Sebevědomě kráčí světem reklamy vybudovaným muži. Zakladatelkám Heels Make Deals se daří i v USA
Bezradné hospodyňky by měly být v reklamách zaměřených na ženy dávno pasé. Proti podobným stereotypům se vymezuje české studio Heels Make Deals.
Ženy vládnou světu nákupů. To není přehnané tvrzení, jelikož podle dostupných průzkumů trhu globálně stojí za 70 až 80 procenty všech nákupních rozhodnutí. Svět reklamy však vybudovali muži, jmenovat lze jen pár jmen, která výrazně určila její současnou podobu: David Ogilvy, Seth Godin, Steve Jobs. Možná i z toho důvodu jsou marketingové strategie i v době, kdy je poměr zaměstnanců a zaměstnankyň reklamních agentur genderově vyvážený, postavené na stereotypizaci žen. Ke změně se snaží přispět Kateřina Horká a Sabina Samuel, zakladatelky kreativního studia Heels Make Deals.
Zdraví, potraviny, cestování, kultura a dokonce i technologie, elektronika a automobily. To všechno jsou segmenty trhu, ve kterých mají ženy co do rozhodování o nákupu navrch. Věci pořizují pro sebe, své partnery a blízké, pro své děti. Alespoň podle průzkumu, který provedly americké organizace Yankelovich Monitor a Greenfield Online. A podle stejného průzkumu se 91 procent žen domnívá, že jim marketéři vlastně vůbec nerozumí.
Je pravda, že svět reklam se v posledních letech proměnil. Ve spotech určených pro prostředky na úklid domácnosti se už neotáčí jen perfektně upravené hospodyňky, ale i jejich perfektně upravené mužské protějšky, ženy se v reklamách objevují v hojnější míře také v pracovním prostředí (mezi roky 1980 a 2010 šlo přitom o pouhá čtyři procenta ze všech reklam) a jejich „jevištěm“ už není jen kuchyň, ale také auto či kancelář.
Přesto je ale reklamní svět co do genderových stereotypů stále hodně zkostnatělý. Podle průzkumu, který v roce 2019 provedl institut Geeny Davisové zaměřený na gender v mediálním prostoru, se muži v reklamách situovaných v pracovním prostředí objevují dvakrát více než ženy a mnohem více mluví. Jiná studie společnosti Ebiquity zase poukázala na to, že ženy jsou jen ve čtyřech procentech reklam ukázány ve vedoucích pozicích.
Podle Samuel se na dvojici dvacátnic klienti zvyklí pracovat převážně s muži nejprve dívali s určitou skepsí
„Firmy často vnímají ženy jako jeden segment trhu a mají dojem, že se profiluje a chová naprosto identicky. Ženy tvoří polovinu populace, jsou velmi rozmanitou skupinou a jejich generalizování je prvním krokem k neúspěchu. V roli matky například existuje šestašedesát identit, většina žen zaujímá šest z nich, ale reklamní svět má zpravidla jen jednu, stereotypní představu o matkách,“ stojí ve výzkumu zaměřeném na ženy a reklamu, který zpracovalo studio Heels Make Deals.
Jeho zakladatelky, Kateřina Horká a Sabina Samuel, se potkaly už při studiu designu na britské univerzitě v Praze. Sabina dostala příležitost účastnit se výběrového řízení pro koncept a celou vizuální identitu pro Čechy vlastněný rezort Zuri Zanzibar. Šlo o velmi rozsáhlý projekt, Sabině se blížil termín porodu první dcery, a tak se do něj nechtěla pustit sama. Spojila tak síly s Kateřinou a v tendru na Zuri Zanzibar uspěly i přes velkou konkurenci mezinárodních agentur.
„Zanedlouho následoval další úspěšný projekt, design pastrami restaurace Beef Bar v centru Prahy. Měly jsme společnou vizi a práce, kterou jsme dělaly, nás bavila. Založit vlastní studio tedy byl pro nás v tu chvíli krok, který jsme si ani nemusely moc rozmýšlet. Je pravda, že jsme v tu chvíli neměly úplně představu, co všechno se s vedením firmy pojí, ale rády říkáme, že někdy je dobré být v začátcích trochu naivní, a prostě takzvaně skočit do vody,“ vzpomíná Sabina Samuel.