Skrytý klenot ze Star Wars měl konec, který fanoušky tíží dodnes. Teď Republic Commando slaví 20 let

Máte rádi vesmír Star Wars? A máte ho natolik rádi, abyste si pamatovali vynikající videohru Republic Commando?

Michal MančařMichal Mančař

republic-commando

Foto: LucasArts

Vynikající taktická střílečka Star Wars: Republic Commando od LucasArts

0Zobrazit komentáře

Jsou konce, které potěší. Které uzavřou příběh a zanechají vás spokojené. Které završí všechno napětí a drama v explozivním finále. Které dopřejí hlavním hrdinům zaslouženou chvíli slávy, triumfu a odpočinku. A pak je tu konec Star Wars: Republic Commando. Retro střílečky z oblíbeného univerza, která právě teď slaví 20 let od vydání. A jejíž konec hráče stále štve.

Že Republic Commando neznáte? To se dá omluvit. Sice patří do popkulturního univerza Star Wars, ale hry jako Battlefront, Knights of the Old Republic nebo série LEGO Star Wars vyvolaly větší haló. O novějších titulech jako Jedi: Fallen Order nebo Outlaws ani nemluvě.

Jenže Star Wars: Republic Commando od studia LucasArts v sobě mělo něco speciálního. Něco, co z něj za těch dvacet let od premiéry na přelomu února a března roku 2005 udělalo kultovní hru. A taky trochu zapomenutý klenot mezi všemi hrami z předaleké galaxie.

Byla to střílečka z pohledu první osoby, ve které jste se proměnili na jednoho z naklonovaných vojáků Republiky. Těch, které znáte z prequelové trilogie. S trojicí spolubojovníků jste coby titulní komando plnili rozkazy jediovských generálů, sabotovali separatistickou válečnou mašinérii, stali jste se válečnými hrdiny, parťáky v boji a ničím neohroženou a nerozlučnou čtveřicí.

A kdo Republic Commando hrál, tak při těch posledních dvou slovech právě ucítil nostalgickou bolest.

Už hra jako taková totiž byla velice povedená. Sice krátká, ale do starwarsovských videoher, v nichž většinou mácháte světelným mečem, přinesla svěží vítr. Vojáci pod vaším velením plnili rozkazy, na vaše znamení provedli útok, zaujali odstřelovačskou pozici, nahackovali počítač, synchronizovaně někam vpadli… Nebyla to žádná hloupá střílečka. Byla tak akorát akční i taktická.

Co ji ale činilo opravdu výjimečnou, byl příběh (zasazený mezi Epizodu II – Klony útočí a Epizodu III – Návrat Sithů), respektive jeho aktéři. Jednotka Delta s kódovými označeními RC-1138, RC-1262, RC-1140 a RC-1207 neboli čtyřka geneticky stejných vojáků alias vy coby Boss a trojka podřízených Scorch, Fixer a Sev.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jeden byl prchlivý, druhý profík, ten uměl to a ten zas tohle, v jeden okamžik se hláškovalo a popichovalo, v ten další se tyhle čtyři součástky proměnily v dokonale nakonfigurovaný stroj zkázy. Znáte to ze všech válečných filmů a seriálů, jako bylo Bratrstvo neohrožených nebo Černý jestřáb sestřelen. Na to, že vaše jednotka byla tvořena naklonovanými kopiemi, byla plná jedinečných osobností.

A právě proto nostalgici konec Republic Commanda cítí dodnes. Tahle parta virtuálních bratrů ve zbrani vám totiž přirostla k srdci jako málokterá herní skupina. Jenže když kampaň vrcholila při záchraně planety chlupatých wookieeů před droidím útokem, váš tým byl rozdělen… A kloní komando RC-1207 neboli Sev se utkal s přesilou nepřátel. Jenže vaše rozkazy jsou neúprosné. Nemůžete a nesmíte mu pomoci. Titulky, konec.

Pro hráče to byl drtivější zásah, než když superlaser Hvězdy smrti odpálil Alderaan. Kdo Star Wars: Republic Commando nehrál, přišel o jeden z nejsilnějších (a nejvíce frustrujících!) videoherních konců vůbec. Co na tom, že k vašemu komandu na konci hry moudře promluvil i sám mistr Yoda. Přišli jste o parťáka.

Ta frustrace byla o to silnější, že Republic Commando nikdy nedostalo pokračování. Alespoň ne plnohodnotné a videoherní, i když o titulech Imperial Commando či Rebel Commando posunutých do pozdější éry Star Wars se uvažovalo. Jenže mystická Síla je mocná a značka Star Wars galakticky obrovská. A tak se koncept kloního komanda vymyšlený pro videohru dostal i do dalších starwarsovských děl. Třeba i do knižní série.

Ba co víc, dokonce i samotná jednotka Delta se ještě jednou světu ukázala – v jedné epizodě vynikajícího seriálu Star Wars: Klonové války, kterému rozhodně dejte šanci, i jestli animaci jinak nemusíte. A jeden z jejích členů si dokonce střihnul nemalou roli v navazující sérii Vadná várka. Už ne jako hrdina Republiky, ale voják Impéria.

Za ty roky sice Star Wars: Republic Commando zapadlo v záplavě mnohem větších rozpočtů i prodejních úspěchů, ale kultovní status mu nikdo neodpáře. S postupem času ho herní magazíny začaly zařazovat do výběrů nejlepších starwarsovských videoher (a nejen magazíny, na Steamu je ze 13 tisíc hodnocení 95 procent kladných!), jeho vyobrazení klonů coby jedinečných bratrů ve zbrani převzala prakticky všechna navazující díla ve Star Wars. A kdo ví. Třeba se jednou Boss, Scorch a Fixer vydají zachránit svého parťáka. I po dvaceti let zůstává Sevův osud neznámý.

Mysteriózní horor z osmdesátek i kyberpunkové Diablo. Vyzkoušejte si zdarma nové české hry

Podívejte se na chystané videoherní novinky od českých vývojářů. A nezapomeňte si přihlásit náš herní newsletter Good Game!

good-game-24

Foto: Hardwired / Kryštof Knesl / Smartcreative

Vyzkoušejte si demoverze nových českých her

0Zobrazit komentáře

Že vyšlo Kingdom Come 2, to jste nejspíš zaregistrovali. A že Arma 4 už je ve vývoji, to možná taky tušíte. Ale víte, jaké další české hry se chystají? Ne? Tak to máte štěstí, že tenhle týden patří akci Steam Next Fest – přehlídce hratelných ukázek menších i větších připravovaných her. Včetně těch od českých vývojářů.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Ještě se na nich pracuje, ale už teď si je můžete vyzkoušet. Samozřejmě zdarma. Pojďte se s námi podívat na ty nejzajímavější hry od českých studií či se zapojením českých vývojářů, které už brzy vyjdou na Steamu.

Zdaleka nejvíc nás mezi českými hrami na Steam Next Festu zaujal Radiolight mladého vývojáře Kryštofa Kresla. Mysteriózní thriller s nádechem psychologického hororu vás vtáhne do osmdesátek a do tajuplného národního parku, z nějž se linou podivné signály… Už teď se bojíme a dáváme do wishlistu!

Naprosto fantasticky vypadá taky Luck & Loot, hned dvojnásobně kostičková (protože pixely + hrací kostky) hra míchající retro vizuál, temnou fantasy a masakrování monster v kobkách.

Bratři Zdeněk a František Záhorovi udělali logickou hru Pushmania, která se odkazuje na legendy jako Dynablaster nebo Prince of Persia a která je… o dvou bratrech ztracených v herních světech. Takže skoro příběh ze života!

Kyberpunková variace na Diablo jménem Carbon se nesnadno rodí už několik let. Ale finiš se nejspíš už opravdu blíží – a tohle akční sci-fi RPG nevypadá vůbec zle.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tak trochu jako první Quake po česku působí Sinned Arena. A jako raketometem vás odpálí zpátky do devadesátek do éry pekelných arénových stříleček. A když mrknete do galerie, uvidíte DOUBLE KILL!

Plošinovka Themis má zase lehký nádech Portalu. Podobně jako ten byste ji měli pokořit s pomocí reflexů, fyziky i mozku – a podobně jako ten za tím vším skrývá tajemství. A ještě hrajete za cute robůtka, which is always nice.

Nadmíru plodným vývojářem je Petr Šimůnek podepsaný pod sérií Engine Evolution, která se opět rozrostla o další ročník. Tvoří ji hned několik závodních her na dvou i více kolech.

Tváří se jako ta nejtypičtější indie hra – roguelike dungeon crawler… –, ale Chaos Caster za zmínku stojí díky procedurálně generovaným úrovním i faktu, že je dílem sólo autora Lukáše Osoucha.

A tohle sice není česká hra, ale vzhledem k tomu, jak kultovní u nás je, ji nesmíme nezmínit. V rámci Steam Next Festu si můžete stáhnout i demo remaku prvního Gothicu! Ale než tak učiníte, nezapomeňte si přihlásit náš herní newsletter Good Game.

Top novinky ze světa her

💀 Nový Posel smrti vybral 3,3 milionu korun. Prequel té dost možná nejkultovnější české adventury opět láká na hustou atmosféru i profi dabing.

🚘 Stvořil Beat Saber, teď stvořil indie hříčku. Nejnovější počin Jána Ilavského od vás vyžaduje jediné – rozpoznat vlevo a vpravo. Snadné? No, však si to zkuste, spustíte ho v prohlížeči.

👎 Končí další studia, tentokrát hned trojice, ve které se nacházejí i třicet let staří Monolith Productions, tvůrci Aliens versus Predator 2 nebo Middle-earth: Shadow of Mordor. Mateřská společnost Warner Bros. argumentuje restrukturalizací, penězi a podobně. Taky to znamená, že se zrušila i chystaná hra o Wonder Woman.

⚔️ Máte chuť na trochu RPG retra? Tak šup na Steam, kde Jindřich Skeldal (dříve Rohlík) vydává první Brány Skeldalu!

📱 Epicu se daří. Nedávno oznámil, že počet uživatelů jeho obchodu loni překročil 295 milionů, a teď dokazuje, že chce víc a víc tlačit i na mobily. V aplikaci nabízí zdarma první a druhý KotOR.

🐭 Asus si připravil dost neobvyklou vychytávku: myš, která má na spodní straně lahvičku naplněnou esenciálními oleji. Jakmile se váš notebook zahřeje, myš začne vonět. No nekupte to.

🤖 Umělá inteligence víc a víc proniká do her. Tvůrci série Call of Duty připustili, že AI využili v díle Black Ops 6. A Microsoft představil model Muse, který má v budoucnu „pomáhat“ i vývojářům videoher.