Škoda si staví zelené sídlo. Má odlehčené stropy, energii dodá biomasa a střechu pokryje elektrárna

Hotovo by mělo být do konce roku 2023, celkem jde o investici za desítky milionů eur. Projekt navrhlo rakouské architektonické studio ATP.

Luboš KrečLuboš Kreč

skoda-kampus-big

Foto: Škoda Auto

Laurin & Klement Kampus Škody Auto

0Zobrazit komentáře

V Mladé Boleslavi vyroste do dvou let jedna z nejmodernějších a nejúspornějších staveb Česka. Základní kámen své nové centrále tam položili zástupci Škody Auto a jejího vlastníka Volkswagenu. Stavba za několik desítek milionů eur pojme až 1 700 lidí, na střeše bude mít stovky solárních panelů a vyplní jej přes čtyři tisíce metrů čtverečních zeleně.

Projekt, který se jmenuje Laurin & Klement Kampus, pro Škodovku navrhlo rakouské architektonické studio ATP. To má s velkými korporátními zakázkami zkušenosti: pro švýcarské hodinářství IWC nachystalo výrobní centrum, pro strojírenský kolos ABB jeho rakouskou centrálu a podílelo se i na novém berlínském letišti Brandenburg. Architekti z ATP měli ovšem historicky velké zakázky i v Rusku, z jejich pera je například nové ústředí největší ruské banky Sberbank.

„Celková investice se pohybuje v řádech desítek milionů eur,“ řekla pro CzechCrunch mluvčí Škody Auto Gabriela Slabihoudková. Nová centrála společnosti vyroste naproti té stávající a bude se skládat ze čtyř bloků, které nabídnou v pěti podlažích plochu 44 tisíc metrů čtverečních. Celkem v nich najde místo až 1 700 lidí, k dispozici bude i závodní restaurace pro 400 strávníků nebo podzemní garáže pro 300 aut.

Spíš než kapacita budov jsou ale zajímavější technologie, kterými budou protkané. Jelikož Škodovka se stejně jako Volkswagen hlásí k ekologii a zelené budoucnosti, odpovídají tomu i plány na Laurin & Klement Kampus. Zásobování komplexu energiemi by mělo být nejpozději v roce 2025 uhlíkově neutrální, a to díky spalování biomasy.

„Na střeše bude umístěna fotovoltaická elektrárna provozovaná ve spolupráci s energetickou společností ČEZ, která bude s celkem 330 panely o maximálním výkonu 100 kW dodávat další elektrickou energii,“ uvedl šéf komunikace největší české automobilky Tomáš Kotera.

skoda-kampus-regular

Foto: Škoda Auto

Laurin & Klement Kampus Škody Auto

Meno Requardt, jednatel společnosti Volkswagen Immobilien, která se na investici podílí, naznačil, že i proces výstavby se bude koncern snažit držet v duchu trendu udržitelnosti: „Kupříkladu budou použity trvale udržitelné odlehčené stropní moduly Cobiax, které pomohou snížit celkovou hmotnost betonu a tím i zredukovat uhlíkovou stopu.“

Uvnitř se pak bude svítit s pomocí LED a inteligentních světelných senzorů, vzduchotechnika bude v noci kancelářské prostory ochlazovat, účinnost rekuperace by měla podle propočtů dosáhnout 80 procent. Co se vody týče, v centrální nádrži se bude zachytávat dešťovka, která se bude upravovat pomocí filtračního systému o kapacitě 776 kubíků.

„Následně ji bude možné používat například pro zavlažování zeleně o rozloze 4 070 metrů čtverečních. Celková plocha pozemku dosahuje téměř 13 400 metrů čtverečních,“ doplnil Tomáš Kotera.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání