Japonští mistři zážitků aneb Jak se mě v Tokiu snažili zlákat k nové technologii
Navštívil jsem prodejnu, která nabízí různé zážitky, jen ne produkt, kvůli němuž vznikla. Nebo alespoň tak to působí. Realita je ale jiná.
Ploom
Komentář Filipa Housky: „Asi ne, děkuji, jen se dívám,“ říkám téměř vždy, když se okolo mě sletí personál obchodu a chce mi pomoci s výběrem. Nemám to rád, byť tomu rozumím. Bohužel pro ně si ale vybrali někoho, kdo své introvertní chování v devíti z deseti případů schová za netečný výraz a AirPody v uších. V Tokiu jsem ale zjistil, že chyba není jen ve mně – pokud se totiž před nákupem v malém butiku v centru budu moci dívat na velryby a pít kávu, která má vylepšovat chuť tabáku, šance, že mě dostanou, je o něco vyšší. Realita je ale jiná.
Jestli jsou Japonci v něčem fakt mistři, jsou to zážitky, které dokáží cizincům zprostředkovat. Přesvědčil jsem se o tom sám, když jsem byl pozván do Tokia, abych se seznámil s produktem, který má ambici změnit tabákový průmysl. A ne, nechci se pouštět do debat, jestli je technologie zahřívaného tabáku lepší nebo horší – pořád je to kouření, které zdravé nebude nikdy. Jsem ale open-minded, tím pádem jsem dokázal zařízení s názvem Ploom vnímat jinak.
Když totiž přijdete do oficiálního obchodu značky, jeho personál dělá vše proto, abyste co nejrychleji zapomněli, že jste v místě, kde se prodává tabák. Přesněji řečeno dělá věci, díky kterým přestáváte přemýšlet nad hrozbami plynoucími z kouření, ale naopak vám představuje zážitky, pro které si brand zapamatujete. A Japonci na to chodí ve svém barvitém stylu, u něhož občas prostě musíte zakroutit hlavou.
Už jen příchod do prodejny je speciální. Na ploše o několika metrech čtverečních vás vítá minimálně pět zaměstnanců s širokým úsměvem. Chvíli vás nechají chodit po přízemí, které estetikou připomíná oficiální obchody Applu. Všechno je naleštěné, urovnané, nasvícené, připravené k prezentaci. A pokud se něco jen o centimetr vychýlí, personál je na značkách a vše vrací do původní podoby.
Japonci mají estetické cítění v krvi, stejně tak jako minimalistický přístup, kdy méně je více. A tím, jak jsou z podstaty ochotní a prozákazničtí, máte najednou pocit, že vám jejich společnost vůbec nevadí, i když třeba – jako já – nedokážete vystát klasicky akční personál obchodů v Česku. A tak nějak zapomenete, proč jste tam přišli.
Je k debatě, jestli takový marketingový přístup není zavádějící v kontextu průmyslu, o kterém je řeč.
Přijde mi, že jsou vyškoleni úplně jinak než Evropani, dokáží se lépe vcítit do příchozích a podprahově vašemu mozku říct, že jsou tady pro vás hned, když budete chtít, aniž by se příliš vtírali. To je ale teprve jedna část celého zážitku – a nutno říct, že teprve ta základní. V porovnání s tím, co přišlo pak.
Záhy nás zavedli do podzemí, kde byl další sortiment, ale především odpočinková zóna s headsety Apple Vision Pro, na kterých vám promítali… velryby. Prostě jste si nasadili brýle a sledovali, jak okolo vás plavou. A nikdo vlastně nechápe, proč něco takového je součástí obchodu Ploomu. Nedává to žádný smysl. Pak mě to ale trklo.