Šéf Spotify Daniel Ek poslal nabídku na odkup Arsenalu. Vedení klubu nemá o miliardový prodej zájem

Filip HouskaFilip Houska

ek-arsenal

Foto: Who’s Denillo/Spotify

Šéf Spotify Daniel Ek chce koupit fotbalový Arsenal

0Zobrazit komentáře

Situace ohledně odkoupení fotbalového Arsenalu šéfem Spotify Danielem Ekem, o které jsme vás informovali koncem dubna, se začíná zamotávat. V uplynulém týdnu měl totiž Ek na stůl vedení Arsenalu položit oficiální nabídku, což ale americký majitel týmu odmítá. Ek proto to podstatné objasnil na svém Twitteru a dal fanouškům Arsenalu další indicii, že ve vrchních patrech klubu něco není v pořádku.

O tom, že fanoušci Arsenalu nejsou spokojeni s vedením týmu, se veřejně ví. Terčem je hlavně jeden z vlastníků Stan Kroenke, majitel americké společnosti Kronke Sports & Entertainment (KSE), která má nad Arsenalem kontrolu. Nejde však ani tak o to, že se slavným Gunners příliš nedaří v domácí lize ani na evropském poli, další vlna nevole se rozjela zejména s ohlášením Superligy, ke které se Arsenal chtěl přidat.

Evropská Superliga byla vlastně téměř dotaženým konceptem elitní soutěže pro ty nejlepší, respektive nejbohatší týmy planety. A právě Arsenal byl jedním z těch, kteří se pod ní podepsali. Kvůli velké vzpouře fanoušků napříč snad všemi zainteresovanými kluby se sice Superliga zrušila dříve, než začala, ale i tak vyvolala ve fotbalovém rybníčku natolik velké pozdvižení, které rezonovalo také v technologických kruzích.

Ozval se totiž švédský miliardář Daniel Ek, spoluzakladatel a šéf hudební streamovací služby Spotify, jehož jmění se odhaduje na 4,9 miliardy dolarů. Vzhledem k tomu, že Arsenalu fandí od dětství a má evidentně dostatek volných prostředků, napsal, že má o Gunners zájem a chce je koupit, aby jim „vrátil zašlou slávu“. V době, kdy jsme o této skutečnosti psali, však ještě od něj na stole neležela žádná oficiální nabídka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Formální nabídka na odkup měla přijít vedení Arsenalu v uplynulých dnech a podle britského deníku The Telegraph se měla pohybovat okolo 1,8 miliardy liber (53,2 miliardy korun), což byl Ek spolu se svými partnery, arsenalskými legendami Thierrym Henrym, Dennisem Bergkampem a Patrickem Vieirou, ochoten za klub zaplatit. KSE ovšem odmítlo, že by jim něco takového na stůl přišlo.

„Kronke Sports & Entertainment nic nepřijalo. Jejich pozice zůstává stejná,“ cituje The Telegraph mluvčího klubu. Vedení Arsenalu tak má podle tohoto vyjádření stále trvat na svém a celek prodat nehodlá. „Arsenalu zůstáváme stoprocentně oddaní a žádný podíl v klubu neprodáváme,“ potvrdili v dubnu Stan Kroenke a jeho syn Josh, jenž se na vedení Arsenalu podílí, pro agenturu AP.

Ek nicméně tvrdí, že Arsenal nabídku dostal, a své menší rozčarování zveřejnil na Twitteru. „Myslím, že je důležité vše uvést na pravou místu – nabídka byla podána tento týden Joshi Kroenkemu a jejich bankéřům. Odpověděli, že ty peníze nepotřebují. Jejich rozhodnutí respektuji a můj zájem stále trvá, pokud se situace změní,“ píše Ek.

Nabídka měla mimo jiné zahrnout několik zajímavých parametrů o nových rozhodovacích strukturách. Ek spolu se svými partnery a právníky údajně zahrnul i zmínku o takzvané zlaté akcii (golden share policy) pro členy uskupení podporovatelů Arsenal Supporters’ Trust, kteří by měli větší právo při rozhodování při dalším směřování klubu.

Momentálně je ale celá záležitost nejistá, byť šance, že by Daniel Ek fotbalový Arsenal skutečně koupil, stále existuje. Možná bude záležet i na tlaku fanoušků, kterým vedení legendárního londýnského týmu zatím úspěšně „odolává“.

Lykan HyperSport ví, jak tvrdá práce je hrát v Rychle a zběsile. Poslední dochovaný kus a jeho NFT se vydražily za 11 milionů

Patrik SvatošPatrik Svatoš

lykan-1

Foto: Rubix Market

Lykan HyperSport z Rychle a zběsile 7

0Zobrazit komentáře

Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo třeba Aston Martin většina z vás jistě zná. Možná nějaký model od nich dokonce chcete mít jednoho dne ve své garáži. Existují však auta, jejichž jména si pamatují jen opravdoví nadšenci. Tím může být i Lykan HyperSport z filmu Rychle a zběsile 7, jehož poslední dochovaný kus včetně jeho digitální verze ve formě NFT nyní našel nového majitele, a to za cenu lehce přesahující 11 milionů korun.

Popularita NFT s každým dnem roste. Na vlně nezaměnitelných digitálních tokenů s často neuvěřitelně vysokou sběratelskou hodnotou – jejichž princip jsme vysvětlili v našem článku – se v posledních měsících svezli výtvarníci i hudebníci, nyní se tento svět propojil s hollywoodským hitem Rychle a zběsile 7. Spolu s ikonickým vozem z filmové série se totiž vydražilo i jeho NFT.

Dražba probíhala přes tržiště Rubix Market a startovací cena fyzického i virtuálního vozu začínala lehce nad hranicí dvou milionů korun. Nový majitel kromě samotného Lykanu získal také exkluzivní digitální koláž s motivem automobilu a další digitální obsah, který podobně jako jiná NFT může jednoho dne získat zajímavou sběratelskou hodnotu. Ostatně právě takto se například za necelé tři miliony dolarů vydražil i historicky první tweet.

Skutečný Lykan HyperSport postavila společnost W Motors ve Spojených arabských emirátech v počtu deseti kusů, avšak v průběhu natáčení adrenalinem a benzinem napumpovaného snímku se devět kusů zničilo. Při ceně přesahující v přepočtu 70 milionů korun za jedno auto nejde zrovna o zanedbatelnou částku, avšak jen do té doby, než ji srovnáte s rozpočtem, jenž u sedmého dílu filmové série činil čtyři miliardy korun.

lykan-2

Foto: Rubix Market

Lykan byl jednou z nehereckých hvězd Rychle a zběsile 7

lykan-3

Foto: Rubix Market

Lykan HyperSport se vydražil za více než 11 milionů korun

Poslední dochovaný Lykan HyperSport je prozatím k vidění v galerii W Motors v Dubaji a není určen k běžnému provozu, ale pouze pro filmařské účely – nebo právě k vystavení a pokochání se pohledem na unikátní kousek, jehož raritu ještě násobí převedení do formy nezaměnitelného tokenu zapsaného na blockchainu. Jedinečný je konec konců i stav vydraženého automobilu.

Vozu oproti standardu chybí airbag ve volantu či infotainment, pod kapotou není ani původní, dvakrát přeplňovaný šestiválec naladěný na 780 koní, který disciplínu z klidu na sto zvládal za 2,9 sekundy a z nuly na 200 km/h zrychlil za méně než deset sekund. Motor byl nahrazen plochým šestiválcem z Porsche 718, který výkon 245 koní posílá na zadní nápravu přes manuální převodovku. Nemá ani zrcátka a pár dalších maličkostí, které se zničily při natáčení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Lykan HyperSport navíc není prvním autem z populární série Rychle a zběsile, které si po filmové premiéře našlo nového soukromého majitele. V minulosti bylo možné pořídit speciálně upravený Dodge Charger, v dobrém smyslu slova bestii, kterou poháněl dnes těžko představitelný devítilitrový motor s více než 1 500 koňmi (některé zdroje uvádějí výkon dokonce o 700 koní vyšší).

Stejně tak dražba nebyla prvním průnikem zábavního průmyslu a fenoménu NFT. O propojení hudby a nezaměnitelných tokenů se nedávno postarali Eminem i The Weeknd, velké jméno – a vysoké částky – si ve světě digitálního sběratelství vydobyli také tvůrci pixelovitých postaviček CryptoPunks, kteří uvedli i novou kolekci nazvanou Meebits.