo vydáním Black Widow v kinech i online zároveň připravit o výplatu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

black-widow

Foto: Falcon

Black Widow v kinech uvidíme už v létě

0Zobrazit komentáře

Disney se před pár týdny pochlubilo, že premiérový víkend filmu Black Widow vydělal v kinech podobně jako jiné blockbustery před pandemií. Zásadní součástí celkové reportované částky ovšem byly také tržby ze streamovací služby Disney+, kde snímek vyšel ve stejnou dobu. Právě proto teď mediálního giganta zažalovala herečka Scarlett Johansson – studio totiž mělo hybridním uvedením porušit její smlouvu.

Jde jí o princip a zachování divácké zkušenosti z velkého plátna? Teoreticky, primárním důvodem pro podání žaloby jsou ovšem peníze. Když někteří, hlavně ti známější herci uzavírají s filmovými studii smlouvy o natáčení, stanovený honorář mívá ještě dodatek ve formě procenta z tržeb. Například představitel Iron Mana Robert Downey Jr. si díky tomu z Avengers: Endgame přišel na 55 milionů dolarů navíc k dvacetimilionovému honoráři.

Součástí nároku na podíl z tržeb je i podmínka, že film musí vyjít v kinech, což znamená exkluzivně. Před pandemií, kdy smlouvu s Disneym podepsala také Scarlett Johansson, to byla zcela samozřejmá klauzule, v době radikálních proměn filmové distribuce by ji ale studio nejspíš nezahrnulo. Teď se zdá, že v případě Black Widow se na to buď zapomnělo, nebo se to nepovažovalo za problematické.

Problém by s tím možná neměla ani herečka, kdyby ovšem tržby z kin kvůli paralelnímu uvedení filmu online výrazně neutrpěly. Už druhý den promítání diváci za lístky utratili o 41 procent méně než za první, což představuje několikanásobný propad oproti předchozím titulům ze série Avengers. Ve druhém týdnu od premiéry pak Black Widow v kinech vydělala o 67,3 procenta méně než v prvním. To je také mnohem vyšší pokles, než je běžné.

black-widow2

Foto: Falcon

Scarlett Johansson a Florence Pugh ve filmu Black Widow

Existují sice argumenty, podle nichž nelze s jistotou říci, že mezi tržbami snímku z kin a jeho dostupností v rámci tzv. Premier Access na Disney+ existuje přímá kauzalita. V současnosti se to nicméně považuje za nepříliš konkrétní konsensus. Američtí kinaři si právě kvůli připravení o tržby nedávno v oficiálním prohlášení svazu National Association of Theater Owners stěžovali.

Argument, že hybridní uvedení Black Widow připravilo Johansson o peníze, je přitom jen částí její žaloby. V dokumentu, na nějž jako první upozornil The Wall Street Journal, se píše: „Společnost Disney úmyslně a bezdůvodně přiměla společnost Marvel k porušení smlouvy, aby zabránila paní Johansson plně využít výhod plynoucích z její dohody se společností Marvel.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Herečka tím podle odhadů měla přijít až o 50 milionů dolarů, tedy přes miliardu korun. I kdybychom ale konkrétní částky označili za spekulace a příčinnost mezi online uvedením a propadem tržeb kin považovali za nepodloženou, porušení smlouvy zahrnující exkluzivitu pro kina je poměrně jasné. Právníci Johansson prý Disney poté, co zveřejnilo plány na hybridní distribuci Black Widow, kontaktovali ohledně úprav její smlouvy. Nedostalo se jim ale odpovědi.

Žaloba dále uvádí, že se herečka studiu sama ozvala ještě v roce 2019, tedy před pandemií, aby se ujistila o plánovaném exkluzivním uvedení filmu v kinech. Přikládá k tomu e-mail hlavního právního zástupce Marvelu Davea Galluzziho, který potvrzuje domluvený způsob vydání i to, že jakékoliv změny by musely obě strany dodatečně konzultovat. „Museli bychom dosáhnout vzájemného porozumění vzhledem k tomu, že smlouva se zakládá na sérii velkých bonusů z tržeb,“ napsal Galluzzi.

Ve skutečnosti podle představitelky Black Widow nic takového neproběhlo, a zatímco Disney z hybridního uvedení blockbusteru těžilo peníze, navýšení hodnoty akcií i tučné odměny pro vedení, herečka hlavně tratila. Disney na podání žaloby rychle reagovalo veřejným prohlášením, podle něhož si Johansson už v základu vydělala 20 milionů dolarů a o žádné bonusy nepřišla. Její chování je prý navíc hrubým ignorováním celosvětových důsledků pandemie.

Celá žaloba se týká sice konkrétní situace jedné (už tak bohaté) herečky, může mít nicméně význam pro celý Hollywood hledající nový post-pandemický normál. Za rozhodnutí uvádět filmy hybridně bez konzultace s tvůrci před časem Warner Bros. kritizovali Christopher Nolan i režisér Duny Denis Villeneuve. V důsledku toho dokonce streamovací platforma Netflix živí naděje, že Nolana frustrovaného z chování studia naláká k sobě. Jak zmiňujeme v CC Watch, šéf filmů služby o tom už s režisérem mluvil.

Pokud by Johansson dokázala, že Disney ji svým jednáním připravilo o předem domluvené peníze, byla by v poměrně unikátní pozici k úspěšnému útoku na neupřímné byznysové praktiky obří mediální firmy. Minimálně by to mohlo do budoucna ovlivnit, jak v Hollywoodu fungují smlouvy všech možných, malých i velkých, tvůrců se studii.

Krotitelé duchů jsou zpátky v novém traileru. Nostalgický film o odkazu i mladé generaci hrdinů dorazí do kin už letos

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ghostbusters

Reprofoto: Ghostbusters/YouTube

Krotitelé duchů: Odkaz

0Zobrazit komentáře

Krotitelům duchů se ve své době podařilo vytvořit unikátní směs komedie, akčního blockbusteru a duchařského hororu a zároveň přitom všechny žánry chytře komentovat. Ačkoliv se o něco podobného snažila dvě pokračování, obě kriticky i finančně selhala. Na letošní listopad se ale možná konečně chystají noví Krotitelé duchů, kteří na odkaz „jedničky“ důstojně a hlavně zábavně navážou.

Původní film ve svém jádru měl vlastně typický americký sen o tom, jak skupina inovátorů buduje vlastní firmu a překonává překážky kladené těmi, kdo v ně (nebo jim) nevěří. Jelikož ale šlo o komedii ozdobenou duchařským hororem, koncepty amerického snu nebo mužského hrdinství byly podávány spíš satiricky a žánrová klišé se převracela na hlavu.

Krotitelé duchů: Odkaz, poučený aktuálnějšími tématy vzdálenými naivitě osmdesátek, na to navážou zaměřením na rodinu. Svobodná matka a dvě děti se kvůli špatné sociální situaci musí přestěhovat do chátrajícího statku, který jim odkázal dědeček. Jak už to tak bývá, postupně se zde začnou dít čím dál podivnější věci a děti objeví staré auto se zvláštním označením, navíc plné neznámých přístrojů.

Nový film se tak krotitele duchů pokusí převést do současnějšího hávu, zásadním motivem pro něj ale bude odhalování historie a nostalgické navracení se k ní. Odkaz tím přímo zrcadlí postavení mnoha diváků, kteří mají původní snímek zakořeněný ve svém dětství. Jejich často nekritickým vzpomínkám bývá těžké se v pokračováních po dlouhé době vyrovnat, takže jsou odkázána buď na patetickou nostalgii, nebo risk totálního selhání snah přijít s něčím novým.

Tvůrci Odkazu proto k projektu od začátku přistupovali se záměrem představit vlastní vizi, avšak zároveň do ní vložit znovu vytvořené ikonické prvky osmdesátkové legendy. Například samotné auto Ectomobile, duchařské pasti i další náčiní detailně studovali ve snaze je dokonale zopakovat. Totéž platí pro vizuální efekty, u nichž filmaři pracovali se skeny původních triků a při natáčení využívali co nejvíce praktických řešení.

Upozorňujeme, že následující řádky obsahují spoilery. Nostalgické zpracování samozřejmě také znamená, že se v novince objeví Bill Murray jako Dr. Peter Venkman, Dan Aykroyd jako Dr. Ramond „Ray“ Santz a Ernie Hudson jako Dr. Winston Zeddemore. Vedle nich se vrátí i Annie Potts jako sekretářka Janine Melnitz. Všichni nicméně budou mít jen relativně malé, byť dějově významné role.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Motiv nového objevování historie se prolíná dokonce do osobností samotných filmařů, Krotitelé duchů: Odkaz totiž režíroval Jason Reitman, syn Ivana Reitmana stojícího za původním snímkem. Jasonova silná motivace důstojně navázat na dílo svého otce je zřejmá například z videa, kde komentuje zveřejněný trailer. V minulosti se navíc už mnohokrát prokázal jako schopný režisér chytrých komedií jako Děkujeme, že kouříte, Juno nebo Lítám v tom.

O druhé filmové pokračování Krotitelů duchů se v Hollywoodu snažili už od konce devadesátých let, kvůli nedostatečnému výdělku prvního sequelu a nezájmu části hlavního obsazení z něj ale nic nebylo. Postupně vzniklo několik scénářů pro třetí snímek, Bill Murray se ale do role nechtěl příliš vracet. Když pak zemřel jeden z představitelů ústředních postav Harold Ramis, snahy se přesunuly k natočení rebootu. Ten byl naneštěstí katastrofa.

ghostbusters-afterlife-trailer

Reprofoto: YouTube/Ghostbusters

Nové pokračování bude obsahovat mnoho odkazů na původní film

Grandhotel Evropa jako W Prague

Přečtěte si takéPražský hotel láká běžné lidi na snídaně, kuchařku Chili a home officeNa home office do pětihvězdičkového hotelu? Klidně, W Prague láká běžné lidi na snídaně i kuchařku Chili

Krotitelé duchů: Odkaz reboot z roku 2016 ve svém vyprávění zcela ignorují a místo toho se snaží oživit původní svět v novém prostředí i s novými postavami. Ten konečně posvětil také Bill Murray, když o scénáři zaměřeném na myšlenku „každý může být krotitelem duchů“ pro Vanity Fair řekl: „Scénář je dobrý. Je v něm spousta emocí. Je v něm spousta rodinných témat a průchozích linií, které jsou opravdu zajímavé.“

Jeho komentář naznačuje, že prozatímní dojmy z trailerů by se mohly pro natěšené diváky protáhnout také na celý chystaný film. Ten se po několika odkladech kvůli pandemii koronaviru konečně chystá do kin 11. listopadu letošního roku.