Seznam.cz už nebude jen zdarma. Za 79 korun měsíčně vás přestane sledovat, reklama ale zůstane
Česká technologická firma v příštích týdnech zavede webové stránky bez cílené inzerce. Jejím dlouhodobým cílem je předplatné bez jakýchkoliv reklam.
„Souhlasíte se zpracováním dat?“ to je otázka, která člověka na internetu v různých variantách vítá při otevření v podstatě jakékoliv webové stránky. Údaje o uživatelích se používají třeba na personalizaci obsahu. Česká internetová jednička Seznam.cz díky nim například nabízí individualizovanou hlavní stránku, lokální zpravodajství podle polohy uživatele nebo také cílenou reklamu. Firma teď testuje placenou variantu svých služeb bez cílené reklamy nebo sběru údajů o poloze, kterou nabídne za 79 korun měsíčně.
„Služby Seznamu jsou dlouhodobě zdarma. Jejich vývoj, kvalitu a neustálý rozvoj platí každý, kdo je používá, zobrazováním reklamy a svými daty, konkrétně cílenou reklamou,“ říká Jiří Udatný, ředitel divize Identity a uživatelského profilu Seznamu. O sběr dat na internetových stránkách se starají takzvané cookies, malé textové soubory, které weby také používají k analýze chování uživatelů a případným úpravám svého fungování.
Právě vypnutí jejich aktivity Seznam zpoplatní. Firma začne placenou verzi tento týden testovat na desetitisících uživatelích a postupně ji v nadcházejících týdnech spustí pro všechny. Třeba pro 5,8 milionu uživatelů internetového vyhledávače Seznamu, kteří měsíčně podle firmy tuto službu použijí. Udatný uvádí, že ve zpoplatněné verzi budou mít lidé stránky od Seznamu bez cílené reklamy, nebudou s firmou sdílet polohu a data o navštívených webech.