Seznam.cz už nebude jen zdarma. Za 79 korun měsíčně vás přestane sledovat, reklama ale zůstane

Česká technologická firma v příštích týdnech zavede webové stránky bez cílené inzerce. Jejím dlouhodobým cílem je předplatné bez jakýchkoliv reklam.

Jiří BlatnýJiří Blatný

seznam-placene1

Foto: Seznam.cz

Seznam nabízí služby bez cílené reklamy za 79 korun měsíčně

0Zobrazit komentáře

„Souhlasíte se zpracováním dat?“ to je otázka, která člověka na internetu v různých variantách vítá při otevření v podstatě jakékoliv webové stránky. Údaje o uživatelích se používají třeba na personalizaci obsahu. Česká internetová jednička Seznam.cz díky nim například nabízí individualizovanou hlavní stránku, lokální zpravodajství podle polohy uživatele nebo také cílenou reklamu. Firma teď testuje placenou variantu svých služeb bez cílené reklamy nebo sběru údajů o poloze, kterou nabídne za 79 korun měsíčně.

„Služby Seznamu jsou dlouhodobě zdarma. Jejich vývoj, kvalitu a neustálý rozvoj platí každý, kdo je používá, zobrazováním reklamy a svými daty, konkrétně cílenou reklamou,“ říká Jiří Udatný, ředitel divize Identity a uživatelského profilu Seznamu. O sběr dat na internetových stránkách se starají takzvané cookies, malé textové soubory, které weby také používají k analýze chování uživatelů a případným úpravám svého fungování.

Právě vypnutí jejich aktivity Seznam zpoplatní. Firma začne placenou verzi tento týden testovat na desetitisících uživatelích a postupně ji v nadcházejících týdnech spustí pro všechny. Třeba pro 5,8 milionu uživatelů internetového vyhledávače Seznamu, kteří měsíčně podle firmy tuto službu použijí. Udatný uvádí, že ve zpoplatněné verzi budou mít lidé stránky od Seznamu bez cílené reklamy, nebudou s firmou sdílet polohu a data o navštívených webech.

Nadále si ale podle Udatného budou moct přizpůsobovat obsah na webech Seznamu. Svůj výběr mohou kdykoliv změnit pomocí odkazu Nastavení personalizace, který je v patičce všech webů Seznamu nebo v uživatelském profilu. Dlouhodobým cílem firmy v tomto ohledu je podle Udatného placená varianta Seznamu úplně bez reklam.

„Majorita výnosů Seznamu pochází z reklamy. A v případě, že máme od uživatele stabilní identitu spojenou s jeho souhlasem se zpracováním osobních údajů, můžeme na něj vydávat cílenou reklamu. Naprosto však respektujeme uživatele, kteří o tento typ cílené inzerce na našich službách nemají zájem a aktivně vyjadřují nesouhlas se zpracováním dat,“ uvedl Udatný pro Seznam Zprávy.