Možná to trvá už příliš dlouho, ale jak se říká – kdo si počká, ten se dočká. A to se týká i nové verze legendární české hry Bulánci, kterou původní tvůrci přepracovali, aby splňovala modernější nároky. Po měsících zpoždění se nyní blíží její kýžené vydání. Předběžný přístup, v rámci kterého si hráči budou moci zastřílet ve staronových mapách, bude spuštěn už v listopadu.
Bulánci 2.0 se pro veřejnost spustí 14. listopadu, a to na herní platformě Steam, kde v tento den proběhne takzvaný Československý herní týden. Pro fanoušky modernizovaných krvelačných polštářů, kteří hru podpořili již ve veleúspěšné kampani na crowdfundingovém portálu Startovač, by se předběžný přístup mohl otevřít o dva týdny dříve. Pokud to tvůrci stihnou.
V první fázi si hráči budou moci užívat známých map jako Pohádka, Továrna a Disco, které budou přepracované do modernějšího grafického hávu a také budou rozšířeny, aby se na nich dalo hrát několik herních módů v různých počtech hráčů. Tvůrci v kampani slibovali i možnost multiplayeru a také editor mapových rozhraní, tyto prvky ale dorazí až později.
„Práce na hře více hráčů nás momentálně zaměstnávají nejvíc, především nás potrápil online multiplayer. Chceme, aby hra dobře reagovala i s pomalejším připojením, což je technický oříšek. V předběžném přístupu testovací online multiplayer bude, ale budeme ho ještě – s pomocí komunity – dál ladit,“ uvádí autoři hry.
Premiéra nových Bulánků tak bude poměrně značně omezena, teprve až plná verze hry, u které se ještě neví, kdy vyjde, přinese ty nejzajímavější věci. Například příběhovou kampaň a zmíněný multiplayer či editor úrovní map.
Snad neexistuje kreativnější hra než Minecraft. Může být dětskou hříčkou na skládání kostiček. Simulátorem přežití v divočině. Tvůrčím nástrojem pro tvorbu kopií architektury skutečného světa. Pokročilí hráči jsou v něm schopní vytvořit automatizované stroje. A někteří uživatelé v Minecraftu dokonce programují. Nyní se tento kreativní kruh uzavřel až neuvěřitelným způsobem. V Minecraftu si zahrajete Minecraft.
Kdykoliv se objeví některý z úchvatných výtvorů přesahujících původní vizi Minecraftu – třeba když v něm fanoušci pomocí herních předmětů a programovací logiky vytvořili funkční kalkulačku –, v komentářích se okamžitě zjeví vtipálci, kteří hlásí, že „už brzy si v Minecraftu zahrajeme samotný Minecraft“. Teď se jejich předpovědi vyplnily. Hráč s přezdívkou Sammyuri se svými parťáky v Minecraftu vytvořil virtuální počítač schopný hrát Minecraft.
Jak je to možné? Minecraft je v jádru takové pískoviště. Většina hráčů v něm kostky skládá pro radost do podob domečků. Někdy tyto stavby dosáhnou úctyhodných rozměrů a podob, ale stále to je pouze pasivní stavebnice. Jenže Minecraft v sobě obsahuje i prvky, které zjednodušeně řečeno umožňují programovat. Obvykle to vypadá tak, že přehodíte páku, čímž spustíte nebo automatizujete nějakou herní činnost. Třeba otevírání dveří na dálku.
Toto přepínání páčkou mezi polohami „vypnuto a zapnuto“ jsou zjednodušeně řečeno nuly a jedničky, tedy základní stavební prvky kameny veškerého softwaru. Stejně jako při klasickém programování lze i v Minecraftu tyto konstrukce propojovat do stále komplexnějších podob. Jenže jestli je příkaz „když se stane A, pak udělej B“ napsaný programátorem, nebo vyjádřený propojenými kostičkami v prostředí hry, to už je výslednému programu jedno. A tím (milionkrát složitějším) výsledkem je tentokrát Minecraft v Minecraftu.
Uživatel Sammyuri tímto způsobem vytvořil virtuální počítač s obrazovkou, který je schopný spustit extrémně osekanou, ale plně hratelnou a věrnou virtuální kopii hry. Je sice jen dvoubarevná, ale zcela renderovaná v trojrozměrné grafice. Miniaturní svět má šestnáct druhů kostek, které lze těžit a přetvářet v klasickém „craftovacím“ rozhraní na dvaatřicet předmětů. Ty se tradičně ukládají do hráčova inventáře. A z natěžených kostek lze dále stavět. Prostě činnosti dobře známé z Minecraftu.
Co tento těžko uvěřitelný počin činí ještě impozantnějším, je skutečnost, že k tomu tvůrci v podstatě využili možnosti pouze základního titulu. Kreativních výtvorů, které přesahují schopnosti Minecraftu, je bezpočet. Obvykle si ale při tvorbě pomáhají nějakým dodatečným rozšířením možností hry nebo externím nástrojem. Minecraft v Minecraftu je ale postavený jen na tom, co nabízí původní hra. Znalci tuší, že to je materiál zvaný redstone, který pohání ony zmiňované logické a programovací funkce hry.
Jeden háček to ale má. „Ačkoliv vše lze spustit v základním Minecraftu, běželo by to s frekvencí jednoho snímku za několik dní,“ vysvětluje Sammyuri. Samotná stavba tedy skutečně je čistě minecraftovská, ale pro její rychlý provoz byla nutná pomoc specializovaného serveru. „Aby to bylo hratelné, použili jsme server k urychlení hry na více než desetitisícnásobek,“ dodává autor, jemuž pomáhali kolegové s přezdívkami Uwerta a StackDoubleflow. I samotné video je pak zrychlené ještě víc.
Parametry díla jsou 8 kilobajtů programové paměti, 256 bajtů RAM, grafická jednotka a 6 kilobajtů grafické paměti. To vše pohání dění na obrazovce s rozlišením 96 × 64 bodů. Samozřejmě nechybí ani procesor, který vychází ze Sammyuriho dřívější a neméně fascinující tvorby. Tento nadšenec už loni vytvořil projekt CHUNGUS 2, stroj s jednohertzovým procesorem, který je schopný spustit piškvorky, legendárního hada nebo třeba Tetris. V podobných kouscích není sám, on a podobní „minecraftoví programátoři“ se sdružují v komunitě Open Redstone.
O plejádě počinů, které Minecraft proměňují z kostičkové hříčky na neskutečně kreativní nástroj, už byla řeč. A myšlenka Minecraftu v Minecraftu se dočkala několika pokusů o zpracování, žádný však nešel do takto neuvěřitelné hloubky nebo k věci nepřistupoval tímto způsobem. Hráč Fundy například předloni velmi zjednodušeně řečeno do Minecraftu streamoval externí obsah.
Na rozdíl od Sammyuriho nespouštěl ve hře jinou (tedy vlastně stejnou…) hru na virtuálním počítači, ale pomocí speciálního serveru a programu zobrazoval prostřednictvím kostiček obsah svého displeje. Takže když v takto spuštěném Minecraftu zmenšil okno „promítaného“ Minecraftu, dostal se na pracovní plochu svého počítače a mohl si prostřednictvím Minecraftu pustit třeba video.
O něco blíž, ale přesto na míle vzdálený aktuálnímu veledílu byl paradoxně mnohem starší výtvor Hanse Lemursona. Ten v Minecraftu už před deseti lety vytvořil stroj na hraní jednoduché dvourozměrné hříčky s těžením kostiček. Minecraft jako takový to samozřejmě nebyl, sama o sobě byla tato digihra primitivní, ale princip jejího naprogramování ve hře jiné z ní činí stále impozantní dílo.
Kromě dechberoucích technických kreací je však Minecraft pomyslným plátnem i pro umělečtěji založené tvůrce. Nedávno v něm například jeden z fanoušků strávil měsíc stavbou virtuální variace známého obrazu Vincenta van Gogha Hvězdná noc. Nespokojil se však pouze s dvourozměrnou kopií plátna, ale dílo z roku 1889 proměnil v minecraftové dimenzi na trojrozměrný výtvor.
I pro tento snad nekonečný kreativní potenciál se od vydání první veřejné verze Minecraftu v roce 2009 prodalo 250 miliony prodaných kopií hry – žádná jiná v dějinách nemá víc. A i proto se před osmi lety rozhodl stůj co stůj získat Minecraft do svého portfolia samotný Microsoft. Za dílo nezávislého švédského studia Mojang tehdy zaplatil 2,5 miliardy dolarů.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.