Byl vybrán z více než milionu zájemců a měl jedinečnou šanci stát se druhým Čechem ve vesmíru, respektive vůbec prvním vesmírným turistou z Česka. Na let k Měsíci se český kreativec a choreograf Yemi A.D. připravoval dva roky, teď se mu ale sen – stejně jako zbytku členů jeho posádky – rozplynul. Očekávaná vesmírná mise s označením dearMoon, kterou financoval a organizoval japonský miliardář Júsaku Maezawa, byla oficiálně zrušena.
Na papíře šlo vskutku o zajímavý plán. Ačkoliv už nejsou lety do vesmíru díky firmám jako SpaceX tak extrémně vzácné, tak když je v hlavní roli posádka složená z civilistů, nikoliv zkušených a dlouhodobě trénovaných astronautů, jde o lákavou příležitost ke sledování. Chystal to projekt, který si vysnil miliardář Júsaku Maezawa, mimo jiné zakladatel Zozotownu, největšího módního e-shopu v Japonsku.
Pojmenoval ho jako dearMoon a jeho cílem bylo vybrat několik talentovaných osobností z celého světa, které by účast v této unikátní misi okolo Měsíce mohly zúročit a prostřednictvím své tvorby napomoct k rozvoji lidské společnosti. Pracovalo se na něm od roku 2018. Zájem projevilo přes milion lidí z více než dvou stovky zemí – a štěstí se usmálo i na českého zástupce, multidisciplinárního umělce Yemiho A.D.
Rozhodnuto bylo koncem roku 2022, od té doby se všichni členové posádky připravovali na start, který měl nejprve proběhnout loni. V ten moment se ale zřejmě projevily první problémy – let byl odsunut na neurčito a nikdo pořádně nevěděl, kdy k zahájení mise dojde. A jak se ukazuje, právě odsun bez jasného harmonogramu měl být tím hlavním důvodem, proč byl vesmírný výlet nakonec nyní zrušen.
Foto: Archiv Yemiho A.D.
Yemi A.D.
„Maezawa s těžkým srdcem učinil rozhodnutí projekt zrušit. Všem, kteří tento projekt podporovali a těšili se na něj, se omlouváme,“ stojí v tiskové zprávě iniciativy dearMoon. V ní je dále uvedeno, že ačkoliv let do vesmíru neproběhne, všichni členové štábu by měli pokračovat ve svých činnostech ohledně „vyzývání sebe samých ve svých oborech“. Co konkrétně to znamená, není známo.
I když to byl právě osmačtyřicetiletý Maezawa, který měl podle oficiálních informací projekt zrušit, lze se domnívat, že v tom sehrál roli i Elon Musk, mimo jiné zakladatel vesmírné společnosti SpaceX, s níž měla mise proběhnout. Na členy posádky totiž čekala Starship, dosud největší a nejvýkonnější raketa, kterou SpaceX vyvíjí. Ta se ale stále potýká s více či méně závažnými problémy, což mohlo start také ovlivnit.
K nešťastné zprávě se vyjádřil i samotný Yemi A.D. na svém Instagramu, který by se býval stal druhým Čechem ve vesmíru a vůbec prvním českým vesmírným turistou. „Vždy jsem chtěl být na své životní cestě otevřený. Proto tu dnes sedím s vámi, abych se podělil o smutné zprávy. Mise dearMoon byla zrušena. Rozhodl se ji ukončit Júsaku Maezawa,“ říká v prvním ze čtyř videí, které na téma této vesmírné iniciativy vydal.
„Když jsem se přihlásil na tuto misi, chtěl jsem dokázat, že dnes nezáleží na tom, kde začínáte svou cestu, ale kam směřujete. Chtěl jsem ukázat, že můžete dokázat cokoliv, co si představíte. Že nic není nemožné,“ pokračuje známý český choreograf a vysvětluje, že i když šestidenní výlet do vesmíru nevyšel, minimálně mu to přineslo nové zážitky z příprav a zkušenosti. „Změnilo mi to celý život,“ dodává.
V návaznosti na to zmiňuje i svůj vlastní projekt zvaný Moonshot, v rámci něhož hledá mladé talentované inovátory, kteří mají inovativní nápady a chtějí s nimi prorazit do světa. A byť vznikl dříve, než Yemi A.D. vůbec věděl, že poletí do vesmíru, právě jeho účast v misi dearMoon pomohla projekt posunout a zviditelnit po celém světě. Uvádí, že dnes má Moonshot komunitu v osmdesáti osmi zemích.
„Vesmírná mise dearMoon mi dala něco, co už mi nikdo nevezme. Dala mi sílu nebát se velkých snů, dala mi ještě více odvahy jít vstříc nečekaným šancím a přivedla mi do života nové přátele,“ říká v posledním videu na Instagramu a odkazuje mimo jiné na devět dalších členů posádky, mezi nimiž byl i slavný DJ Steve Aoki, tvůrce youtubového kanálu Everyday Astronaut Tim Dodd nebo dokumentarista Brendan Hall.
„A co teď? Udělám to, co ve chvílích nejistoty vždy dělám. Budu věřit své tvorbě a umění, ať mě zavede k novému cíli. Ať už to bude další kosmické dobrodružství, učení humanoidních robotů řečí těla nebo budování Moonshotu v Africe,“ zakončuje Yemi A.D.
Když se řekne dokument s vědeckou tematikou, většina diváků si nejspíš představí naučný televizní pořad plný takzvaných mluvících hlav, hrubých informací a jednoduchých grafik, bez zajímavého příběhu a s čistě naučnou hodnotou – jeho sledování může zkrátka snadno působit jako domácí úkol. V Sandbox Films, americké nezávislé produkční společnosti, se zaměřují na vědecké dokumenty, ale jdou na ně úplně jinak. Je to pro ně primárně umělecký formát stejně jako každý jiný, v němž by mělo jít hlavně o to, aby diváci odcházeli nejen poučení o zajímavém tématu, ale i emočně uspokojení.
Zatím asi nejznámější film studia, předloňská Erupce lásky nominovaná na Oscara, je příběhem dvou vulkanologů Katii a Maurice Krafftových, kteří většinu života strávili dokumentováním a studiem sopek. Především je to ale příběh o celoživotní lásce jak k jejich oboru a umění v natáčených záběrech, tak k sobě navzájem. Erupce lásky je dokument s vědeckým tématem, ale špatně by nebylo ani označení za dojemný romantický film.
Jessica Harrop, spoluzakladatelka a šéfka produkce v Sandbox Films, v rozhovoru pro CzechCrunch říká, že právě to je způsob, jak lidi nadchnout pro vědu – nenápadně ji jim prodat v emotivním příběhu. Zároveň jí ale nejde nutně o jakousi hollywoodizaci dokumentárního žánru, naopak je otevřená autorským dílům a experimentům s formou. Její produkční společnost ostatně úzce spolupracuje s Wernerem Herzogem, německým režisérem známým svým nekonvenčním přístupem k tvorbě u hraných filmů jako Nosferatu či Aguirre, hněv boží nebo syrovými snímky o moci přírody, například Grizzly Man a Šťastní to lidé: rok v tajze. Objevil se ale také jako tajemný „klient“ v první řadě Mandaloriana.
Proč by se lidé měli dívat na vědecké dokumenty? Nemohou filmy jako Interstellar nebo Marťan více nadchnout široké publikum? To je myslím fundamentální otázka, kterou řešíme: stojí dokumenty za natáčení a sledování ve srovnání s fikcí? Myslím, že obojí jsou zcela jiné umělecké formáty. Vidět a slyšet skutečné lidi je silné a má význam, je to zkrátka jiná zkušenost. Vezměte si například Erupci lásky – všechny záběry jsou skutečné, byla to jejich životní práce a příběh, který tak krásným způsobem vyprávěli. Můžete to samozřejmě pojmout i hranou formou, ale myslím, že takovým způsobem nedokážete napodobit krásu záběrů, které přímo oni zachytili.
Takže jak obecněji přistupujete k dokumentům s vědeckými tématy? Co u nich hledáte, jak podle vás vypadá skvělý film? Snažíme se rozšířit žánr vědeckých dokumentů. Dříve to bylo často tak, že jste vědu museli prezentovat specifickým způsobem – mít mnoho odborníků a moderátorů, kteří vám dané vědecké téma popisovali a sloužili jako prostředníci pro vědce. Ta tvorba byla silně didaktická: tohle říká věda, tohle a tohle víme o černých dírách, tohle byste měli vědět…
My se snažíme vytvářet filmy, jež si mnohem více hrají s formou, a pracujeme s nezávislými režiséry, kteří mají svoji vlastní uměleckou vizi. Ano, v těch filmech je věda, jejich cílem ale není nutně ji vyučovat, zato vyvolat v divácích úžas a nadšení kolem velkých otázek o nás samých a našem vesmíru. Chceme, aby filmy byly umělecké a kreativní a aby se stylově vydávaly všemi možnými směry. Erupce lásky je romantický příběh, letošní Nokturna je zase vizuálně vytříbený snímek o můrách. Žádný z nich nemá tradiční didaktický přístup.
Proč myslíte, že takový divácky atraktivnější žánr, jaký popisujete, se nerozšířil už dávno? Jedním z důvodů je myslím financování. O natáčení více autorských vědeckých dokumentů je velký zájem, ale v minulosti pro ně bylo těžké získat peníze. A teď, když je například my dokážeme poskytnout, se objevuje mnohem více lidí, kteří chtějí točit.
Řekla byste, že filmy, které produkujete, jsou dražší než ty více konvenční? Ne nutně. Nedostatkem financování mám na mysli to, že pochází od televizních stanic, kde od jimi produkované tvorby mají poměrně přesně vymezená očekávání a je tam méně prostoru pro osobní vklad autorů. Takže ne, že bychom my mohli poskytnout více peněz, ale nabízíme financování lidem, kteří chtějí přemýšlet jinak a více s formou experimentovat.
Je to jediný důvod, proč zatím existuje relativně malé množství nekonvenčních vědeckých dokumentů? Druhým faktorem je myslím to, že věda může někdy působit jako náročné téma. Můžete si říct: tohle není můj příběh, úplně tomu nerozumím a trochu se děsím procesu. Máme proto několik programů, v nichž propojujeme vědce s filmaři, bavíme se u vína jako lidé a probíráme při tom své myšlenky. Mnoho našich filmů vzešlo z takových interakcí, kdy režiséři v těchto tématech objevili lidskost a měli zájem je zkoumat z této perspektivy.
Spolupracujete s Wernerem Herzogem, který je jedním z vašich poradců. Jaké to je? Je s námi od úplného začátku, už dříve se znal s jedním ze spoluzakladatelů Sandbox Films. Zároveň to byl jeden z prvních lidí, co natáčeli vzrušující nekonvenční filmy o vědeckých tématech. Je velice aktivní – účastní se schůzí představenstva, zajímá se o projekty, na kterých pracujeme, sleduje rozdělané filmy a doplňuje k nim poznámky. Když ho něco zaujme více, zapojí se ještě intenzivněji, například u Archy zapomnění se stal mentorem.
Často mluvíte o tom, jak filmy z produkce Sandbox Films předkládají více otázek než odpovědí, dokonce je to i v mottu vaší společnosti – kultura kladení otázek (A Culture of Questioning). Proč to tak je? Takový přístup u vědeckých dokumentů může na někoho působit protiintuitivně. Definujeme vědu jako umění kladení otázek. Věda je iterativní proces, takže začnete otázkou, vymyslíte k ní experimenty, zkoumáte ji z různých úhlů a skončíte zase s jinou otázkou. My se snažíme tento přístup převést do filmové formy. Chceme vytvářet snímky, které lidi motivují ke kladení otázek a nebojí se přiznat, že věda neposkytuje vždy jen jasné odpovědi. Je to proces, který může trvat velmi dlouho.
Když se rozhodnete natočit film o vědě a řeknete si, že má být o procesu objevování s velkou odpovědí na konci, vynecháte tím většinu skutečného vědeckého zkoumání. V srdci každého z našich filmů je naproti tomu otázka, která možná nikdy nebude úplně zodpovězena, jako třeba „proč se lidstvo snaží zachovat svoji stopu ve vesmíru“ v Arše zapomnění nebo „proč jsou někteří lidé více altruističtí než jiní“ ve Zpovědi milosrdné samaritánky. Ty filmy vás vezmou na cestu rozjímání o daných tématech a odejdete z nich s pocitem „takhle o tom teď přemýšlím a tak budu přemýšlet do budoucna“. Nechceme poučovat, spíš podněcovat.
Foto: Sandbox Films
Mezi nejnovější filmy z produkce Sandbox Films patří Nokturna o můrách
To je asi největší rozdíl mezi vaší tvorbou a konvenčnějšími dokumenty, které si často vytyčují za cíl zodpovědět konkrétní otázky. Ano, ale pro mnohé další to také neplatí. Například true crime dokumenty – mají za cíl zjistit, co se opravdu stalo, ale v mnoha z nich si na konci řeknete: nemám tušení. Plno skvělých dokumentů má velmi otevřené konce – například jestli daný člověk byl dobrý, nebo špatný. Ty nejzajímavější příběhové oblouky jsou často nejednoznačné.
Je zajímavé, že v kontextu s vědeckými dokumenty zmiňujete true crime, na první pohled velice rozdílný, ale dnes asi nejpopulárnější subžánr dokumentu. Pokud ještě neexistuje true crime vědecký dokument, určitě jeden dříve nebo později natočíme. Jedním z důvodů, proč je true crime tak populární, je podle mě to, že vás ty filmy motivují přemýšlet, interagovat s nimi. Neustále si říkáte, jestli ten a ten člověk mluví pravdu nebo co vyplývá z důkazů. Chceme, aby diváci byli u našich filmů podobně aktivní.
Pro mnoho lidí ale filmy a televizní pořady představují prostředek k relaxu, například po dlouhém dni v práci. Myslíte, že by se vědecké dokumenty měly více vydávat i tímto směrem? Nabízet přístupnou zábavu, ale zároveň hlubší poznání? Ano, myslím, že právě to děláme. Chceme, aby lidé přemýšleli, ale ne způsobem, který je stresuje nebo působí, jako by dělali domácí úkoly. Erupce lásky je pro to skvělý příklad – vědecké aspekty nejsou v centru vyprávění, působí to spíš jako romantický film. Když pracujeme na filmu, často dáváme filmařům poznámky jako: tahle část je možná příliš zatížená vědou, která ubírá z emočního dopadu. Bereme to tak, že lidé si ty technické detaily mohou vždy dohledat sami, my jim chceme hlavně zprostředkovat emocionální zkušenost.
Reprofoto: IGN Movie Trailers/YouTube
Dokument Archa zapomnění produkoval Werner Herzog
V dřívějším rozhovoru jste zmínila, že studio Sandbox Films moc neprodukuje dokumenty o klimatických změnách. Je to proto, že jde o příliš náročné téma? Spíše je to o tom, že velká část dokumentů o klimatických změnách, co se nám nabízí, je spíš o aplikování vědy než o samotném průběhu výzkumu. Takže ne, že bychom nepracovali na filmu, co má v sobě vědu o klimatu. Nechceme pracovat na filmu, který prosazuje legislativní změny spojené s oteplováním, protože to je více o využívání výsledků výzkumu a jejich další aplikaci. Nás ale zajímá právě ten průběh výzkumu.
Například náš film Nokturna se zabývá tím, jak se mění populace můr se změnami teplot. Rozhodně v něm jsou témata spojená s klimatickými změnami, není to ale film o nich. Je to film o osobní cestě vědkyně, která se snaží zjistit, co se děje ve světě můr a jaké to může mít důsledky.
V posledních letech spolupracujete s festivalem Academia Film Olomouc, který se zaměřuje na dokumentární filmy s vědeckou tematikou. Jak spolupráce začala a jak vypadá? Milujeme ten festival. V zásadě jsme AFO poznali díky tomu, že uváděli naše filmy. Pak jsme se tam vydali a zjistili, že festival má velké publikum s nadšením pro vědu a je srdcovou záležitostí. Pak mě požádali, abych byla jednou z mentorek sekce určené pro filmaře Camp4Science – byla to pro mě skvělá zkušenost a přišlo mi škoda, že plno tvůrců, co by měli zájem, se na festival kvůli nedostatku financí nedostane. Proto jsme se rozhodli zaplatit náklady na cestu všem, kdo se do programu dostanou.
Později jsme začali nabízet i finanční odměnu pro nejzajímavější rozpracovaný projekt, co se tam objeví – Sandbox Pitch Prize. Díky tomu se výrazně zvýšil počet projektů, které se do programu Camp4Science hlásily. Nakonec jsme sami objevili projekty, které jsme později financovali, takže se z toho pro nás stal skvělý způsob, jak se setkávat s tvůrci.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.