Škodovka místo tajných prototypů tiskne respirátory a zdravotníkům poskytne zdarma své elektrické skútry BeRider

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

skoda-respirator6

Foto: Michal Čížek/Škoda Auto

Vytištěný respirátor CIIRC RP95-3D

0Zobrazit komentáře

Auta sice z linek tuzemské Škodovky ještě minimálně dva týdny sjíždět nebudou, ale to neznamená, že je v mladoboleslavském areálu úplně prázdno. Jeden z největších zaměstnavatelů v zemi se snaží v době koronavirové i přes svůj zavřený závod pomáhat, kde může, a tak například tiskne respirátory a poskytuje dopravní prostředky zdravotníkům.

Běžně z obří 3D tiskárny ve Škodě Auto vycházejí tajné prototypy součástek do budoucích vozidel značky, teď ale slouží něčemu jinému. Škodovka využila návrhů respirátoru, který v posledních týdnech vyvinul Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) na ČVUT, a začala je na svých tiskárnách vyrábět.

Vědci z ČVUT, kteří teď úzce spolupracují s experty a technologickými firmami v rámci iniciativy COVID19CZ, poskytují plány na produkci respirátoru CIIRC RP95-3D volně všem, kteří disponují speciálním typem 3D tiskáren s metodou Multi Jet Fusion. A Škodovka právě takový ve svém závodě má.

skoda-respirator5

Foto: Michal Čížek/Škoda Auto

Vytištěná těla respirátorů

skoda-respirator2

Foto: Michal Čížek/Škoda Auto

Vytištěný respirátor CIIRC RP95-3D

„Na ČVUT zvolili metodu tisku Multi Jet Fusion z polyamidu PA-12. Tato metoda tisku zajistí, že vznikne homogenní materiál, který nemá zřetelné vrstvy a není porézní. To je základní předpoklad pro to, aby se v něm nedržely viry a dal se dobře dezinfikovat,“ vysvětluje volbu vědců David Vaněk, vedoucí EGV – oddělení stavby prototypů a modelů Škoda Auto.

Po pár testovacích prototypech už dnes dokáže Škodovka vyrábět 60 masek denně v rámci jedné tiskové procedury. To se na první pohled nemusí zdát jako tolik, ovšem tisk jedné sady trvá šestnáct hodin, přičemž následuje fáze zchlazování, která trvá zhruba stejnou dobu. Výrobní proces totiž musí být maximálně přesný.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vše se ladilo tak, aby masky byly v tiskové sadě co nejblíže sobě, vzájemně se přitom nijak neovlivňovaly a tisk byl co nejefektivnější,“ říká Martin Sova, koordinátor výroby plastů a kompetenčního centra 3D tisku v oddělení stavby prototypů, s tím, že klíčové bylo vyladit proces tak, aby vznikaly v rámci celé sady skutečně precizně stejné respirátory splňující podmínky certifikace.

skoda-respirat-hp

Foto: Michal Čížek/Škoda Auto

3D tiskárna HP, na které se respirátory tisknou

skoda-respirator7-vanek-sova

Foto: Michal Čížek/Škoda Auto

Tým Škodovky, který se na tisku respirátorů podílí: Jaroslav Kafka, David Vaněk, Martin Sova

Náročná metoda tisku – a to jak z pohledu potřebné tiskárny, tak i výše zmíněného procesu – je hlavní důvod, proč si respirátory nemůže prozatím prakticky nikdo tisknout doma. Ve Škodovce vytištěné komplety, obsahující hlavní masky, záslepky, redukce pro připevnění filtru a výdechové filtry, odesílají do firmy 3Dees, která zajišťuje finální montáž.

„Našich 60 kompletů pro respirátory denně budeme dodávat, dokud to bude potřeba,“ říká David Vaněk. Výhodou respirátorů je, že jednak poskytují vysokou ochranu a jednak je lze opakovaně používat a dezinfikovat, filtry pak v provozu vydrží až týden.

Zdravotníci v první linii na skútrech

Jakmile to situace dovolí, plánují ve Škodovce na své 3D tiskárně opět produkovat díly pro prototypy budoucích vozů, ale prozatím se věnují pomoci v boji proti koronaviru, a to nejen tisknutím respirátorů. Jednou z nových iniciativ automobilky je také poskytnutí elektrických skútrů BeRider, které v Praze provozuje inovační laboratoř Škoda Auto DigiLab.

skoda-respirator1

Foto: Michal Čížek/Škoda Auto

Pracovní plocha pro vyjímání hotových respirátorů

ciirc-respirator-skoda

Foto: CIIRC ČVUT

Kompletní 3D respirátor CIIRC RP95-3D

„Je pro nás prioritou, abychom i v tomto čase nákazy koronavirem pomáhali zjednodušovat lidem nutné každodenní cestování. Krom toho chceme ocenit práci zdravotníků, kteří s velkým nasazením pomáhají všem,“ vysvětluje pro CzechCrunch David Beška z DigiLabu.

Elektrické skútry BeRider jsou proto od dnešního dne pro všechny lékaře, zdravotníky a další personál v tzv. první linii zdarma (více informací zde), aby se mohli snadněji přepravit do zaměstnání, pokud potřebují. DigiLab tím vyslyšel poptávku zdravotníků, jimž taková možnost usnadní cestování. Nově tak budou pochopitelně pokryty pro půjčování a parkování skútrů i všechny velké nemocnice a zdravotnická zařízení v Praze.

primecell6

Přečtěte si takéZ léku na revma se stává naděje pro boj s COVID-19. Laboratoře Michala Zahradníčka teď čekají na zelenou od státuZ léku na revma se stává naděje pro boj s COVID-19. Laboratoře Michala Zahradníčka teď čekají na zelenou od státu

„Jsme přesvědčení, že elektrické skútry BeRider představují v současnosti nejsnadnější cestu, jak udržet zásadu držení bezpečné vzdálenosti (social distancing) při dopravě ve městě. Navíc elektroskútry umožňují cestovat městem rychle a pohodlně. Zdravotníci tak mají možnost snadno se přepravit z práce, do práce, nebo za svými pacienty,“ doplňuje Beška.

berider-min

Foto: Citymove

Sdílený elektrický skútr BeRider

Škodovka plánuje poskytovat skútry pro zdravotníky zdarma, dokud nouzový stav kolem koronaviru nepomine. Každý zájemce se jen musí v aplikaci prokázat zdravotnickým průkazem, načež získá 100 volných minut. Jakmile mu vyprší, BeRider mu automaticky nahraje nové. Pro ostatní uživatele BeRider prozatím o jízdách zdarma i kvůli bezpečnosti, aby na skútru najednou nejezdil úplně každý, neuvažuje.

„Už pár minut po spuštění se nám přihlásili první doktoři a sestřičky s tím, že jim naše skútry pomohou při každodenním dojíždění. Jsme rádi, že jim a mnoha dalším kolegům můžeme v náročném období pomoci,“ dodává Beška.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Testovat a automatizovat. Bez digitalizace a znalosti zákazníků se dnes neobejde téměř nikdo, říká Radim Babka ze SAS

Radim BabkaRadim Babka

radimbabka

Foto: SAS

Marketingový konzultant v globální firmě SAS Radim Babka

Ať chceme, nebo ne, marketing neodmyslitelně patří k životu snad každé firmy. Za obecné slovo se dá ale schovat množství činností, které ne každý umí využívat efektivně. Nejpodstatnější jsou ale v konečném důsledku stejně informace o zákaznících – čím podrobnější jsou, tím lépe jde cílit a tím lepší mají marketingové aktivity účinnost, zároveň je lze částečně automatizovat.

Tomuto tématu se dlouhodobě věnuje i marketingový konzultant společnosti SAS Radim Babka. SAS působí na globálním i českém trhu, kde je již 20 let, a věnuje se rozvoji nových byznysových modelů pro budoucnost na poli analýzy, umělé inteligence, bezpečnosti nebo internetu věcí.

Každý dobrý marketér ví, že chování spotřebitelů se v čase mění. Marketing si musí o změnách udržovat přehled a přizpůsobovat se jim tak, aby zákazníkům předkládal relevantní nabídky v době, která jim vyhovuje, na preferovaných zařízeních, kanálech a aplikacích. To znamená, že musí být schopen dynamicky personalizovat sdělení, vylaďovat nabídky a aktivovat zákazníky interaktivní komunikací, které posiluje jejich důvěru a loajalitu. Ale ruku na srdce, která společnost je toho skutečně schopná?

Při zavádění nové služby nebo produktu je snahou každého marketingového oddělení vynaložit co nejmenší prostředky s maximální efektivitou. To je možné pouze díky detailnímu testování jednotlivých komponent kampaní, kombinací sdělení a typu kanálů pro vyhodnocení co nejvyšší konverze.

sas-hq

Foto: SAS

Sídlo SAS v Severní Karolíně ve Spojených státech

Problémem je, že zákazník je nevypočitatelný v tom, jakým způsobem s firmou vstoupí do interakce. Na své cestě v různou dobu využívá různá zařízení a různé kanály, přitom vždy očekává konzistentní a relevantní komunikaci.

Cílem tedy je, získat maximum informací o jeho chování v příslušném kontextu, aby bylo možné optimalizovat komunikaci ve všech kanálech a pružně ji přizpůsobovat případným změnám. V ideálním případě chceme chování zákazníka umět předpovídat.

Jak předložit každému ze stovek tisíc zákazníků relevantní nabídky

Například bance ICA Banken, která má přes 750 tisíc klientů a patří do stejné skupiny jako největší švédský maloobchodní řetězec ICA, se nám podařilo zkrátit přípravu marketingových kampaní z šesti týdnů na jeden den a zároveň desetinásobně zvýšit konverzi. Zajímavostí je, že nemá žádné pobočky a schůzky řeší pouze virtuálně, což se v dnešní době zdá jako velká inspirace pro lokální banky a další instituce.

„Máme více než 750 000 zákazníků, ale žádné pobočky, takže se s nimi setkáváme především digitálně. Našim cílem je nabízet jim i v digitálních kanálech – mobilním telefonu, na počítači nebo v aplikaci – personalizovanou zkušenost,“ říká CRM manažer ICA Banken Linus Axelsson.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cesta zákazníka nabízí celou řadu příležitostí k interakci a přizpůsobení služeb individuálním potřebám. Osobním přístupem a relevantními nabídkami ve správný okamžik se banka snaží klienty stimulovat k užívání svých dalších služeb, včetně spořicích a úvěrových produktů a různých druhů pojištění.

Banka v reálném čase shromažďuje data o digitálním chování uživatele, například o tom, kudy přichází, jak se pohybuje po internetových stránkách nebo v mobilní aplikaci. Tato data v ideálním případě spojuje s historickými bankovními údaji, které o má uložené v datovém skladu.

Pokud tedy banka vidí, že zákazník vyhledává podrobnější informace o hypotékách, může mu předložit individuální nabídku nastavenou podle jeho aktuální finanční situace a historie příjmů a výdajů. Zároveň se může na základě analýzy rozhodnout, že hypotéku vůbec nenabídne, pokud již klient má úvěrovou zátěž na hranici svých možností.

babka

Foto: SAS

Marketingový konzultant v SAS Radim Babka

V čem ale spočívá tajemství úspěchu

Snažení marketingu má v obecné rovině tři cíle: posilovat loajalitu zákazníků, zefektivňovat vlastní činnost a zajišťovat konkurenceschopnost. Znalost potenciálních i stávajících zákazníků vede k tomu, že dokážeme lépe uspokojovat jejich potřeby. A spokojený zákazník rovná se věrný zákazník.

Efektivnější prací zase minimalizujeme náklady a maximalizujeme využití dostupných prostředků s příslušným ekonomickým efektem. A konečně nové a jedinečné nabídky pomáhají odlišit se od konkurence.

Jak konkrétně toho všeho dosáhnout?

Zvýšit úroveň detailu v datech: Shromažďujte data na úrovni jednotlivého zákazníka. Nestačí měřit webové údaje na úrovni kanálu, jako je doba strávená na stránce, míra okamžitého opuštění apod., ale zkoumat chování konkrétního zákazníka při procházení internetových stránek. Tento druh informací pomáhá efektivněji modelovat, reportovat, a především cílit nabídky zákazníkům.

Optimalizovat výsledky na základě testování a učení: Zapotřebí je schopnost rychle rozpoznat, které aspekty marketingu fungují a jak efektivně – pomocí profilování zákaznických segmentů a vzájemného porovnávání různých kanálů.

Propojit marketingová řešení do jedné komplexní platformy: Jednotlivé nástroje mohou sice fungovat samostatně, ale pouze jejich integrací lze zajistit konzistentnost ve všech kanálech a zároveň získat ucelený obraz o chování zákazníka.

Zvýšit dosah a účinnost e-mailové komunikace: E-mailová komunikace musí být správně nastavená hned napoprvé, druhou šanci zákazníci nedávají. Důležité je mít možnost zkontrolovat, jak sdělení vypadá na různých zařízeních, v různých prohlížečích, e-mailových klientech a dalších platformách. Jakkoli vyladěná e-mailová nabídka navíc nemá cenu, pokud spadne přímo do spamu. Je proto nutné ověřit, jak s ní naloží různé spamové filtry.

sas-analytics

Bez digitalizace se už neobejde (téměř) nikdo

Digitální technologie dokáží propojit samostatné a různorodé prodejní kanály. To si již uvědomuje téměř každá společnost dnes. Jedině tak je možné získat podrobnější a ucelenější informace o chování zákazníka a na základě jejich analýzy i detailnější přehled o tom, jak marketingová komunikace funguje v jednotlivých kanálech i celkově.

Nezáleží tedy na tom, zda zákazník kontaktuje firmu se svým požadavkem nebo poptávkou a jakým způsobem, nebo zda firma oslovuje zákazníka a jakým komunikačním kanálem. Moderní technologie s využitím umělé inteligence umožňují ke každému zákazníkovi přistupovat individuálně a dynamicky přizpůsobovat interakci k jeho spokojenosti.