Silke Horáková a Petr Vítek posílají miliony korun do startupu MIWA, který z obchodů odstraňuje jednorázové plasty
Investovat, ale nikoliv jen tak a pouze za účelem budoucích zisků, nýbrž pokud možno s co největším společenským dopadem. Takové předsevzetí si dali Silke Horáková a Petr Vítek, když spolu koncem loňského roku otevírali nový investiční fond Tilia Impact Ventures. Ten se totiž jako první v Česku zaměřuje výhradně na tzv. dopadové investování.
O co jde? Tilia se zaměřuje na podporu společensky prospěšných podniků, jejichž podnikatelský záměr má významný a měřitelný dopad na společnost. Jako svou první investici si Horáková s Vítkem vybrali projekt Datlab, který má za cíl zvyšovat transparentnost a efektivitu v oblasti veřejných zakázek, a nyní přichází další investice.
Není se čemu divit. Už při svém otevření měl fond k dispozici 43 milionů korun, na které se složili významní soukromí investoři jako Libor Winkler, Jan Barta, Martin Vohánka či Ondřej Bartoš a také Nadace České spořitelny či Nadace Karla Janečka. Přispěli také sami zakladatelé fondu a do konce letošního roku chtějí množství prostředků navýšit až na 60 milionů korun.
Druhou investicí v portfoliu Tilia Impact Ventures se nyní stává společnost MIWA Technologies, jejíž činnost má opět zásadní dopad na společnost. Hlavním cílem českého projektu je totiž minimalizace odpadu z jednorázových obalů v celém dodavatelském řetězci od výrobce až po domácnost. Ostatně je od toho odvozen i název firmy: MIWA jako Minimum Waste.
„Jsme moc rádi, že se naše druhá investice zaměřuje na sektor cirkulární ekonomiky a na firmu s globálními ambicemi a cílem dosáhnout co největšího společenského impaktu,“ říká Silke Horáková, spolumajitelka Albatros Media, která fond založila se spoluzakladatelem Impact Hubu Petrem Vítkem.
„Rádi bychom, aby vstup Tilia Impact Ventures jako prvního institucionálního investora přilákal do projektu další mezinárodní impaktní investory z naší sítě,“ dodává Horáková. Zástupci fondu pro CzechCrunch prozradili, že jde o konvertibilní půjčku ve výši nižších jednotek milionů korun. Výše investice tu prý ale není tolik zásadní, jde právě především o potenciál spolupráce obou stran jak na poli cirkulární ekonomiky, tak co se týče nalákání dalších investorů.
Do českého cirkulárního projektu již byl dosud nainvestován zhruba 1 milion eur (přes 25 milionů korun) a nová konvertibilní půjčka má pomoci v rozvoji celého byznysu. MIWA chce spolu s významnými partnery jako Nestlé expandovat do západní Evropy a také technologicky posouvat své řešení.
Jak bezobalové řešení může fungovat, se mohou zákazníci přesvědčit například na internetovém supermarketu Košík.cz, který právě s odborníky z MIWA spolupracoval, když na začátku letošního roku vlastní bezobalové řešení zaváděl. Potraviny na váhu do papírových sáčků místo plastových obalů si na Košíku zákazníci rychle oblíbili. MIWA nyní i na základě těchto zkušeností dál rozvíjí vlastní řešení.
TOP PRACOVNÍ NABÍDKY
Více na CzechCrunch Jobs„Mám velikou radost, že s prvními komerčními realizacemi technologie MIWA přichází i první investor. S Tilia jakožto impaktním fondem nás především spojují stejné hodnoty a cíl pomoci s prevencí odpadu,“ říká zakladatel MIWA Petr Báča, který firmu rozvíjí od roku 2015.
Loni MIWA v Praze také otevřela obchod Minimum Waste, kde ukazuje své technologie. Jedná se především o systém distribuce a prodeje produktů založený na opakovaně použitelných kapslích a modulárních skladových a prodejních jednotkách. Zákazníci z nich pak mohou nakupovat jak do vratných nádob, ekologických obalů nebo třeba do vlastních sáčků. A k dispozici je i mobilní aplikace.
V září MIWA spustila testovací prodej ve spolupráci s Country Life v jejich prodejně v Praze na Letné, kde je k dispozici 80 komodit v bio kvalitě. Do konce roku chce rozvinout další spolupráci se zmíněným potravinovým e-shopem Košík.cz a plánuje se prosadit také v zahraničí.
„Začátkem října poprvé otestuje Nestlé prodej svých produktů s použitím naší technologie. Zhruba o měsíc později se MIWA systém objeví v prvním supermarketu v Německu,“ prozrazuje výkonný ředitel MIWA Mirek Lizec. V současné době navíc firma dokončuje jednání s velkým francouzským supermarketovým řetězcem.
Zatímco podle dostupných zápisů v obchodním rejstříku vykázala MIWA v účetním roce 2017 kladný hospodářský výsledek ve výši téměř dvou milionů korun, což bylo obdobné jako o rok předtím, v loňském roce se propadla do více než třímilionové ztráty.