Skejtuje a natáčí to na sítě. Představa, že by přestaly fungovat, je moje noční můra, říká David Luu

David Luu v podcastu Režim nerušit od CzechCrunche popisuje, jaká byla jeho cesta z Mostu do skateboardingové reprezentace nebo proč má rád pozlátko.

David Luu

Foto: Tomáš Svoboda / CzechCrunch

David Luu, host druhého dílu podcastu Režim nerušit

0Zobrazit komentáře

Jezdí na skejtu, sportuje, cestuje a všechno to natáčí na sociální sítě. Jen na YouTube ho sleduje asi 220 tisíc lidí, spolupracuje s GymBeamem a Footshopem a je zároveň součástí české skateboardingové reprezentace. Sedmadvacetiletý David Luu si díky svým aktivitám na sítích vydělává pěkné peníze, zůstává ale realistou. „Když mě zničehonic moji sledující odstřihnou a řeknou si, že na mě už koukat nebudou, tak si sednu s pokorou za kameru a začnu pomáhat jiným tvůrcům,“ říká v druhém díle podcastu Režim nerušit na CzechCrunchi.

Ačkoliv na YouTube natáčí už od roku 2012, sítě začaly Davidovi Luu vydělávat až v posledních několika letech. Do té doby věnoval všechen svůj volný čas sportu, který je podle něj tím nejlepším na světě – skejtu. Jezdit na něm začal už během dospívání v Mostu a díky své píli se dostal až do české reprezentace.

Samotný skejt ale člověku nevydělá, a proto Luu začal na sítě natáčet kromě triků i svůj každodenní život. To se v jeho okolí nesetkalo s příliš pozitivními ohlasy. „Dlouho jsem řešil, co si o mně lidi myslí, hlavně ve skate komunitě. Totálně mě hejtovali za to, že jsem youtuber. Když jsem to přestal řešit, začalo se mi konečně dařit,“ říká teď Luu.

A dařit se mu zatím nepřestalo. Většina jeho obsahu na sítích je z ciziny, protože on sám tráví většinu času na cestách. Před pár týdny si pořídil nové auto, konkrétně luxusní BMW M3 Competition, a na podzim zainvestoval do hodinek za necelých 700 tisíc korun. Jak sám s úsměvem říká, umí si každý nákup dobře obhájit, zároveň se ale snaží své sledující v oblasti investic a financí edukovat.

„Když jsem vyšel ze střední, měl jsem maturitu, jinak jsem byl ale úplně nevzdělaný. Nevěděl jsem, co je živnostenský list, co jsou to daně nebo co znamená inflace. Letos chci tahle témata víc otevírat i na internetu,“ vysvětluje v podcastu v souvislosti s tím, že se jeho komunikační kanály věnují pestré paletě témat. Tu chce do budoucna ještě více rozšířit, aby si u něj každý našel to své.

Přestože je svět digitálních tvůrců se všemi svými pozlátky na první pohled blyštivý, je také velmi vratký – závisí na čemsi abstraktním, co může během sekundy přestat existovat. David Luu otevřeně přiznává, že představa nefunkčních sítí je pro něj noční můrou, záložní plán ale přece jen má.

„Většina z toho, co vypouštím ven, je práce jednoho člověka, je to mnou zkontrolováno, vydáno, sestříháno i natočeno. Je to něco, co nebude trvat věčnost, ale strašně mě to baví,“ říká Luu s tím, že kdyby své sledující přestal ze dne na den zajímat, pomáhal by aspoň tvořit obsah jinému tvůrci. „Jsou to taková moje zadní vrátka,“ dodává.

Poslechněte si druhý díl podcastu Režim nerušit od CzechCrunche. S hosty v něm probíráme témata, která řeší hlavně mladí Češi a Češky, ale ovlivňují celou společnost. Popkultura, trendy, škola, byznys, postironie, móda, řemeslo nebo závislosti. Nový díl očekávejte každé druhé úterý na CzechCrunchi a na všech platformách, kde sledujete podcasty.

Typická Němka, co miluje Schumachera. F1 má vůbec první závodní inženýrku, působí ve stáji Haas

Laura Müller otevírá ve světě formule 1 novou kapitolu. Její povýšení na závodní inženýrku týmu Haas značí měnící se genderovou dynamiku motorsportu.

Laura Müller

Foto: Depositphotos / YouTube MoneyGram Haas F1 Team

Laura Müller, nová závodní inženýrka stáje Haas

0Zobrazit komentáře

Doby, kdy start motorsportového závodu signalizovaly ženy s šátkem nebo vlajkou a byly jakousi ozdobou v muži dominovaném oboru, jsou dávno pryč. Ačkoliv v těchto sportech muži převládají i nadále, stále častěji do nich pronikají i ženy. A některé z nich už dokonce probourávají skleněné stropy. Třeba jako Laura Müller – historicky první závodní inženýrka ve formuli 1, která bude ve stáji Haasu spolupracovat s pilotem Estebanem Oconem.

V posledních letech patří k těm horším týmům. Nekonkurenceschopnost jeho monopostu a problémy s financováním působily v předchozích sezónách Haasu značné problémy, o to spíše po ztrátě hlavního sponzora v podobě ruské společnosti Uralkali. S tou stáj ukončila spolupráci po plnohodnotné ruské invazi na Ukrajinu v únoru 2022.

Od té doby byl tým v rámci světa formule 1 jakýmsi fackovacím panákem, kterému se nic moc nedařilo a který byl spojován s častými problémy. V sezóně 2024 se ale situace začala pomalu otáčet a Haas se začal zlepšovat – tým skončil v Poháru konstruktérů sedmý, což bylo jeho nejlepší umístění od roku 2018. Přesto se ale potýkal s nízkou efektivitou. To ale teď chce radikálně změnit.

Je to klišé, jsem Němka a miluju Michaela Schumachera.

I proto provedl Haas v posledních měsících zásadní restrukturalizaci a na pozici závodní inženýrky nově dosadil Lauru Müller. Třiatřicetiletá Němka, která byla doteď v Haasu inženýrkou výkonnosti a zajišťovala, aby byly monoposty nastaveny pro co nejlepší výkon pilota, se tak stane vůbec první ženou ve formuli 1, která bude vyšší post zastávat. Konkrétně bude spolupracovat s Estebanem Oconem, jedním z nových jezdců týmu, který v minulé sezóně závodil za Alpine.

Müller měla k motorsportu vztah už v dětství, během puberty se od něj vzdálila a znovu se k vášni vrátila až na vysoké škole – rozhodla se proto studovat strojní inženýrství. Následně se zaměřila na dynamiku vozidel a studium spalovacích a elektrických motorů. „Vždycky mě zajímal motorsport. Je to klišé, jsem Němka a miluju Michaela Schumachera,“ nechala se nedávno slyšet.

Kariéru pak začala ve vytrvalostním automobilovém závodu Le Mans, kde pracovala s týmem DragonSpeed. Později získala další zkušenosti v DTM, německém šampionátu touringových vozů, a u týmů podporovaných Porsche, což ji nakonec přivedlo až do formule 1. Tam se stala v roce 2022 výkonnostní inženýrkou pro MoneyGram Haas.

Během svého působení u stáje se v posledních letech osvědčila natolik, že si teď vysloužila pozici závodní inženýrky. Jedná se o klíčovou osobu, která během závodních víkendů zodpovídá za strategii, nastavení monopostu i samotnou komunikaci s jezdcem. Müller se tak stane hlavním spojovacím článkem mezi týmem a Oconem.

Jessica Campbell

Přečtěte si takéNa střídačku jednoho z týmů NHL se poprvé postavila ženaPřevlékala se v kumbále, teď hokejisty trénuje. Na střídačku týmu z NHL se poprvé postavila žena

„Když se podíváte na to, kolik máme v týmu inženýrek, je to rozhodně více než dříve. Ale není to tak, že bych si Lauru vybral proto, že je žena. Nezáleží nám na národnosti nebo pohlaví. To, na čem záleží, je práce, jak můžete zapadnout do týmu, jak můžete maximalizovat výkon. Věřím, že Laura je správná volba,“ uvedl šéf týmu Ajao Komacu. Podle něj má navíc Müller s Oconem společnou charakteristiku – velkou dávku odhodlání.

Nová role Laury Müller však není jedinou změnou, která Haas čeká. Na pozici vedoucí strategie nastoupí v březnu Carine Cridelich, která přichází z Red Bull Racing Bulls, a závodním inženýrem pro druhého jezdce Olivera Bearmana se stane Ronan O’Hare. Bearman je přitom v týmu také nováček, už dříve za něj ale jel dva závody, když zaskakoval za tehdejšího pilota Kevina Magnussena.

Ačkoliv byly historicky ženy v královně motorsportu spíš výjimkou, jejich zastoupení je každým rokem širší. Ve stáji Red Bullu působí v současnosti třeba Hannah Schmitz, a to rovnou jako hlavní strategická inženýrka. U Sauberu se pak angažovala i Ruth Buscombe, ta teď ale pracuje jako expertka a komentátorka pro média.

Podle průzkumu ESPN z roku 2021 tvořily ženy sice 38 procent z tehdejších 569 zaměstnanců a zaměstnankyň vedení F1, v jednotlivých týmech bylo ale jejich zastoupení výrazně nižší – a to navzdory tomu, že 40 procent fanoušků Formule 1 jsou ženy.

Ve snaze změnit genderovou dynamiku se pak formule 1 snaží podporovat větší zapojení žen prostřednictvím iniciativ jako je F1 Academy, která se zaměřuje na rozvoj talentovaných mladých závodnic. Jako generální manažerka akademie v současnosti působí Susie Wolff, popularizátorka sportu a manželka Toto Wolffa, šéfa týmu Mercedesu.