Škodovka má v Mladé Boleslavi nové sídlo, kde i generální ředitel sedí u sdíleného stolu
Standardní kancelář je mrtvá, míní ve Škodovce. Zařídili si podle toho i nový kampus, kde dojít k tiskárně trvá tak dlouho, že raději netisknete.
Je tu patnáct set míst, chodí sem ale dva tisíce zaměstnanců. Z matematického hlediska je to neřešitelný problém, z toho pracovního až tolik ne. Mladoboleslavská Škoda Auto, která patří do německého koncernu Volkswagen, vybudovala nový kampus. Když ho plánovala, vycházela z předpokladu, že až 25 procent zaměstnanců nebývá každý den v práci. Vznikl tak prostor, kde žádný stůl nepatří jednomu člověku.
„Před covidem trávili všichni celou pracovní dobu v kanceláři. Mobilní práce byla benefitem, který nebyl úplně typický. To se ale změnilo a nyní je typický snad všude. Vyvíjí to tlak na to, aby se kanceláře měnily. Standardní kancelář je mrtvá,“ říká projektový manažer Škoda Auto Miroslav Nevlida.
Právě to byl hlavní důvod, proč se Škoda v novém kampusu pojmenovaném Laurin & Klement rozhodla postavit pracoviště založené na sdílených místech. Kapacitu má novostavba skutečně dva tisíce lidí, míst u stolů je tady ale o pět set méně. A i kdyby náhodou všichni přišli do práce, nějaké místo by si stejně našli. Jen by nezabírali klasický stůl, ale například malý box, ve kterém je schovaná zasedačka, nebo by seděli v klasické jednací místnosti či u stolu v kuchyňce. Místa jsou to rozličná i co do zařízení, a tak například v jedné zasedačce najdete čtyři různé židle. To proto, aby lidé mohli měnit pozice a sedací život byl o něco zdravější.
„Kdybychom přidali stoly, už by nebylo místo pro další prvky, ze kterých si lidé mohou vybrat. Zaměstnanci tu tak mají větší komfort. I kdyby tady měl každý svoje místo, pořád by platilo, že 25 procent lidí je denně pryč. Statisticky to tak je. Buď jsou na dovolené, home officu, školení nebo služební cestě. Ta místa by byla volná a měli bychom poloprázdný dům. To nedává smysl,“ vysvětluje Nevlida. Neznamená to, že by Škoda z původních plánů na nové sídlo škrtla dvě patra, jen došlo k jinému uspořádání.
Točení na místech navíc platí pro všechny bez výjimky. Znamená to, že i generální ředitel si musí ráno před cestou do práce zabookovat nějaký stůl, u kterého pak bude sedět. Druhý den může na stejném místě sedět někdo úplně jiný. „Záleží na tom, jaká pracovní náplň je ten den čeká. Pokud potřebují nějaké reprezentativní místo, zamluví si jednací místnost. Mnoho z nás už si to vyzkoušelo. Zamluvili jsme si zasedačku v pátém patře v bloku A,“ říká projektový manažer automobilky.
Trik takového pracovního prostředí spočívá také v kabelu. Konkrétně v USB-C. Všichni zaměstnanci jsou vybaveni notebookem, a ať přijdou k jakémukoliv stolu, mohou se tam jednoduše připojit přes kabel, který je všude stejný. I to bylo velké poučení z předchozích pokusů automobilky o sdílená pracoviště.