Šest věcí, co mě štvou na Kingdom Come 2: Středověký superman, podvod na Jindru i zbytečný realismus

Novinka od Warhorse Studios je opravdu dobrá a prodala už přes milion kusů, ale ne všechno je na ní super. Co třeba?

Michal MančařMichal Mančař

kingdom-come-good-game

Foto: Warhorse Studios / CzechCrunch

Jsi v pořádku, Jindřichu ze Skalice?

0Zobrazit komentáře

Kingdom Come: Deliverance 2 od Warhorse Studios je výjimečná hra. Jen za první den prodala přes milion kusů. Dohrál jsem ji za asi 150 hodin. Splnil jsem snad všechno, co mohla nabídnout. Prošel většinu zajímavých míst na obou mapách. Užil si zážitek, který doopravdy byl filmový či seriálový. Ale dokonalé dílo KCD2 není. Tohle jsou věci, které mě štvaly, které mi nesedly nebo které bych změnil.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Nejsem herní vývojář. Jsem hráč. A jako hráč jsem si novinku od Warhorse Studios skutečně užil, jak se můžete dočíst tady v recenzi Kingdom Come 2. Ale párkrát jsem si nespokojeně odfrknul nebo se nad něčím pozastavil – a nemyslím tím občasné chyby technického rázu, místy prkenné animace nebo kolísavý český dabing, ale věci spojené s hratelností.

Žádná mi zážitek nemohla vyloženě pokazit. Ale kdyby byly jinak, bylo by to ještě lepší. Že v něčem nesouhlasíte? To je úplně OK, od toho máme pod článkem diskuzi!

🦸‍♂️ Za chvíli je z vás středověký superman

Víte, co je na Kingdom Come: Deliverance 2 úplně nejlepší? Ten pocit z objevování. Z objevování světa, objevování nových dovedností, objevování lepší výbavy… A čím větší nýmand coby Jindra jste, tím víc si to užíváte. Smečka vlků vás rozsápe, dva loupežníci vás rozsekají. A to je super!

Protože každý postup, každé zlepšení cítíte – a po chvíli si na ty vlky troufnete, ačkoliv víte, že je to stále riskantní. Jenže když budete svědomitě prozkoumávat svět a plnit úkoly, strašně rychle se z vás stane takový středověký superman. Boss fighty tak můžete zvládnout i za dvě seknutí mečem. Bez nadsázky.

Je to paradox, ačkoliv nejspíš bez elegantního řešení. Čím víc do hry pronikáte, tím víc z ní něco vyprchává. Klidně už někdy kolem třetiny nebo poloviny hry tak můžete být ne vyloženě neporazitelní, ale velice silní. Až moc. Vlastnostmi i výzbrojí.

Svým způsobem tak přeskočíte nemalou část herní náplně a výzvy. Proč byste si vybrali „středně dobrou“ zbroj, když máte peníze na tu aktuálně nejlepší? Proč byste tábor lapků vyřešili chytře, plížením nebo domluvou, když máte ten nejzářivější kyrys a nejostřejší meč na celém Kutnohorsku?

📖 Když scénář dělá z Jindřicha blbce

Tucet vesnic, obří Kutná Hora, divoké lesy i krásné skály – KCD2 je nádherná a hlavně otevřená hra. Je skvělá, když jí jen tak procházíte, je napínavá, když se necháte vést nějakým questem. O to víc vás ale naštve, když na tu volnost nebere ohled. Nebo na vaše schopnosti. Párkrát se v hlavním příběhu i při vedlejších úkolech stane, že z vás hra udělá – s prominutím – blbce. Nebo přinejmenším chudáčka.

Můžete být nejmocnější bijec v okolí, ale v nějaké animaci prostě dostanete do držky od vidláka. Protože to scénář chtěl. Kazí to hru? Ne. Kazí to vaši představu o neohroženém rytíři Jindřichovi, před kterým se třese každý bandita v Království českém a jehož meč rozpůlil už stovku nepřátel? Ano!

🤦‍♂️ Ne, prostě tě podvedeme

S předchozím bodem se tenhle úzce pojí. Hra vám obvykle dává možnost vícero řešení úkolů. A to nejen ve smyslu volby mezi násilím, plížením a výřečností, ale třeba možnost zlodějskou bandu naprášit rychtářovi, nikoliv se k nim přidat. Rychle si na tuhle málo vídanou propracovanost zvyknete. Jenže…

Občas se stane, že někomu třeba kývnete na žádost o pomoc – a brzy začnete tušit, že věci nejsou takové, jaké se zdají být. Tak si řeknete, že zadavatele úkolu s vaším podezřením konfrontujete. Vždyť pár hodin nazpátek něco takového šlo. Ale smůla, tentokrát to nejde. Hra vás dotlačí do bodu, kdy frustrovaně civíte na obrazovku a říkáte: „Jindřichu, to je totálně obvious, ta ženská přece lže!“ Argument, že jste quest nemuseli přijímat, neobstojí – protože hra samotná vás naučila na něco jiného.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

⚗️ Realismus a alchymie? Spíš zdržovačka

Na papíře to zní strašně dobře a vtipně. Abyste hru uložili, musíte uvařit nebo koupit lektvar. Pro zlepšení meče ho nabrousíte. A tak dále a tak podobně. Warhorse Studios na realističnosti hodně staví – a často to zážitek ze hry podtrhuje. Třeba opilost je vtipná. Nutnost jíst a spát dává smysl. A i nějaký způsob omezení neustálého reloadování je dobrý. Ale na tyhle realistické prvky jsou nabalené jiné, které prostě nejsou zábavné.

Nikdo mě totiž nepřesvědčí, že kovařina nebo alchymie v KCD2 jsou zábavné. Ano, pokud perfektně načasujete výrobu, dostanete extra silný lektvar. Ne, to neospravedlňuje tu nudnou, nezajímavou a repetitivní činnost, která tomu předchází. Podle přesně daného návodu mačkáte klávesy, nic víc. K zábavě tomu chybí víc interakce, větší výzva.

💪 Not Hardcore Enough

Ačkoliv je KCD2 realističtější a náročnější než většina her… furt je to málo. Tu hloubku, kterou nabízí, totiž ani při běžnějším hraní příliš neprozkoumáte. Protože nemusíte. Teoreticky to má fungovat tak, že jako šikovný alchymista lektvarem vyrovnáte nedostatek jiného skillu, že nabroušením meče získáte párprocentní výhodu, že v kvalitní posteli bude váš spánek vydatnější… Ale řešit to nebudete. Nemusíte.

K tomu ještě přidejte, že některé questy jsou prostě jen procházka. Jako doslova. Není jich mnoho, ale někdy prostě jen oběhnete tvrz nebo vesnici a je splněno. Kdyby hra byla víc hardcore – a hardcore režim do ní má přibýt –, byla by ještě zábavnější. Nevěřil bych, že jako hráč, který si v mnohém zaslouží nálepku filthy casual, něco takového napíšu. Ale je to tak.

kingdom-come-boxed

Přečtěte si takéRecenze Kingdom Come 2 od Warhorse: Světová a filmová hraRecenze Kingdom Come 2: Nic podobného v Česku nevzniklo, ve Warhorse stvořili světovou hru a filmový zážitek

🤮 Idioti na internetu

Jo, tohle je na Kingdom Come 2 zdaleka nejhorší, přitom hra samotná za to nemůže. Ta žumpa pod každým postem na sociálních sítích, ve které triggerovaní troglodyté papouškují pochybné existence s modrou fajfkou na X a jejich kecy o konspiracích, černoších, homosexuálech a woke propagandě. Různé názory a postoje Daniela Vávry v tom hrají roli, ale to je na jinou debatu. Tohle samo o sobě je – opět s prominutím – k zblití. Nečtěte to.

Radši si udělejte vlastní názor a zahrajte si Kingdom Come: Deliverance 2. Sice ne bezchybnou, ale bezprecedentně skvělou českou hru. Jo a ještě předtím si nezapomeňte přihlásit k odběru náš videoherní newsletter Good Game.

Top novinky ze světa her

⚔️ Tenhle týden patřil hlavně druhému Kingdom Come. A může se chlubit hned několika úspěchy. Tak schválně:

👑 Nemáte středověku z Česka dost? Tak vyzkoušejte strategii Bellfortis, kde si zahrajete i za Velkou Moravu. „Hlavní zdroj inspirace je Medieval II: Total War. Akorát se hraje rychleji, je pro ,otce s rodinou na krku‘, jako jsem já sám,“ hlásí její tvůrce Pavel Tovaryš.

🤔 Zatímco Donald Trump mluví o clech, víc a víc to vypadá, že se dotknou i herního odvětví. Organizace zastupující videoherní vydavatele ve Spojených státech ESA teď uvedla, že stovkám milionů Američanů by se zvedly ceny herních zařízení a dalšího hardwaru a že cla poškodí herní průmysl jako celek.

🌍 Tak trochu ve stínu putování s Jindrou vychází příští úterý i sedmá Civilizace. A podle většiny recenzí se povedla.

🙁 Kdysi opěvované studio BioWare má momentálně méně než sto vývojářů. Ti, co zbyli po vyhazovech a přesunech, se teď soustředí na nový díl Mass Effectu. Možná se tedy hra letos připomene videem, ale jak jsme psali už dřív, snad se jednou dožijeme i jejího vydání.

🎵 Rozdávaly se Grammy a jednu cenu si odnesla i videohra – za soundtrack. Zvítězil remake slavného RPG Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord, vítěznou hudbu si můžete poslechnout třeba tady.

💳 Je libo zaplatit Jindřichem? Česká spořitelna připravila ve spolupráci s Warhorse Studios OLED svítící platební kartu s motivem Kingdom Come 2.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.