Signal Festival bez davů. Vyrazte na přehlídku světel v prostředí barokního Zámku Troja
Dnes začíná festival Svatá Lucie, který rozzáří areál Zámku Troja během nejdelší noci v roce. Přístupný je zcela zdarma, ale pozor, trvá jen dva dny.
Svatá Lucie noci upije, ale dne nepřidá, praví známá pranostika. Svátek Lucie máme spojený s výjimečně krátkým dnem a dlouhou nocí. Právě dlouhou noc tentokrát rozzáří čtveřice uměleckých děl, která se nacházejí v areálu Zámku Troja a také v jeho interiérech. Objevily se zde pod taktovkou organizátorů Signal Festivalu a Galerie hlavního města Prahy (GHMP) v rámci prvního ročníku festivalu Svatá Lucie, který začíná dnes a končí se zítřejší půlnocí.
Zámek Troja mnozí znají jako kulisu, kterou míjejí, když vyrážejí do zoologické zahrady. Jde však o barokní klenot, který byl postaven po vzoru římských předměstských vil a který kromě krásné zahrady zdobí také sochařská výzdoba schodiště s plastikami symbolizujícími antické bohy a Titány – ty objevíte, když se z vrchní části schodiště vykloníte a podíváte se dolů do prostoru pod ním.
Aktuální projekt, který prezentuje digitální světelné umění, je postaven právě na propojení opulentního baroka a přísného geometrického řádu, ze kterého vycházel, se současným uměním stavícím na moderních technologiích a přístupech. „Rozhodli jsme se, že ke spolupráci přizveme Signal Festival jako někoho, kdo je absolutně erudovaný v práci s výtvarnými světelnými instalacemi. Že nám to pomůže definovat, o čem by nový festival mohl být,“ přibližuje Helena Musilová, hlavní kurátorka GHMP.
Po dobu dvou večerů 12. a 13. prosince tak ve znamení světla, což je důležitý symbol svaté Lucie, ožije jednak zahrada přiléhající k zámku, jednak vnitřní prostory jeho hlavního freskového sálu a konírny. Centrální fontánu zámeckého parku promění modře zářící site-specific instalace s názvem Kolektor od umělce Jana Poše, která vychází z geometrické souměrnosti zámeckých zahrad a zároveň je technologickou metaforou vody.
Od kašny se lze vydat do freskového sálu, z jehož oken už z dálky vyzařuje měňavé modré osvětlení. To vychází z kinetické instalace Ghost in the Machine umělkyně a designérky Kláry Horáčkové, která ji vytvořila z mohutných fasetovaných válců, pokrytých zrcadlovými plochami. Z nich se světlo odráží do okolního prostoru a na barokních freskách rozehrává impozantní podívanou.