Školy si prošly zkouškou digitalizace. Umět streamovat ale nestačí, říká Lukáš Rejchrt z Edhance
Lukáš Rejchrt, spoluzakladatel vzdělávacího startupu Edhance
Přesunout firmy na home office je možná náročné, ale ještě mnohem složitější úkol před sebou měli školy, učitelé a nakonec i žáci. Vzdělávání na dálku, minimálně na základní a středních školách, je prakticky neprobádaná oblast, a tak kvůli koronaviru zavřené školy ukázaly, že školský systém na takovou věc není vůbec připravený. Nejen ten český.
Ústecký vzdělávací startup Edhance se s tuzemským vzděláváním snaží dlouhodobě pohnout směrem k efektivnímu využívání technologií a jeho spoluzakladatel Lukáš Rejchrt teď v komentáři pro CzechCrunch píše o tom, že streamovat výuku je sice dobrý základ, ale zdaleka to nestačí.
***
Uzavření českých škol v důsledku pandemie COVID-19 ve středu 11. března zanechalo doma zhruba 1,7 milionu dětí. Školský systém nebyl na více než dvouměsíční uzavření připravený. Pokud by se podařilo implementovat šest let starou Strategii vzdělávání 2020 a nezavedlo jí pouze 10 % škol, tak by již s největší pravděpodobností existoval celoplošný funkční způsob dálkové výuky.
Místo toho si každá škola musela jednotlivě řešit, jaké platformy bude využívat, a materiály si „tvořili“ po večerech samotní učitelé. Ve většině případů se ale jednalo o pouhé přepisování podkladů z papírových učebnic. Dnešní děti jsou ale zvyklé na propracovanou grafiku z počítačových her a aplikací – opravdu si někdo myslí, že je podobné materiály mohly bavit a zaujmout?
Rychlý přesun do online světa
Ihned po oznámení uzavření škol si lidé, kteří české školství sledují, uvědomili vážnost situace. I když si malé děti dokáží najít své oblíbené video na YouTube a prarodiče si bez větších problémů volají s rodinou přes Skype, digitalizace školství je dosud na úrovni batolete, protože nemá ani určený žádný jednotný systém.