Škodovka má v Mladé Boleslavi nové sídlo, kde i generální ředitel sedí u sdíleného stolu

Standardní kancelář je mrtvá, míní ve Škodovce. Zařídili si podle toho i nový kampus, kde dojít k tiskárně trvá tak dlouho, že raději netisknete.

Eliška NováEliška Nová

skoda-auto-12

Foto: Škoda Auto

Nové sídlo Škody Auto

0Zobrazit komentáře

Je tu patnáct set míst, chodí sem ale dva tisíce zaměstnanců. Z matematického hlediska je to neřešitelný problém, z toho pracovního až tolik ne. Mladoboleslavská Škoda Auto, která patří do německého koncernu Volkswagen, vybudovala nový kampus. Když ho plánovala, vycházela z předpokladu, že až 25 procent zaměstnanců nebývá každý den v práci. Vznikl tak prostor, kde žádný stůl nepatří jednomu člověku.

„Před covidem trávili všichni celou pracovní dobu v kanceláři. Mobilní práce byla benefitem, který nebyl úplně typický. To se ale změnilo a nyní je typický snad všude. Vyvíjí to tlak na to, aby se kanceláře měnily. Standardní kancelář je mrtvá,“ říká projektový manažer Škoda Auto Miroslav Nevlida.

Právě to byl hlavní důvod, proč se Škoda v novém kampusu pojmenovaném Laurin & Klement rozhodla postavit pracoviště založené na sdílených místech. Kapacitu má novostavba skutečně dva tisíce lidí, míst u stolů je tady ale o pět set méně. A i kdyby náhodou všichni přišli do práce, nějaké místo by si stejně našli. Jen by nezabírali klasický stůl, ale například malý box, ve kterém je schovaná zasedačka, nebo by seděli v klasické jednací místnosti či u stolu v kuchyňce. Místa jsou to rozličná i co do zařízení, a tak například v jedné zasedačce najdete čtyři různé židle. To proto, aby lidé mohli měnit pozice a sedací život byl o něco zdravější.

„Kdybychom přidali stoly, už by nebylo místo pro další prvky, ze kterých si lidé mohou vybrat. Zaměstnanci tu tak mají větší komfort. I kdyby tady měl každý svoje místo, pořád by platilo, že 25 procent lidí je denně pryč. Statisticky to tak je. Buď jsou na dovolené, home officu, školení nebo služební cestě. Ta místa by byla volná a měli bychom poloprázdný dům. To nedává smysl,“ vysvětluje Nevlida. Neznamená to, že by Škoda z původních plánů na nové sídlo škrtla dvě patra, jen došlo k jinému uspořádání.

Točení na místech navíc platí pro všechny bez výjimky. Znamená to, že i generální ředitel si musí ráno před cestou do práce zabookovat nějaký stůl, u kterého pak bude sedět. Druhý den může na stejném místě sedět někdo úplně jiný. „Záleží na tom, jaká pracovní náplň je ten den čeká. Pokud potřebují nějaké reprezentativní místo, zamluví si jednací místnost. Mnoho z nás už si to vyzkoušelo. Zamluvili jsme si zasedačku v pátém patře v bloku A,“ říká projektový manažer automobilky.

Trik takového pracovního prostředí spočívá také v kabelu. Konkrétně v USB-C. Všichni zaměstnanci jsou vybaveni notebookem, a ať přijdou k jakémukoliv stolu, mohou se tam jednoduše připojit přes kabel, který je všude stejný. I to bylo velké poučení z předchozích pokusů automobilky o sdílená pracoviště.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V takovém prostředí bylo zároveň nutné vymyslet, jak to udělat, aby v zónách seděli lidé, kteří spolu pracují. Řešením se staly skříňky. Těch je tu na rozdíl od stolů skutečně dva tisíce, každý má tedy svoji. Skříňky jsou po několika kusech vždy na nějakém místě – a tam, kde si člověk uloží věci, chce většinou i sedět. „Když jich bude na jednom místě dvacet, bude je využívat jeden tým. Už jsme si ověřili, že lidé jsou líní a nikdo nechce mít skříňku na jedné straně a pak jít přes všechny čtyři spojené budovy na tu druhou. Tím se vytváří místní vazba,“ uvádí Nevlida s tím, že pokud člověk změní pracoviště, požádá o změnu skříňky.

V těch jsou vždy dvě přihrádky, kam si zaměstnanci na konci dne ve filcové tašce ukládají svoje věci. Většina prvků je ale ve firmě sdílená, to znamená, že v kuchyňce je plná výbava, kancelářské potřeby pak člověk najde u tiskárny.

I těch je ale omezené množství. Škoda chtěla redukovat papír, a tak do celého kampusu umístila jen pět tiskáren, na každé patro jednu. To znamená, že pokud chce člověk něco vytisknout, musí jít přes čtyři části budovy, které jsou propojené můstky. „Chceme tak šetřit lesy,“ dodává Nevlida.

25 procent lidí je denně pryč. Buď jsou na dovolené, home officu, školení nebo služební cestě.

Škoda byla v Mladé Boleslavi v některých budovách v nájmu, zároveň platilo, že chtěla dát dohromady zaměstnance, kteří předtím pracovali až ve dvaceti různých budovách po městě. V Laurin & Klement Kampusu navíc platí, že zaměstnanci sedí na jedné straně rovnou u závodu, na druhé u dalších administrativních objektů.

Také platí, že kampus není jediná budova, kterou Škoda má. Ostatně prostředí, jaké tu panuje, není vhodné pro všechny. Než došlo k rošádě, udělali ve Škoda Auto analýzu a prošli každé pracovní oddělení. Například u účetních se pak rozhodlo, že sdílený kampus pro ně není ideální, a tak jsou ve starší, zrenovované budově kousek odsud.

Součástí nové budovy je kromě sdílených kanceláří velký konferenční prostor, kam se vejde až čtyři sta lidí. K dispozici je až 680 parkovacích míst, 138 nabíjecích stanic pro elektromobily a před budovou je zároveň vyhrazený prostor pro sdílená kola. Jak Nevlida říká, je možné sem dojet autem i na kole nebo dojít pěšky.

V kampusu je také velká kantýna a kavárna. Obě jsou umístěné na uliční úrovni a jsou vidět zvenku. Do kantýny mají momentálně vstup jen zaměstnanci, kteří tady mají dotované obědy, do budoucna je k diskuzi, zda sem bude moci jít na oběd i veřejnost. Ta každopádně může už teď navštěvovat kavárnu, kde mají mimo jiné vlastní kávu Škody Curiosity Fuel.

Prim hraje v nové budově, kterou navrhlo rakouské architektonické studio ATP, také udržitelnost. Na střeše je fotovoltaická elektrárna s 222 panely a budova má technické inovace, které snižují spotřebu energie, jako je LED osvětlení či inteligentní světelné senzory. Je tu ventilace, která v létě během noci prostory chladí, a rekuperace. „Když v dnešní době vyrábíte automobily, musíte se zabývat udržitelností,“ říká k tomu předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer.

Tři vysoké věže zamítli. Místo Mordoru na Žižkově bude od Evy Jiřičné jen jedna rozvlněná

Věž Evy Jiřičné je udělaná tak, že balkony stíní byty, navíc je v nich zeleň s automatickým zavlažováním. Jde tak o vertikální zahradu.

Eliška NováEliška Nová

olsanska-11

Foto: Central Group

Developer Central Group představil upravený projekt pro pražský Žižkov

0Zobrazit komentáře

Před časem zveřejnila společnost Central Group svoje plány na žižkovský pozemek, kde se nyní bourá Ústřední telekomunikační budova, přezdívaná Mordor. Obsahovaly jméno architektky Evy Jiřičné a tři rozvlněné věže. Zasáhlo ale mimo jiné UNESCO, Jiřičné věže byly moc vysoké. Teď společnost Dušana Kunovského představila upravený návrh. Jiřičná zůstává, věže jen zčásti.

Původně tři věže měly dosahovat osmdesáti, devadesáti a sto metrů. To se nelíbilo nejen správě světového dědictví, ale i dalším. Úřadům vadila výška budov, Kunovský k tomu ale dodává, že územní plán pro tento pozemek žádné výškové omezení nestanovil. „Když jsme ho koupili, takhle specifický pozemek v Praze nebyl, v územním plánu měl technologickou funkci, ale nebyly tam výškové ani hmotnostní limity,“ uvedl nyní. Pět let se každopádně návrh britsko-české architektky proměňoval tak, aby vyhověl různým požadavkům.

Na konci zůstala z původních tří věží jen jedna, a to ta nejnižší. Měří tedy osmdesát metrů a má se stát dominantou nové zástavby. Tu doplní nižší kvádry. „V centru lokality, v místě původní výškové telekomunikační stavby, vyroste jako dominanta projektu osmdesát metrů vysoká rezidenční věž. Tato designová stavba bude unikátně vertikálně a horizontálně rozvlněná, a to díky speciálně tvarovaným balkonům s ohýbaným skleněným zábradlím. To dodá stavbě její ojedinělou estetickou podobu a zároveň pomůže stínění bytů,“ popsala architektka, která na projektu spolupracovala se svým kolegou z AI Design Petrem Vágnerem.

Kromě toho, že budou jednotlivé balkony sloužit jako stínění, mají ještě druhou funkci. Bude v nich integrovaná zeleň s automatickým zavlažováním, věž tak bude zároveň vertikální zahradou. Stavby budou mít také porostlé střechy. Na konci Olšanské ulice vznikne retenční nádrž na zadržování dešťové vody, v projektu se počítá s fotovoltaikou, tepelnými čerpadly či rekuperací.

Firma Central Group, která rezidenční projekt na Žižkově tvoří, říká, že stavby jsou teď jinak urbanisticky poskládány a výrazně se zvětšila mateřská škola, která má nově pět tříd a developer k ní přistupuje jako k samostatnému projektu. „Každý z obou návrhů má své přednosti. Je naprosto normální, že soutěžní návrhy mají svůj vývoj na základě projednávání. Urbanismus a výšky staveb jsou v novém návrhu řešeny jinak, ale architektura a kapacity podlažních ploch zůstávají velmi podobné,“ říká Jiřičná, která před lety se svým studiem AI Design vyhrála s návrhem na projekt na konci Olšanské ulice mezinárodní architektonickou soutěž.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V pěti budovách na Žižkově by měla být víc než tisícovka bytů. Ty budou nejen na prodej, část je určená také k dlouhodobému pronájmu. Počítá se s aktivním parterem, takže v přízemí domů budou různé obchody, služby, restaurace či kavárny.

Žižkov by v této části čtvrti měl také prokouknout, Central Group chce osázet až patnáct tisíc metrů čtverečních zelení. Kromě velkého parku, kde budou také hřiště, tu bude veřejný travnatý prostor kolem centrální věže. Přibude také nové náměstí s vodním prvkem. To všechno má sloužit nejen těm, kdo se sem nastěhují, ale i lidem z okolí.

Vedle toho by měla vzniknout rovněž zmíněná mateřská škola, kterou bude využívat městská část, a i jedna základní. Developer se také zavázal, že zafinancuje vznik nového náměstí na rohu ulic Olšanská a Jana Želivského. „Celkové příspěvky pro město za možnost stavět v této lokalitě byty činí pro Central Group víc než 240 milionů korun. Z toho 108 milionů je náš příspěvek na základní školu,“ uvádí šéf společnosti Dušan Kunovský.

To všechno je součástí takzvaných poplatků pro developery za to, že se změní územní plán. Ten na parcele nyní dovoluje jen technologickou stavbu. Změna na smíšenou zónu už probíhá. „Dokončuje se také demolice dřívějšího telekomunikačního komplexu,“ dodává Kunovský. Demolice vyjde Central Group na stovky milionů korun, je komplikovaná především proto, že konstrukce obsahuje azbest.

Podle Kunovského by společnost mohla získat stavební povolení na nový projekt na Žižkově zhruba za tři roky. Teď budou probíhat ještě práce na vnitřním uspořádání budov, architekti by měli zároveň zakomponovat do veřejného prostoru umělecké prvky.