Šéf čínského výrobce elektrických koloběžek: V tomhle byznysu jsme zatím asi jediní, kdo vydělává
Koloběžkové startupy v roce 2018 zažily obrovským boom. Investoři do nich nalili během několika měsíců stovky milionů dolarů a sdílené elektrické koloběžky se objevily v mnoha městech po celém světě. Trend rychlého růstu největších hráčů zatím nepolevuje, ale prakticky všichni do jednoho řeší společný problém: jak v tomto byznysu fungovat co nejefektivněji a začít vydělávat peníze.
Za nejvýznamnější hráče na poli startupů s elektrickými koloběžkami jsou považovány americké startupy Lime a Bird, z nichž první jmenovaný už působí několik měsíců také v Praze. Oba letos nabraly v investicích několik stovek milionů dolarů a jejich hodnota se pohybuje necelé dva roky od založení mezi 1 až 2 miliardami dolarů. To jsou všechno závratná čísla, ale společné mají Bird i Lime a další podobné startupy také to, že ve velkém pálí peníze.
Masivní expanze do celého světa, nákup tisíců elektrických koloběžek, které stále stojí stovky dolarů, a následný servis a řízení celého provozu – to všechno je nesmírně drahé. Zřejmě jediným, kdo se tak zatím v tomto byznysu může těšit z toho, že vydělává peníze, je ten, kdo elektrické koloběžky vyrábí a z jejich masivní obliby v celém světě profituje. Řeč je především o čínské firmě Segway-Ninebot, mezi jejíž zákazníky patří právě Bird a Lime a také další velcí konkurenti jako Uber nebo Lyft.
„V celé téhle koloběžkové válce jsme možná jediná firma, která v tuto chvíli vydělává peníze,“ uvedl pro deník The Financial Times Tony Ho, viceprezident globálního business developmentu v Segway-Ninebot. „Raději budeme obchodníkem se zbraněmi, než abychom ve válce sami bojovali,“ dodal a vystihl podstatu současného byznysu jeho firmy, která vznikla v roce 2015, když čínský Ninebot koupil amerického pionýra osobní přepravy Segway.
Čísla hovoří jasně. Zatímco v roce 2017 prodal Segway-Ninebot 200 tisíc elektrických koloběžek, letos to byl už více než 1 milion a Tony Ho očekává, že v roce 2019 dojde k dalšímu významnému růstu. Polovinu prodejů tvoří zákazníci, ale odběr startupů, které nabízejí sdílené koloběžky ve městech jako alternativní způsob přepravy, bude podle všeho stoupat.
„Je úžasné, jak tyto společnosti, a především Bird, dokázaly v tak krátkém čase skutečně vzdělat celý trh,“ pochvaluje si Ho, který je ovšem přesvědčen o tom, že je tento byznys samostatně dlouhodobě jen stěží udržitelný. O budoucnosti Lime i Birdu se již nějakou spekuluje a mluví se o tom, že bude muset dojít k určité konsolidaci mezi mnoha menšími startupy, aby bylo možné na provozu koloběžek vydělávat. Ostatně oba zmíněné startupy již zřejmě jednali o možné akvizici například s Uberem.
Koloběžky už nezmizí
„Myslím si, že je s otázkou, zda je takto samostatný byznys model udržitelný,“ prohlásil Ho, podle kterého udělal dobře například menší americký startup Spin, když se letos nechal koupit automobilkou Ford. „Když se spojíte s větší sítí, dává to i větší finanční smysl,“ doplňuje Ho. Podle něj mají finanční matematiku early adopteři jako Bird a Lime, kteří stojí sami o sobě, mnohem náročnější a není ve výsledku tak výnosná.
Přestože se však začínají objevovat podobné pochybnosti o udržitelnosti samostatně stojících koloběžkových provozů, investoři zatím nadále pozorují naprosto nevídané meziměsíční růsty v příjmech, které oba startupy díky neustále expanzi generují, a tak bude zajímavé sledovat, kam se nakonec celý koloběžkový byznys posune. Podle jednoho z vrcholných manažerů Segway-Ninebot je již nyní jasné, že z ulic jen tak nezmizí.
„Jednu věc, kterou mohu s velkou jistotou říci, je, že forma dopravního prostředku v podobě elektrické koloběžky tu zůstane. Je to něco, co se zákazníci rozhodli používat,“ uzavírá Tony Ho zejména pro jeho byznys optimisticky vyhlížející předpovědí.