Silné služby, hodinky a sluchátka AirPods. Apple pomalu proplouvá krizí a i přes ni dokázal v tržbách povyrůst
Vyhlášení finančních výsledků Applu je s velkým napětím očekáváno prakticky každý kvartál. Tentokrát ale byla zvědavost, s jakými čísly technologický gigant přijde, nejspíš ještě o něco větší. Na vině je samozřejmě koronavirus, který významně zasáhl byznys takřka ve všech odvětvích, a všichni tedy byli zvědaví, jak se nastalá krize promítla do hospodaření Applu.
O to příjemnějším překvapením je, že se firmě Tima Cooka navzdory nepříznivé situaci podařilo meziročně růst – byť jen o necelé jedno procento. Během druhého fiskálního čtvrtletí se Applu přes komplikovanou situaci v podobě zavřených obchodů a ochromeného dodavatelského řetězce podařilo dosáhnout tržeb ve výši 58,3 miliardy dolarů a výnosu celkem 2,55 dolaru na akcii.
Důležitou metrikou je samozřejmě i zisk, který Apple vyčíslil na 11,3 miliardy dolarů. Hrubá marže pak dosáhla 38,4 procent. Zatímco v případě tržeb se jedná o meziroční růst o 0,5 %, naopak zisk se o necelá tři procenta meziročně propadl.
Koronavirová krize byla velkým nepřítelem prodeje hardwaru a výkonný ředitel Tim Cook proto již v únoru varoval investory, že firma nedosáhne svých původních čtvrtletních cílů, dle kterých měl Apple vygenerovat tržby někde mezi 63 a 67 miliardami dolarů. Nakonec ale dokázal propad zmírnit více, než někteří očekávali.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsHlavní potíží byl tvrdý dopad koronaviru na Čínu, která je jak velkým trhem a odbytištěm, tak i těžištěm výroby. Obavy se v tomto směru naplnily a hardwaru se prodávalo skutečné méně. Světlou výjimkou je ale kategorie, do které spadají hodinky Apple Watch a sluchátka AirPods.
Sluchátka a hodinky jsou k nezastavení
Kategorie tzv. wearables, tedy nositelných zařízení, zažila nejlepší druhý fiskální kvartál v historii společnosti, když meziročně vyrostla o úctyhodných 23 procent. Opět se tak ukázala rostoucí obliba hodinek Apple Watch, které postupně pronikají na zápěstí lidí po celém světě. Skutečným hitem jsou pak také plně bezdrátová sluchátka AirPods.
Po iPhonu, který během tohoto kvartálu vynesl takřka 29 miliard dolarů a už se na celkových tržbách Applu podílí „jen“ zhruba z poloviny, jsou wearables s tržbami ve výši 6,3 miliardy druhou největší kategorií hardwaru. Pro srovnání, Mac za kvartál přinesl do kasy 5,4 miliardy a iPad dokonce „jen“ 4,4 miliardy dolarů.
Finanční ředitel Applu Luca Maestri se během oznamování finančních výsledků pochlubil, že jen samotná kategorie wearables má velikost firmy z kategorie Fortune 140. Velmi pozitivní metrikou pro Apple pak je, že pro tři čtvrtiny lidí, kteří si během tohoto kvartálu Apple Watch koupili, se jedná o první jablečné hodinky. Potenciál růstu je tak dál velký, například ve srovnání s iPhonem.
Je ovšem nutné podotknout, že do kategorie, o které je řeč, Apple kromě hodinek Apple Watch a sluchátek AirPods řadí také všechna sluchátka Beats, reproduktor HomePod a další zařízení pro domácnost i příslušenství. To ale samozřejmě nic nemění na tom, že je růst tohoto segmentu impozantní.
Sázka na služby se vyplácí
Apple ale už dávno není živ jen hardwarem. K pozitivnímu výsledku hospodaření firmy přispěl především trvale rostoucí segment služeb, který opět zaznamenal historicky rekordní tržby. Služby do kasy Applu přinesly 13,3 miliardy dolarů, tedy o takřka 2 miliardy více než před rokem.
Opět se tak ukazuje, že sázka Cookova Applu na digitální služby nese své ovoce a je důležitým zdrojem příjmu, který může fungovat i v nepříznivé době, kdy se hardwaru tolik nedaří. Dobrou zprávou pro Apple navíc je, že prostor pro další růst služeb je stál obrovský a potenciál tohoto segmentu rozhodně není vyčerpán.
Do služeb Applu spadají všechny jeho digitální produkty jako App Store, iCloud, Apple Pay či multimediální služby typu Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade či Apple News. Všechny tyto služby mají kam růst a dá se tedy očekávat, že bude tento segment do pokladny Applu přinášet čím dál více peněz. Podle finančního ředitele Applu rostou jak nákupy aplikací a předplatných v App Storu, tak i multimediální služby v čele s Apple Music.
Apple ale samozřejmě doufá, že se kromě wearables a služeb opět začne více dařit i hardwaru. Dopomoci by k tomu mělo postupné otevírání kamenných obchodů, přičemž vlnu otevírání mají začít Apple Story v Rakousku a v Austrálii. Další země budou následovat, jak dovolí epidemiologická situace. Již nyní jsou otevřené obchody v pevninské Číně a jeden v Jižní Koreji.
V otevřených obchodech si zákazníci budou snad již brzy moci osahat mimo jiné i nové produkty, které Apple představil v době karantény. V minulých týdnech jsme se dočkali inovovaného MacBooku Air s novou klávesnicí, nových iPadů Pro, se kterými přišla i nová Magic Keyboard s trackpadem, a hlavně nového iPhonu SE, který útočí skvělým poměrem cena/výkon.
Právě nový „kompaktní“ smartphone se špičkovým výkonem a cenou pod 13 tisíci korunami by mohl být skutečným prodejním hitem. Naopak lehký otazník visí nad chystaným iPhonem 12, který by měl přijít v září a mělo by se jednat o první telefon Applu s podporou 5G.
Zvěsti sice zatím nehovoří o zpoždění v rámci samotného uvedení telefonu, ale panují obavy, že produkce by mohla být v důsledku aktuální situace omezená, a hrozí tedy, že se Applu nebude dařit ukojit poptávku.