Šéfdesignér Applu Jony Ive navrhl prsten vybroušený z jednoho kusu diamantu. Stojí 6 milionů korun

Filip HouskaFilip Houska

ive-prsten

Foto: Diamond Foundry

Diamantový prsten navržený Jonym Ivem

0Zobrazit komentáře

Jony Ive patří k nejuznávanějším designérům dnešní doby a jeho oceňovaný rukopis je viditelný především v zařízeních značky Apple. Byl to právě on, kdo z myšlenkové vize Steva Jobse navrhl první Mac, iPod, iPhone, iPad a řadu dalších úspěšných produktů. A byť se díky nim proslavil po celém světě, technologická sféra není jeho jediným bodem zájmu.

Pokud jste sledovali červnové dění okolo šéfdesignéra Applu, pravděpodobně víte, že řady společnosti po dlouhých 27 letech na konci letošního roku opustí. Hlavním důvodem pro toto rozhodnutí měla být touha navrhovat nové věci v jiných oblastech, k čemuž se svým kolegou a rovněž uznávaným designérem Marcem Newsonem založil studio LoveFrom.

I když se stále neví, v jakých odvětvích se tento tandem bude angažovat, velkou roli mají v jejich nové kapitole hrát i šperky. Oba totiž naplňuje práce se surovými diamanty, což dokazuje i nejnovější počin, na kterém se podíleli s americkým výrobcem prémiových diamantových prstenů Diamond Foundry.

Marc Newson a Jony Ive

Z jednoho kusu diamantu

Svůj designérský cit promítli Ive s Newsonem do unikátního prstenu, který je vytvořen z jednoho kusu diamantu. Nejde tak o složeninu z několika různých částí (jako to u řady takových prstenů bývá), ale precizně vybroušený šperk, jenž zaujme nejen svým decentním lesklým vzhledem a který poprvé patřil světlo světa před několika dny.

K tomu, aby mohli producenti z Diamond Foundry vůbec něco takového vytvořit, potřebovali vypěstovat zcela nový surový diamant. Ve své sanfranciské slévárně tak pomocí speciálních procesů replikujících přírodní vznik diamantů ve svrchním zemském plášti vyrobili tvrdý celek o 45 karátech, z něhož výsledný prsten vyřezali.

ive-prsten-2

Foto: Diamond Foundry

Prsten má až tři tisíce fazet

Nešlo však pouze o samotné vypreparování. Ive s Newsonem chtěli, aby měl prsten dva až tři tisíce fazet, laicky řečeno miniaturních bodů, které odráží světlo vstupující do kamene. Takový počet fazet totiž žádný jiný diamantový prsten na světě neměl, což byla pro obě strany výzva. Diamond Foundry se to nakonec podařilo, a to díky mikrometrovým vodním tryskám, pomocí kterých prsten postupně obrábělo.

Nic pro běžný prodej

Protože šlo o naprostý unikát, jehož masová výroba s největší pravděpodobností nikdy nenastane, nebyl určený do běžného prodeje. Prsten se naopak dostal do dražby známé aukční síně Sotheby’s, kde byl za v přepočtu necelých šest milionů korun (256 250 dolarů) vydražen. Na celé věci je však zajímavý i fakt, že původní kupec vůbec netušil, co kupuje – prsten mu byl udělám na míru až po skončení aukce. Až pak se dozvěděl, co pořídil.

Částka následně putovala organizaci (RED) na účely boje proti AIDS/HIV v afrických zemích. V této charitativní akci se podílela i nadace The Bill and Melinda Gates Foundation, která přispěla 90 procenty z celkového sumy, což znamená, že na pomoc šlo 461 250 dolarů.

ive-prsten-1

Foto: Diamond Foundry

Skoro půl milionu dolarů na dobrou věc

„Je to víc než pouhý prsten. Je to věc absolutní krásy a udržitelnosti, která bude zachraňovat životy. Jsme vděční Jonymu, Marcovi a Diamond Foundry za to, že dokázali vytvořit takový mimořádný design, který přispěje k ukončení AIDS,“ dodává šéfka operací v (RED) Jennifer Lotito pro magazín Dezeen.

Pro Ivea a Newsona navíc nejde o první takovou charitativní věc. V minulosti stáli za několika úspěšnými dražbami včetně aukce exkluzivních sluchátek EarPods ve zlaté barvě, která se uskutečnila před šesti lety.

Ive má navíc k (RED) o něco hlubší vztah: Apple s ní dlouhodobě spolupracuje a vytváří červené doplňky pro svá zařízení (a ostatně i některé modely iPhonů), z jejichž prodeje pak dává část právě na charitativní účely.

apple-jony-ive-tim-cook-iphone-xr

Foto: Apple

Jony Ive a Tim Cook při představení iPhonu XR v roce 2018

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Slevomatu vychází změna strategie. Loni zaznamenal rekordní zisk přesahující 120 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

marie-havlickova-slevomat-topInsider

Foto: Slevomat

Marie Havlíčková, CEO Slevomatu

0Zobrazit komentáře

Slevomat už není jen slevový portál. Tuzemská jednička trhu, která před devíti lety rozpoutala velkou vlnu se vznikem slevových portálů, prošla významnou proměnou, vsadila na novou strategii a ta se ji vyplácí. V loňském roce, kdy na Slevomatu nakoupilo 800 tisíc zákazníků za více než 2 miliardy korun, tak mohla firma znovu vykázat rostoucí čísla i v ještě důležitější kolonce, kterou je zisk.

Jak ukazuje výroční zpráva Slevomatu, tržby se v roce 2018 zastavily na čísle 644 milionů korun, což představovalo oproti předchozímu roku nárůst o více než 21 procent. O více než 40 pak vyrostly zisky, které se zvýšily z 86 milionů korun na 121 milionů. To jsou pro firmu historicky rekordní čísla.

„Slevomat letos dosahuje třetí rok po sobě růstu přes 20 procent. Je to pro nás důkaz toho, že se nám vyplatilo nedělat revoluční změnu strategie, ale postupovat evolučně. Místo toho, abychom investovali desítky milionů do marketingové komunikace o tom, že se měníme, investujeme především do vylepšování produktů a služeb pro naše zákazníky a partnery,“ komentuje výsledky pro CzechCrunch šéfka Slevomatu Marie Havlíčková.

slevomat-cz

Slevomat.cz

V našem dubnovém rozhovoru Havlíčková hlásila, že se jí Slevomat, jemuž šéfuje šestým rokem, již delší dobu mění pod rukama. „Od začátku jsem chtěla ze Slevomatu udělat zážitkový portál, který ve světě nemá obdoby,“ říkala a nyní potvrzuje, že se změna strategie pozitivně podepsala na všech klíčových ukazatelích, jako je růst návštěvnosti, nabídky i nových uživatelů.

alexilyash

Přečtěte si takéSázka na skupinové rezervace hotelů. Český startup Davinci TS získal v nové investici přes 50 milionů korunSázka na skupinové rezervace hotelů. Český startup Davinci TS získal v nové investici přes 50 milionů korun

Jádro celého byznysu Slevomatu nadále tvoří nabídka lokálních služeb a také cestování. Ostatně loni firma spustila vlastní cestovní kancelář Zanzo, se kterou sestavuje na míru dovolené v exotických destinacích, a přestože nechce prozradit podrobnější čísla, podle Marie Havlíčkové cestovka neustále roste.

„V CK Zanzo vidíme velký potenciál. V září Zanzo aspiruje na historicky nejlepší výsledek a v následujících měsících budeme expandovat na Slovensko,“ říká šéfka Slevomatu.

slevomat-kancelare-monon-m

Foto: Slevomat

Nové kanceláře Slevomatu v pražském Karlíně

Neméně klíčové pak pro Slevomat bylo i spuštění rezervačního systému, který se dříve využíval právě pro cestování, ale nově ho mohou pro své potřeby nasadit i drobní živnostníci. Slevomat má ambici u mnoha menších podniků nahradit tradiční tužku a papír a zmodernizovat jak samotné podnikání, tak i zážitek pro zákazníky, kteří se díky rezervačnímu systému objednají mnohem jednodušeji.

„Rezervační systém v cestování už využívá 75 % našich partnerů a stejně tak většina našich uživatelů. V lokálních službách už systém používá přes 600 partnerů. Ještě je před námi dlouhá cesta, abychom dokázali zákazníkům vždy vyjít vstříc s určitými termíny, ale počet napojených partnerů za uplynulé období už předčil naše očekávání,“ doplňuje Havlíčková.