Silné služby, hodinky a sluchátka AirPods. Apple pomalu proplouvá krizí a i přes ni dokázal v tržbách povyrůst
Vyhlášení finančních výsledků Applu je s velkým napětím očekáváno prakticky každý kvartál. Tentokrát ale byla zvědavost, s jakými čísly technologický gigant přijde, nejspíš ještě o něco větší. Na vině je samozřejmě koronavirus, který významně zasáhl byznys takřka ve všech odvětvích, a všichni tedy byli zvědaví, jak se nastalá krize promítla do hospodaření Applu.
O to příjemnějším překvapením je, že se firmě Tima Cooka navzdory nepříznivé situaci podařilo meziročně růst – byť jen o necelé jedno procento. Během druhého fiskálního čtvrtletí se Applu přes komplikovanou situaci v podobě zavřených obchodů a ochromeného dodavatelského řetězce podařilo dosáhnout tržeb ve výši 58,3 miliardy dolarů a výnosu celkem 2,55 dolaru na akcii.
Důležitou metrikou je samozřejmě i zisk, který Apple vyčíslil na 11,3 miliardy dolarů. Hrubá marže pak dosáhla 38,4 procent. Zatímco v případě tržeb se jedná o meziroční růst o 0,5 %, naopak zisk se o necelá tři procenta meziročně propadl.
Koronavirová krize byla velkým nepřítelem prodeje hardwaru a výkonný ředitel Tim Cook proto již v únoru varoval investory, že firma nedosáhne svých původních čtvrtletních cílů, dle kterých měl Apple vygenerovat tržby někde mezi 63 a 67 miliardami dolarů. Nakonec ale dokázal propad zmírnit více, než někteří očekávali.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Hlavní potíží byl tvrdý dopad koronaviru na Čínu, která je jak velkým trhem a odbytištěm, tak i těžištěm výroby. Obavy se v tomto směru naplnily a hardwaru se prodávalo skutečné méně. Světlou výjimkou je ale kategorie, do které spadají hodinky Apple Watch a sluchátka AirPods.
Sluchátka a hodinky jsou k nezastavení
Kategorie tzv. wearables, tedy nositelných zařízení, zažila nejlepší druhý fiskální kvartál v historii společnosti, když meziročně vyrostla o úctyhodných 23 procent. Opět se tak ukázala rostoucí obliba hodinek Apple Watch, které postupně pronikají na zápěstí lidí po celém světě. Skutečným hitem jsou pak také plně bezdrátová sluchátka AirPods.
Po iPhonu, který během tohoto kvartálu vynesl takřka 29 miliard dolarů a už se na celkových tržbách Applu podílí „jen“ zhruba z poloviny, jsou wearables s tržbami ve výši 6,3 miliardy druhou největší kategorií hardwaru. Pro srovnání, Mac za kvartál přinesl do kasy 5,4 miliardy a iPad dokonce „jen“ 4,4 miliardy dolarů.
Finanční ředitel Applu Luca Maestri se během oznamování finančních výsledků pochlubil, že jen samotná kategorie wearables má velikost firmy z kategorie Fortune 140. Velmi pozitivní metrikou pro Apple pak je, že pro tři čtvrtiny lidí, kteří si během tohoto kvartálu Apple Watch koupili, se jedná o první jablečné hodinky. Potenciál růstu je tak dál velký, například ve srovnání s iPhonem.
Je ovšem nutné podotknout, že do kategorie, o které je řeč, Apple kromě hodinek Apple Watch a sluchátek AirPods řadí také všechna sluchátka Beats, reproduktor HomePod a další zařízení pro domácnost i příslušenství. To ale samozřejmě nic nemění na tom, že je růst tohoto segmentu impozantní.
Sázka na služby se vyplácí
Apple ale už dávno není živ jen hardwarem. K pozitivnímu výsledku hospodaření firmy přispěl především trvale rostoucí segment služeb, který opět zaznamenal historicky rekordní tržby. Služby do kasy Applu přinesly 13,3 miliardy dolarů, tedy o takřka 2 miliardy více než před rokem.
Opět se tak ukazuje, že sázka Cookova Applu na digitální služby nese své ovoce a je důležitým zdrojem příjmu, který může fungovat i v nepříznivé době, kdy se hardwaru tolik nedaří. Dobrou zprávou pro Apple navíc je, že prostor pro další růst služeb je stál obrovský a potenciál tohoto segmentu rozhodně není vyčerpán.
Do služeb Applu spadají všechny jeho digitální produkty jako App Store, iCloud, Apple Pay či multimediální služby typu Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade či Apple News. Všechny tyto služby mají kam růst a dá se tedy očekávat, že bude tento segment do pokladny Applu přinášet čím dál více peněz. Podle finančního ředitele Applu rostou jak nákupy aplikací a předplatných v App Storu, tak i multimediální služby v čele s Apple Music.
Apple ale samozřejmě doufá, že se kromě wearables a služeb opět začne více dařit i hardwaru. Dopomoci by k tomu mělo postupné otevírání kamenných obchodů, přičemž vlnu otevírání mají začít Apple Story v Rakousku a v Austrálii. Další země budou následovat, jak dovolí epidemiologická situace. Již nyní jsou otevřené obchody v pevninské Číně a jeden v Jižní Koreji.
V otevřených obchodech si zákazníci budou snad již brzy moci osahat mimo jiné i nové produkty, které Apple představil v době karantény. V minulých týdnech jsme se dočkali inovovaného MacBooku Air s novou klávesnicí, nových iPadů Pro, se kterými přišla i nová Magic Keyboard s trackpadem, a hlavně nového iPhonu SE, který útočí skvělým poměrem cena/výkon.
Právě nový „kompaktní“ smartphone se špičkovým výkonem a cenou pod 13 tisíci korunami by mohl být skutečným prodejním hitem. Naopak lehký otazník visí nad chystaným iPhonem 12, který by měl přijít v září a mělo by se jednat o první telefon Applu s podporou 5G.
Zvěsti sice zatím nehovoří o zpoždění v rámci samotného uvedení telefonu, ale panují obavy, že produkce by mohla být v důsledku aktuální situace omezená, a hrozí tedy, že se Applu nebude dařit ukojit poptávku.
Související témata:ApplePřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.