Škodovka místo tajných prototypů tiskne respirátory a zdravotníkům poskytne zdarma své elektrické skútry BeRider
Auta sice z linek tuzemské Škodovky ještě minimálně dva týdny sjíždět nebudou, ale to neznamená, že je v mladoboleslavském areálu úplně prázdno. Jeden z největších zaměstnavatelů v zemi se snaží v době koronavirové i přes svůj zavřený závod pomáhat, kde může, a tak například tiskne respirátory a poskytuje dopravní prostředky zdravotníkům.
Běžně z obří 3D tiskárny ve Škodě Auto vycházejí tajné prototypy součástek do budoucích vozidel značky, teď ale slouží něčemu jinému. Škodovka využila návrhů respirátoru, který v posledních týdnech vyvinul Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) na ČVUT, a začala je na svých tiskárnách vyrábět.
Vědci z ČVUT, kteří teď úzce spolupracují s experty a technologickými firmami v rámci iniciativy COVID19CZ, poskytují plány na produkci respirátoru CIIRC RP95-3D volně všem, kteří disponují speciálním typem 3D tiskáren s metodou Multi Jet Fusion. A Škodovka právě takový ve svém závodě má.
„Na ČVUT zvolili metodu tisku Multi Jet Fusion z polyamidu PA-12. Tato metoda tisku zajistí, že vznikne homogenní materiál, který nemá zřetelné vrstvy a není porézní. To je základní předpoklad pro to, aby se v něm nedržely viry a dal se dobře dezinfikovat,“ vysvětluje volbu vědců David Vaněk, vedoucí EGV – oddělení stavby prototypů a modelů Škoda Auto.
Po pár testovacích prototypech už dnes dokáže Škodovka vyrábět 60 masek denně v rámci jedné tiskové procedury. To se na první pohled nemusí zdát jako tolik, ovšem tisk jedné sady trvá šestnáct hodin, přičemž následuje fáze zchlazování, která trvá zhruba stejnou dobu. Výrobní proces totiž musí být maximálně přesný.