Se Supercrooo jsme změnili zajeté pořádky. Z českého rapu teď ale cítím prázdno, říká James Cole

Legenda české hiphopové scény se svou formací Supercrooo otřásla svou dobou. Dnes ale cítí z rapu vyprázdněnost – a skoro se utopila v alkoholu.

james-cole

Reprofoto: James Cole/YouTube

James Cole

0Zobrazit komentáře

James Cole patří k průkopníkům rapové scény v Česku a udělal pro ni obrovský kus práce. Byl to právě on a jeho kolega Hugo Toxxx, kteří do jinak relativně umírněného českého rapu přinesli začátkem milénia svěží vítr v podobě Supercrooo, jedné z nejikoničtějších tuzemských hiphopových formací. A velký úspěch zažil i jako sólo interpret. „Když jsem rap slyšel poprvé, což byla asi nějaká deska od Public Enemy nebo Big L, přišlo mi to jako antihudba. Z českého rapu teď cítím vyprázdněnost,“ říká rodák z Brandýsa nad Labem.

V dobách, kdy se James Cole začal naplno věnovat rapu, existovaly v Česku vesměs jen dvě kapely, které byly pro tehdy velice úzkou skupinu posluchačů relevantní – PSH a Indy & Wich. A byť PSH se na pražském Jižním Městě formovali už začátkem devadesátých let, Indy & Wich se rozjeli až na přelomu tisíciletí. V roce 2004 pak na scénu dorazili Supercrooo, kteří měli jasnou vizi – chtěli přemýšlení o českém rapu změnit. A to dost radikálně.

„V roce 1996, kdy mi bylo dvanáct, jsme s Hugem Toxxxem (se kterým se James Cole seznámil skrze vzájemného kamaráda – pozn. red.) začali dělat první dema na kazetu. V nějakém momentě jsme si začali dělat i vlastní beaty a instrumentálky, to tehdy dělal opravdu málokdo. Dali jsme si přezdívky, pak si začali říkat K.O. Kru – a poté jsme zformovali Supercrooo,“ říká Cole v podcastu Čestmíra Strakatého, který si můžete přehrát níže.

Supercrooo způsobili na scéně poprask, hlavně díky desce Toxic Funk, která vyšla v roce 2004. Namísto tradičních rýmů o životě bez emocí se duo obulo do tehdejší společnosti a ve svých textech ostře střílelo do všech okolo, především do celebrit. Ostatně skladba Fotky z novin patří stále k jedněm z nejtřaskavějších počinů. „Věděli jsme, že děláme něco jiného než to, co jsme dělali dosud. Byl to ideologický background pro naši další hudbu,“ dodává.

„V té době přišlo spoustu vlivů zvenčí, třeba divný hip hop od Kool Keitha. Cítili jsme, že už nechceme dělat ten klasický český hip hop. Byl to druh zdviženého prostředníčku všem ostatním. Postupem času mě totiž Indy & Wich začali hrozně s**t a chtěl jsem úplně něco jiného. Mým palivem pod kotlem tedy byla z jisté části naštvanost na to, co vznikalo,“ zmiňuje Cole.

Jejich debutová deska měla možná až nečekaný úspěch. Ačkoliv nebyla nijak plošně propagována, zafungovala takzvaná šuškanda mezi lidmi, která vygradovala až do vyprodaného koncertu, kde Supercrooo Toxic Funk křtili. Spolu s tím ale přišly i problémy – těm nejzarytějším fanouškům českého rapu se totiž nelíbilo, že byla až příliš polarizační. A svým způsobem narušovala onu jednotnost, která na tuzemské scéně tehdy panovala.

„Některým individuím přišlo, že asi narušujeme nějaký posvátný prostor rapu. My jsme ale tuto svatokrádež plánovali – já jsem třeba chtěl na**at tyto zamrznuté týpečky,“ říká Cole. Jak ale dodává – to, že deska rezonovala, ještě neznamenalo, že bude mít i úspěch po stránce financí. Něco vydělali, něco prodali, ale ve finále z toho v té době měli jen pár desítek tisíc. „Až nedávná reedice Toxic Funku na vinylu nám reálně vydělala peníze,“ zmiňuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V současnosti se v rapu coby nejpopulárnějším žánru v Česku i ve světě točí miliony – a okolo umělců pobíhají sponzoři s napěchovanými kapsami. Cole v této souvislosti zmiňuje i slovenského rappera Rytmuse, který byl jedním z prvních (ne-li vůbec prvním), kdo se z rapu „naučili tahat masivní prachy“. Na druhou stranu se ale podle Coleových slov rap vyprazdňuje.

„On ten rapový mainstream je – aniž bych chtěl nějak paušalizovat – poměrně vyprázdněný. Vlastně tam ani žádnou message nemá. Jen to jen jakýsi slet impresí, životního stylu. A to mě nebaví,“ doplňuje Cole. Zároveň ale uvažuje nad tím, že je tenká hranice mezi tím, v čem ona message spočívá. Jestli musí skladba obsahovat nějaké moudro – a pokud tam není, jestli doopravdy znamená, že je to pouze povrchní věc.

Jak Cole hodnotí svůj život? Jak se vyhrabal z alkoholových problémů, během kterých se bál, že ho někdo chce zastřelit? A jakým způsobem mu poté změnila život ayahuasca? Nejen to rozebírá v kompletním podcastu Čestmíra Strakatého, který si můžete v základní verzi pustit zde.

Mijazakiho svět na plátně. Do českých kin míří animovaný film Doručovací služba čarodějky Kiki

Loni nás v předvánočním čase potěšil v kinech snímek Totoro, letos to je další legenda animovaného filmu z dílny japonského studia Ghibli.

dorucovaci-sluzba-carodejky-kiki_foto_05

Foto: Aerofilms / Ghibli

Legenda animovaného filmu – Doručovací služba čarodějky Kiki vlétne vůbec poprvé do českých kin

0Zobrazit komentáře

Některé filmy se neokoukají. Především takové, při jejichž sledování nás zaplavuje pocit vřelosti a všeobjímající pohody. Filmy, u kterých máme jistotu, že když si je pustíme, budeme mít zaručeně lepší náladu, i když je venku zrovna deset pod nulou a my se nacházíme uprostřed energetické krize. Mezi takové filmy se řadí takřka všechny počiny od japonského režiséra Hajaa Mijazakiho. A pokud patříte k milovníkům jeho tvorby, potěší vás, že do českých kin poprvé vlétne jeho roztomilá hrdinka Kiki.

Přímořské město, ve kterém se mísí prvky západní a východní kultury, malá čarodějka prohánějící se po světě na koštěti, mluvící kocour Džidži a chlapec milující létání – to jsou hlavní stavební kameny příběhu, který vypráví animovaný film Doručovací služba čarodějky Kiki. Nyní míří vůbec poprvé do českých kin, kde bude ke zhlédnutí už od dnešní dne, respektive 15. prosince.

Mijazaki vytvořil Kiki v roce 1989 a stal se z ní kasovní trhák. A to i přes to, že krátce před tím trhal rekordy tržeb snímek Totoro. Dobrodružství dospívající čarodějnice a jejího černého kocoura Džidžiho vzniklo na motivy populární dětské knížky spisovatelky Eiko Kadono. Možná i proto si tolik získalo japonské diváky, jelikož se mohli navrátit k příběhu, který dobře znali ze svých dětských let.

Mijazaki jim to umožnil prostřednictvím své fantazie, která lidstvo fascinuje již od jeho prvních výtvorů, jako je příběh o zlodějovi Lupinovi nebo o Naušice z Větrného údolí. Světově proslulý tvůrce animovaných filmů, který v roce 1985 založil legendární studio Ghibli, umí totiž vytvořit podmanivou atmosféru a hrdiny, jejichž kouzlu propadne i ten nejzarytější cynik.

dorucovaci-sluzba-carodejky-kiki_foto_01

Foto: Aerofilms / Ghibli

Na Kiki lze do českých kin vyrazit od 15. prosince

Dokáže to navíc bez špetky patosu – jeho příběhy jsou naopak prostoupené ryzí lidskostí a ukazuje v nich, že i ve fantaskním světě dokáže otevírat různé problémy a výzvy, kterým jako lidé během života čelíme. V případě Doručovací služby čarodějky Kiki jde o přerod z dětství k dospívání.

Kiki totiž musí dle tradice odejít ze svého rodného města a dokázat, že se o sebe umí postarat. Podaří se jí najít nový domov a také práci, během které zužitkuje své čarodějnické schopnosti. Začne totiž doručovat rozličné zboží cestou, která je pro ni nejefektivnější – na létajícím koštěti. Během toho zažívá velká i malá dobrodružství, postupně však ale začne ztrácet své nadpřirozené schopnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mijazaki tak v příběhu naráží na ztrátu dětského vidění světa, které je mnohdy až magické. Když se dítě mění v dospělého, stále častěji čelí realitě všedních dní a přichází právě o tuto vzácnou schopnost. Japonský režisér je ve světě tak oblíbený právě díky tomu, že se mu i v pokročilém věku podařilo toto dětské vnímání uchovat. A těm dospělým, kteří ho pozbyli, ho předává alespoň prostřednictvím svých filmů. Je tak možné, že po zhlédnutí Kiki začnete na chvíli rozumět své kočce a koště nebudete používat jen k zametání.

Distribuce filmu Doručovací služba čarodějky Kiki, kterou má v Česku na starosti společnost Aerofilms, navazuje na loňské úspěšné uvedení další z klasik japonského animovaného filmu Můj soused Totoro. Čeští diváci mají filmy studia Ghibli v oblibě, jeho téměř kompletní kolekce se jim představila díky tematické přehlídce v Bio Oko před pěti lety. Týdnu věnovanému filmům Hajaa Mijazakiho předcházela mimořádně úspěšná crowdfundingová kampaň.

dorucovaci-sluzba-carodejky-kiki_foto_02

Foto: Aerofilms / Ghibli

Příběh malé čarodějky byl co do tržeb úspěšnější než notoricky známý Totoro