Škodovce klesl odbyt o 30 procent, nejvíce ze značek Volkswagenu. Má prý přitom pořád vyprodáno
Mladoboleslavská automobilka za první pololetí dodala zákazníkům po celém světě 360 600 aut. Za poklesem má stát válka na Ukrajině i lockdowny v Číně.
Jakmile ruská vojska vtrhla na Ukrajinu, ekonomicky to zasáhlo řadu průmyslových odvětví – včetně toho automobilového. Problémy začala od března cítit i mladoboleslavská Škodovka, která hlásila, že jí pro výrobu chybí důležité součástky, jež se vyrábí právě na Ukrajině. A teď se ukazuje, že i tato nepříjemnost znatelně ovlivnila její prodeje.
Mladoboleslavská automobilka za první pololetí dodala zákazníkům po celém světě 360 600 aut, což je meziroční pokles o 30 procent. Zmiňuje to přímo mateřská skupina Škodovky Volkswagen. Propad odbytu české firmy je za pololetí nejhlubší ze všech značek, o kterých Volkswagen samostatně informuje. Skupině Volkswagen pak celosvětový odbyt v pololetí klesl meziročně o více než 20 procent na 3,88 milionu aut.
Za druhé čtvrtletí dodala Škodovka svým zákazníkům 174 400 aut, což je meziroční propad o 34,4 procenta. Červnový odbyt pak činil 66 tisíc vozů a proti stejnému měsíci loni byl nižší o 26,6 procenta. Jak uvádí člen představenstva mladoboleslavské společnosti Martin Jahn, za poklesem stojí jak nedostatek kabelových svazků kvůli výpadku jejich výroby na Ukrajině, tak přetrvávající nedostatek čipů z Číny po lockdownu v Šanghaji.
„Poptávka po našich vozech přitom neklesá a jsme v podstatě vyprodaní na dlouho dopředu. Tomu odpovídají i dlouhé čekací lhůty na naše vozy,“ zmínil Jahn.
Elektromobilům se ale daří
Co se celého pololetí týče, druhý největší procentní propad odbytu ze skupiny Volkswagen registruje značka Seat/Cupra, kde odbyt proti loňskému prvnímu pololetí klesl o 27,4 procenta. Následuje výrobce nákladních vozů MAN s propadem 26,4 procenta a společnost Scania s propadem 25,2 procenta. Podle Evropského sdružení výrobců vozidel (ACEA) se prodej aut v EU v prvním pololetí snížil o 14 procent.