Šelma je pryč, přijíždí ultraluxusní futuristické kupé z komiksů. Zvrátí pomalé umírání jaguára?

Slavná britská značka se pokouší o elektrický restart a po propadu prodejů přichází s konceptem Type 00. Zarezonovala už její pestrobarevná reklama.

Luboš KrečLuboš Kreč

jag-a

Foto: Jaguar

Koncept Jaguar Type 00

0Zobrazit komentáře

Před dvěma týdny vzbudil Jaguar pozdvižení svou novou vizuální kampaní – zmizela silueta šelmy a sociální sítě se najednou zaplnily samozvanými experty na marketing. Ti tepali pestrobarevnou benettonovskou reklamu a žehrali nad tím, že odchází automobilová ikona, kterou ovšem velmi pravděpodobně neřídili ani nekupovali. Britská značka v indických rukách nyní představila další krok své transformace: Type 00. Jde o koncept, který jako by vypadl z komiksových románů. Bude samozřejmě elektrický a kdy se opravdu začne vyrábět, je tak trochu ve hvězdách.

V 60. a 70. letech minulého století se v Británii vyráběl Jaguar E-Type, který je dnes už tradiční součástí veteránských sbírek. Občas dokonce v souvislosti s tím zaznívá, že to je vůbec nejkrásnější vůz 20. století. A právě k němu coby nejikoničtějšímu jaguaru odkazuje novinka Type 00 – dvě nuly znamenají jednak (jak jinak) nulové emise, jednak nulu jako začátek nové epochy.

O modelu se toho zatím nedá moc říct, protože slavná, leč uvadající, značka propagační materiály doprovázející premiéru zaplnila vesměs banálními sděleními typu: „Fyzický projev nové kreativní filozofie Jaguaru – Výjimečného modernismu.“ Nebo „Přesvědčivý. Holistický, smyslový a výjimečný. Vytvářející smysluplné vazby s klienty.“ Či „Type 00 je zážitkem pro smysly. Jeho prosklená střecha sladěná s karoserií vrhá na materiály uvnitř jemný vzor.“

Aby Jaguar podtrhl, že nejde o klasickou premiéru nového auta, koncept nepředstavil na autosalonu, ale na uměleckém festivalu Miami Art Week. Ostatně i vizualizace, podobně jako nedávný videoklip plný nebinárních postav, víc než dopravní prostředek připomínají svou stylizací spíš počítačovou hru nebo svět extravagantního luxusu. A o to designérům a marketingovým expertům značky pravděpodobně šlo.

„Vytvořili jsme nový, neohroženě kreativní charakter Jaguaru, který je věrný DNA značky, ale zároveň je orientován na budoucnost, je relevantní a skutečně vyčnívá,“ nechal se slyšet Rawdon Glover, generální ředitel Jaguaru. A šéf mateřského holdingu JLR (zkratka Jaguar Land Rover) Adrian Mardell dodal: „Kouzlo Jaguaru je mi blízké. Je to ve svém historickém odkazu, uměleckém ztvárnění a emocionálním magnetismu originální britská luxusní značka. To je Jaguar, který obnovujeme, a vytvoříme stejný pocit úžasu, jaký obklopoval ikonické modely, jako byl E-Type.“

Co se technických specifikací týče, mnoho toho zatím venku není: fyzickou premiéru by si vůz odvozený z Type 00 měl odbýt na konci roku 2025 a vyrábět se má v Británii v továrně Solihull. Půjde o elektrické čtyřdveřové GT a konstruktéři budou prý usilovat o to, aby na jedno nabití ujelo až 770 kilometrů.

Zatímco aktuální koncept byl zveřejněn ve dvou barvách – London Blue a Miami Pink–, reálný vůz už by měl být k dispozici ve více provedeních. Původní logo šelmy už bude jen nenápadně gravírované na pár místech a přestane být ústředním bodem vizuální identity značky.

Interiér bude zdobit masivní 3,2 metru dlouhý středový hřeben a kompletně digitální přístrojová deska. Jaguar slibuje, že klíčovými zdobnými materiály budou kromě textilu i mosaz a travertin. Vstupní dveře mají mít motýlí tvar a zadní jsou údajně pantografové, tedy posuvné.

Jaguaru se v posledních letech byznysově nedaří a jeho modelová nabídka zastarala, takže sázka na provokaci je dost možná posledním pokusem druhdy uctívanou ikonu, nyní vlastněnou indickou skupinou Tata Motors, oživit. Společnost dokonce v domovské Británii přestala nyní zcela prodávat nové vozy, aby vyvolala FOMO efekt, než v roce 2026 (snad) přijde na trh s elektrickým kupé na bázi Type 00. Naopak sesterskému Land Roveru, který stojí na populárních vozech SUV, se daří dobře.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Spotřeba pod tři litry a 2 300 kilometrů na jeden zátah. Číňané chystají auto s hyperefektivní technologií

Čínská automobilka Geely představila novou hybridní technologii, se kterou by neměl být problém dojet z Prahy do Madridu na jednu nádrž.

geely-hybrid

Foto: Geely

Galaxy Starship 7 by se měl stát první vozem, který novou hybridní technologii ponese

0Zobrazit komentáře

Jednou z největších slabin elektromobilů je bezesporu jejich dojezd. Ten se sice s každým novým modelem o něco natahuje, nicméně spalovacím motorům v tomto ohledu prozatím může máloco konkurovat. Když se ale šikovně propojí jeho přednosti s výhodami elektromotoru, může vzniknout auto s bezkompromisní efektivitou, jak nyní předvedli v čínském Geely.

Přestože jméno čínské značky Geely může znít exoticky, ve skutečnosti se jedná o koncern, pod který spadají například i značky Volvo či Lotus. Geely by chtěl v následujících letech výrazně promluvit i do evropských prodejů a nabídnout zde řadu svých modelů, mezi kterými nechybí klasické vozy, čistě elektrické modely i hybridy. Právě hybridní technologie je něco, co automobilku velmi zajímá a dokáže z ní vymáčknout absolutní maximum.

To dokazuje i nejnovější technologie nazvaná Leishem EM-i, která nepracuje s klasickým hybridním modelem, kdy elektromotor slouží jen při pomalé jízdě nebo na kratších trasách, zatímco zbytek obstarává spalovací pohonná jednotka. V Geely na to jdou od lesa.

O pohon se tu stará převážně elektrický motor, kterému dodávají energii externě nabíjené akumulátory. Ty může energií sytit také přítomný spalovací motor, který funguje jako generátor. Automobil je díky tomu schopen nabíjet baterie během jízdy, aniž by bylo nutné zastavovat u nabíječky.

Leishem EM-i dokáže s touto technologií pracovat tak efektivně, že vůz na 100 kilometrů spotřebuje pouhých 2,62 litru benzínu, přičemž za předpokladu plných nádrží a nabitých baterií ujede až 2 390,5 kilometru. Pro srovnání – dojezd běžných spalovacích vozů se pohybuje okolo jednoho tisíce kilometrů.

Jedná se o takový dojezd, že by s ním člověk bez problému mohl vyrazit z Prahy až do Madridu. Tak vysoké efektivity se v celém systému dosahuje především díky úspornosti a výkonnosti spalovacího motoru, který zde funguje jako prodlužovač dojezdu.

Jako první by se měla novinka objevit v crossoveru od Geely. Ponese jméno Galaxy Starship 7 a v reálných podmínkách by měla dosáhnout spotřeby okolo tří litrů na sto kilometrů.

Prozatím není jasné, zda se model dostane i k jiným než čínským zákazníkům, nicméně přímo hybridní technologie Leishem EM-i by mohla. Na základě letos uzavřené spolupráce mezi Geely a Renaultem, by mohla být k dispozici také českým zákazníkům.

Geely ovšem není jedinou automobilkou, která se může o podobně účinný pohonný systém opřít. Hybridní technologii s tzv. prodlužovačem má například i čínský BYD, jehož hybridní modely umí na jedno nabití a nádrž dojet až 2 100 kilometrů a spotřeba se pohybuje kolo 2,9 litru.