Šéf čínského výrobce elektrických koloběžek: V tomhle byznysu jsme zatím asi jediní, kdo vydělává

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

electric-scooter-segway-ninebot
0Zobrazit komentáře

Koloběžkové startupy v roce 2018 zažily obrovským boom. Investoři do nich nalili během několika měsíců stovky milionů dolarů a sdílené elektrické koloběžky se objevily v mnoha městech po celém světě. Trend rychlého růstu největších hráčů zatím nepolevuje, ale prakticky všichni do jednoho řeší společný problém: jak v tomto byznysu fungovat co nejefektivněji a začít vydělávat peníze.

Za nejvýznamnější hráče na poli startupů s elektrickými koloběžkami jsou považovány americké startupy Lime a Bird, z nichž první jmenovaný už působí několik měsíců také v Praze. Oba letos nabraly v investicích několik stovek milionů dolarů a jejich hodnota se pohybuje necelé dva roky od založení mezi 1 až 2 miliardami dolarů. To jsou všechno závratná čísla, ale společné mají Bird i Lime a další podobné startupy také to, že ve velkém pálí peníze.

Masivní expanze do celého světa, nákup tisíců elektrických koloběžek, které stále stojí stovky dolarů, a následný servis a řízení celého provozu – to všechno je nesmírně drahé. Zřejmě jediným, kdo se tak zatím v tomto byznysu může těšit z toho, že vydělává peníze, je ten, kdo elektrické koloběžky vyrábí a z jejich masivní obliby v celém světě profituje. Řeč je především o čínské firmě Segway-Ninebot, mezi jejíž zákazníky patří právě Bird a Lime a také další velcí konkurenti jako Uber nebo Lyft.

electric-scooter-segway-ninebot2

Elektrická koloběžka od Segway-Ninebot

„V celé téhle koloběžkové válce jsme možná jediná firma, která v tuto chvíli vydělává peníze,“ uvedl pro deník The Financial Times Tony Ho, viceprezident globálního business developmentu v Segway-Ninebot. „Raději budeme obchodníkem se zbraněmi, než abychom ve válce sami bojovali,“ dodal a vystihl podstatu současného byznysu jeho firmy, která vznikla v roce 2015, když čínský Ninebot koupil amerického pionýra osobní přepravy Segway.

Čísla hovoří jasně. Zatímco v roce 2017 prodal Segway-Ninebot 200 tisíc elektrických koloběžek, letos to byl už více než 1 milion a Tony Ho očekává, že v roce 2019 dojde k dalšímu významnému růstu. Polovinu prodejů tvoří zákazníci, ale odběr startupů, které nabízejí sdílené koloběžky ve městech jako alternativní způsob přepravy, bude podle všeho stoupat.

teslasupercharger

Přečtěte si takéSíť nabíjecích stanic Supercharger od Tesly v příštím roce pokryje celou EvropuSíť nabíjecích stanic Supercharger od Tesly v příštím roce pokryje celou Evropu

„Je úžasné, jak tyto společnosti, a především Bird, dokázaly v tak krátkém čase skutečně vzdělat celý trh,“ pochvaluje si Ho, který je ovšem přesvědčen o tom, že je tento byznys samostatně dlouhodobě jen stěží udržitelný. O budoucnosti Lime i Birdu se již nějakou spekuluje a mluví se o tom, že bude muset dojít k určité konsolidaci mezi mnoha menšími startupy, aby bylo možné na provozu koloběžek vydělávat. Ostatně oba zmíněné startupy již zřejmě jednali o možné akvizici například s Uberem.

Koloběžky už nezmizí

„Myslím si, že je s otázkou, zda je takto samostatný byznys model udržitelný,“ prohlásil Ho, podle kterého udělal dobře například menší americký startup Spin, když se letos nechal koupit automobilkou Ford. „Když se spojíte s větší sítí, dává to i větší finanční smysl,“ doplňuje Ho. Podle něj mají finanční matematiku early adopteři jako Bird a Lime, kteří stojí sami o sobě, mnohem náročnější a není ve výsledku tak výnosná.

limes

Elektrické koloběžky Lime v Praze

Přestože se však začínají objevovat podobné pochybnosti o udržitelnosti samostatně stojících koloběžkových provozů, investoři zatím nadále pozorují naprosto nevídané meziměsíční růsty v příjmech, které oba startupy díky neustále expanzi generují, a tak bude zajímavé sledovat, kam se nakonec celý koloběžkový byznys posune. Podle jednoho z vrcholných manažerů Segway-Ninebot je již nyní jasné, že z ulic jen tak nezmizí.

„Jednu věc, kterou mohu s velkou jistotou říci, je, že forma dopravního prostředku v podobě elektrické koloběžky tu zůstane. Je to něco, co se zákazníci rozhodli používat,“ uzavírá Tony Ho zejména pro jeho byznys optimisticky vyhlížející předpovědí.