Sezona festivalů klasické hudby je v plném proudu. Víme, do jakých koutů Česka se za ní vydat
Již dnes 12. května začíná Pražské jaro, léto se ponese ve znamení Smetanovy Litomyšle či Festivalu Krumlov. Tóny klasiky ale budou znít celým Českem.
Co se klasické hudby týče, Česko je skutečnou velmocí. Díky skladatelům, jako jsou Leoš Janáček, Antonín Dvořák, Bohuslav Martinů nebo Bedřich Smetana, je naše země známá po celém světě. I díky tomu mají domácí festivaly zaměřené na klasickou hudbu v globálním měřítku velký význam. Letos se pod záštitou Asociace hudebních festivalů v Česku pořádá celá řada událostí zaměřených na klasickou hudbu: od Hudebního festivalu L. van Beethovena, nejstaršího a největšího festivalu klasické hudby v severních Čechách, až po jeden z nejvýznamnějších evropských počinů klasického žánru, mezinárodní hudební festival Pražské jaro.
Hudební festivaly nejsou jen příjemnou událostí, ale také důležitou součástí kulturního turismu, který je podle Světové organizace cestovního ruchu jedním z nejrychleji rostoucích segmentů v rámci cestování. V Česku jde o zvlášť důležitou oblast, jelikož podle průzkumu České centrály cestovního ruchu právě pro bohaté kulturní dědictví navštěvuje naši zemi průměrně 40 procent zahraničních hostů. Pro mnohé z nich bývají největším lákadlem právě festivaly klasické hudby.
„Ač je Česko geograficky malou zemí, v oblasti klasické hudby patříme ke skutečným velmocím. České festivaly se mohou opřít o bohatou tradici, špičkovou úroveň a světové renomé. Mohou stavět na vysoké interpretační úrovni českých orchestrů, sólistů i komorních ansámblů, celé plejády skladatelských osobností. Festivaly jsou ale také mosty, jež propojují domácí umělce s aktuálním děním na mezinárodní scéně,“ říká prezident Asociace hudebních festivalů a ředitel festivalu Pražské jaro Pavel Trojan.
Charakteristikou takových festivalů podle Trojana je, že se odehrávají na časově koncentrované ploše, využívají zajímavých míst a nabízejí bohatý doprovodný program. Díky tomu hrají důležitou roli v domácím i přeshraničním cestovním ruchu. Jejich ekonomický přínos je významný i z toho důvodu, že lákají především vzdělané turisty z vyšších příjmových skupin. To se ukázalo před propuknutím pandemie covidu.
„V minulosti byl například finanční efekt Bohemia Jazz Festu téměř 110 milionů korun, Pražského jara v roce 2018 pak téměř 35 milionů korun,“ dodává k přínosu hudebních událostí ředitel České centrály cestovního ruchu Jan Herget. O letošním pozitivním efektu vypovídá obsazenost, kterou v době konání festivalů hlásí jednotlivá ubytovací zařízení. Například od 10. do 20. července jsou nyní ve festivalovém Českém Krumlově ve všední dny rezervována ubytování z asi 48 procent. V Českomoravském pomezí je aktuální obsazenost od 15. do 17. června, kdy začíná Smetanova Litomyšl, dokonce 63,76 procent.
Festivalový triptych v Praze, Litomyšli a Krumlově
Již dnes, tedy v pátek 12. května, propuká jedna z nejvýznamnějších evropských událostí na poli klasické hudby, 78. ročník festivalu Pražské jaro. Jeho kořeny sahají do roku 1946, kdy vznikl pod taktovkou dirigenta Rafaela Kubelíka a klavíristy Rudolfa Firkušného. Tradičně ho zahajuje Má vlast od Bedřicha Smetany, v premiéře zde ale letos zazní celá řada nových skladeb a na své si přijdou i ti, kdo sledují nejnovější trendy v interpretaci hudby starých časů.