Nextbike nenápadně obsazuje Česko. Přes 5 tisíc jeho sdílených kol už jezdí v 19 městech a letos přidá další
O společnosti Nextbike možná není slyšet tolik jako o jiných bikesharingových službách, to ale neznamená, že se jí nedaří. Právě naopak, tuzemský licenční partner původně německé firmy provozuje nejrozšířenější síť sdílených kol u nás. A svými výsledky a růstem dokazuje, že sdílené mobilitě přichází Češi na chuť.
Kola Nextbike lze v Česku potkávat od roku 2019. Tehdy vše začalo se třemi městy na Moravě, dnes jich český Nextbike obsluhuje po celé zemi již devatenáct a tradiční i elektrická kola lze půjčovat od Berounska po Frýdek-Místek. Rok 2020 přitom společnost odstartovala v osmi tuzemských městech, ovšem díky velkému zájmu byla schopna expandovat a podařilo se jí zdvojnásobit obrat.
V současné době je tak nejrozsáhlejším bikesharingem v Česku a její služby jsou dostupné přibližně třem milionům obyvatel. Ti mohou využít zhruba 5 200 kol, která jsou podle údajů firmy nejčastěji využívána pro cesty do práce, škol, ale i na nákupy či k běžným vyjížďkám po městě, přičemž téměř v 90 procentech případů doba výpůjčky nepřesahuje 15 minut.
Řada zákazníků přitom na kole dříve vůbec nejezdila, což se ovšem změnilo s příchodem koronavirové pandemie. Lidé ve strachu o své zdraví přestali využívat MHD a raději na čerstvém vzduchu šlápli do pedálů. Bezpečí však není jediným benefitem řešení mobility prostřednictvím jízdního kola.
„Lidé si více váží svého času, vědí, že na kole mohou být v cíli často rychleji a spolehlivěji, protože je nebrzdí ucpané ulice. Také si v době pandemie začali více uvědomovat, jak je fajn spojit cestu za povinnostmi s lehkým pohybem, že se tím udržují fit a spojují příjemné s užitečným,“ říká Tomáš Karpov, výkonný ředitel a jeden ze zakladatelů Nextbike Czech Republic, který dnes zaměstnává 35 lidí.
Dle jeho slov měli uživatelé kol Nextbike uskutečnit během minulého roku v Ostravě 700 tisíc jízd, v Praze, kde služba fungovala prvním rokem, 100 tisíc jízd a na Berounsku 60 tisíc jízd. A navrch přidává i číslo z Mladé Boleslavi, kde se v minulém roce uskutečnilo 120 tisíc jízd, které zde měly dle výpočtů společnosti ušetřit 16,8 tuny vypuštěného CO2 do ovzduší.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Nextbiku se také povedlo domluvit celou řadu partnerství. Jedním z nich je například spolupráce s Nadací Tipsport, díky které bylo možné zvýhodnit měsíční či roční tarify. Mezi další partnery patří například Nadační fond Škoda Auto, Footshop, CTP Invest či některá obchodní centra. Pro tento rok pak Nextbike uzavřelo partnerství se společnostmi Skanska Reality a Kofola.
„Snažíme se vždy hledat kreativní koncept, který bude ku prospěchu jak partnerů, tak i uživatelů našich kol. Firmy i nadace si uvědomují, že na kolech se pohybují zajímavé cílové skupiny a že naše velká flotila v tolika městech po celé republice umí udělat dobrou službu pro jejich značku, ať už v budování známostí, podpoře prodeje, nebo v rámci CSR aktivit,“ říká Lukáš Luňák, obchodní ředitel a spoluzakladatel Nextbike Czech Republic.
Expanzi do dalších lokalit Nextbike plánuje i pro tento rok s tím, jak zástupci měst vypisují jednotlivá výběrová řízení na provozovatele bikesharingu ve svých ulicích. Firma se přitom nebrání příležitosti obsluhovat velká i malá města nebo celé regiony. Nextbike, fungující jako globální franšíza, bylo založené v roce 2004 v německém Lipsku a dnes působí ve více než 200 tisících městech a 26 zemích světa.