Měla problém s menstruací, tak vymyslela chytré vajíčko na ovulaci. Zaujala i americké investory

Drobný přístroj americko-slovenského startupu Kegg čerpá data přímo z vagíny. Prodalo se ho už přes padesát tisíc, v Česku ho ale zatím nekoupíte.

kristina-cahojova

Foto: Kegg

Kristina Čahojová a zařízení Kegg

0Zobrazit komentáře

Žijeme v době, kdy chytré hodinky a prsteny měří nejrůznější zdravotní ukazatele a dokážou i odhalit první signály, že na jejich majitele něco leze. Kristíně Čahojové ale chyběla technologie, která by podrobněji monitorovala vaginální data. A tak vymyslela kegg, elektronické vajíčko s ocáskem, které sbírá data přímo na místě – ve vagíně. Za poslední čtyři roky má za sebou padesát tisíc prodaných výrobků a letos v lednu ohlásila, že její startup získal investice ve výši 6,5 milionu dolarů (téměř 160 milionů korun).

„Měla jsem problémy s menstruací a chtěla jsem pomoct od specialistů. Když jsem to řekla tady v San Francisku svému endokrinologovi, poradil mi pro začátek hlídat si ovulaci podle stavu děložního hlenu, který nahmatám ve vagíně prstem,“ popisuje pro CzechCrunch Slovenka Kristína Čahojová, která se do Spojených států přestěhovala spolu se svým českým manželem kvůli jeho práci v místní pobočce Googlu.

Přístup, který navrhoval lékař, jí ale přišel jako z doby kamenné. „Máme hodinky a prsteny, které měří všechno možné, sbírání ,ženských dat‘ ale technologicky neřeší nikdo. A to je nás na světě polovina populace,“ vrtí hlavou Čahojová.

Vlastní zkušenost ji tak přivedla k nápadu začít vyrábět chytré elektronické zařízení ve tvaru vajíčka s ocáskem, které se každý den zavede na dvě minuty přímo do vagíny a tam získá potřebná data. Děložní hlen se totiž během menstruačního cyklu mění. Z jeho hustoty je tak například možné zjistit, zda žena aktuálně ovuluje nebo kdy ovulovat bude. Proces je bezbolestný díky elektronickým impulzům, které pak kegg pošle do aplikace v mobilu. „Navíc při tom zařízení vibruje a lze tak s ním trénovat svaly pánevního dna,“ vysvětluje Čahojová.

kegg

Foto: Kegg

Kegg se zavede přímo do vagíny a tam získá potřebná data

Když ale Čahojová s nápadem obcházela americké technologické firmy, narazila. „Nikdo to nechtěl vyrábět, protože šlo o hardware, navíc ještě regulovaný zákonem, ale hlavně zaváděný do vagíny,“ popisuje. Podle ní se o ženských intimních partiích prostě nemluví. I proto se v souvislosti s nimi těžce prosazují inovace technologických zdravotních zařízení. „Všichni se snaží vyřešit ženské problémy něčím, co není intimní. Například teplota pro ovulaci se měří elektronickými hodinkami nebo prstenem. Přitom měřit děložní hlen přímo ve vagíně není technologicky náročné,“ vysvětluje.

Další překážkou podle ní byla i obecně neochota mužských investorů zajímat se o čistě ženské technologie. „Lidé z jednoho velkého investičního fondu, kteří nás nejdřív odmítli a pak byli nadšení, když jsme uspěli, mi říkali, že jejich důvodem nebylo, že by ta technologie byla špatná. Šlo o to, že v jejich fondu jsou partneři muži a nikdo z nich to nechtěl navrhnout investorům-mužům,“ říká Kristína Čahojová.

Výroba se ale nakonec v roce 2021 přece jen rozjela. „Zatímco někdo potřebuje milion dolarů na vytvoření nějakého softwaru, my jsme to dokázali za 100 tisíc, protože jsme měli inženýry na Slovensku. Díky tomu jsme vytvořili testovací zařízení a mohli jsme se posunout. A když si náš produkt kegg vyzkoušely ženy a zjistily, že je skutečný, získali jsme platící zákazníky,“ popisuje začátky pro slovenský Forbes.

Aktuálně se kegg prodává ve Spojených státech od 269 dolarů (šest a půl tisíce korun), letos na jaře by měla firma skrze prostředníka vstoupit i na japonský trh. Dosud prodala v USA přes padesát tisíc kusů zařízení a na začátku roku oznámila již zmíněné mnohamilionové investice například od amerických Relentless Consumer Partners i od česko-slovenských investorů QQ Capital.

Do budoucna Čahojová počítá i s prodejem v Evropské unii, jen to kvůli zdlouhavému schvalovacímu procesu zatím není její priorita. „Chceme se teď soustředit na rozšíření funkčnosti, pak uvidíme,“ říká. Aktuálně firma klinicky testuje dvě rozšíření systému – možnost používat kegg i jako nehormonální antikoncepční metodu a současně monitorovat nastupující infekci či mykózu. „Chceme, aby ho mohly ženy používat nejen tehdy, když chtějí otěhotnět, ale po větší část svého dalšího života,“ uzavírá Čahojová.

České menstruační kalhotky Snuggs překročily půl miliardy. Teď k tomu mají investici 130 milionů

Od investorů už česká značka Lindy Šejdové a Tomáše Zahradníka získala 300 milionů korun. Je i díky tomu nejsilnější v Evropě a hodlá dál růst.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

linda-sejdova1

Foto: Snuggs

Linda Šejdová, spoluzakladatelka Snuggs

0Zobrazit komentáře

Od jejich založení si je koupilo už více než 700 tisíc zákaznic napříč Evropou. Zakladatelům Lindě Šejdové a Tomáši Zahradníkovi se se značkou Snuggs podařilo na starém kontinentu vybudovat stále silnější kategorii menstruačních kalhotek, která má dál růst. Jen v loňském roce česká značka v tržbách o několik desítek milionů překročila půlmiliardové tržby a nyní uzavřela další významné kolo financování. Investice ve výši 130 milionů korun od fondu TripleB, za nímž stojí potomci slavného podnikatele Tomáše Bati, upevňuje pozici Snuggs jako nejlépe financované značky v tomto segmentu v Evropě.

„Celý život jsem bojovala s vaginálními problémy, záněty a tradiční tampony a vložky byly hrozně nepohodlné. Říkala jsem si, že si v dnešní době zasloužíme lepší produkt. Tampony a vložky jsou nepohodlné, nespolehlivé a spojené se studem,“ připomíná devětadvacetiletá Linda Šejdová cestu k vlastní značce. Inspiraci tehdy našla v zámoří, přičemž v Evropě podobné produkty prakticky neexistovaly. Firma si tu tak rychle začala budovat silnou pozici, v čemž jí pomohly i první investice.

Dosud Snuggs získaly 170 milionů korun, celkově už i díky právě oznámenému kolu financování mají 300 milionů korun. Největším investorem je fond TripleB, za nímž stojí mimo jiné pravnuk zlínského podnikatele Tomáše Bati, Thomas Archer Bata a který byl také jediným investorem nejnovějšího kola. I díky tomu již TripleB drží ve Snuggs podíl přesahující 50 procent. Po necelých patnácti procentech mají oba zakladatelé, téměř deset procent drží investiční skupina Wood & Company, téměř devět procent má fond N1 a přes dvě procenta patří Martinu Rozhoňovi.

snuggs

Foto: Snuggs

Menstruační kalhotky od české značky Snuggs

Linda Šejdová s Tomášem Zahradníkem se nakonec znovu obrátili právě na TripleB, přestože po nedávném přesídlení do Londýna hledali i možné další globální investory. „Kandidátů bylo během roku několik, jak ze zahraničí, tak z Česka, ale TripleB byl ze všech nejlepší a měli největší chuť náš příběh podpořit. Je to zahraniční fond se zázemím v Amsterdamu, Londýně a s kontakty globálně,“ vysvětluje spoluzakladatelka projektu .

Většinu tržeb dnes Snuggs dělají v zahraničí. Nejrychlejší růst zaznamenává Německo. I proto se českým menstruačním kalhotkám podařilo meziročně opět povyrůst. Zatímco předloni skončily tržby pár desítek milionů korun pod půlmiliardovou hranicí, loni už ji podobným způsobem překonaly.

„Už na začátku loňského roku jsme se rozhodli růst na obratu méně, o zhruba 10 až 15 procent, ale ukázat pěkný zisk na všech zemích a počkat si na uzavření investice. Zároveň to byla perfektní chvíle na rozjezd operativních projektů a otestování několika nových marketingových směrů, které jsme dlouho odkládali a ze kterých nyní budeme těžit,“ doplňuje Šejdová.

linda-sejdova5

Přečtěte si takéNeříkáme, že jsme z Česka. Byznysu to nepomáhá, říká ŠejdováJsme největší hráč v Evropě, ale skrýváme, že jsme z Česka. Byznysu to nepomáhá, říká Linda Šejdová

Ve Snuggs zároveň zahájili stavbu nového týmu, k čemuž dopomohla relokace obou zakladatelů do Londýna. „Bylo to jedno z nejlepších rozhodnutí, co jsme pro firmu mohli udělat. Je to jediné skutečně mezinárodní prostředí v Evropě, kde je největší koncentrace know-how o budování mezinárodních značek. Nahirovali jsme produktové designérky ze značek jako Agent Provocatuer nebo Lounge Underwear, což je to nejlepší, co Evropa ve spodním prádle má,“ pochvaluje si Linda Šejdová.

S novým týmem chce značka rychleji růst, zároveň pro ni zůstává důležité, že roste na zdravých ekonomických základech. „Chceme být i při patnácti- až dvacetiprocentním růstu break-even nebo ziskoví. Nyní plánujeme růst rychleji, takže se na pozitivní zisk nefixujeme, ale vždy chceme být schopni okamžitě zpomalit a překlopit se do plusu. V klíčových metrikách nejdeme za hranu, která nemá návratnost,“ doplňuje třicetiletý Tomáš Zahradník.

Grandhotel Evropa jako W Prague

Přečtěte si takéPražský hotel láká běžné lidi na snídaně, kuchařku Chili a home officeNa home office do pětihvězdičkového hotelu? Klidně, W Prague láká běžné lidi na snídaně i kuchařku Chili

Už nyní jsou podle jejich dat Snuggs dvakrát větší než jakýkoli jiný hráč v Evropě a celý trh má dál růst. Vedle Německa patří mezi největší trhy také třeba Nizozemsko nebo Velká Británie. Linda Šejdová přitom před rokem v našem podcastu Money Maker popisovala, jak se snaží po Evropě spíše skrývat, že jsou z Česka. „Byznysu to nepomáhá,“ vysvětlovala. Není to ale tak, že by se za svůj původ styděli. Naopak chtějí navazovat na silnou historii třeba rodiny Baťových.

„Thomas A. Bata má bohatou zkušenost s budováním mezinárodních značek s fyzickým produktem, praktické know-how se škálováním marketingu, operativy i týmu. Jsme opravdu vděční, že na jejich příběh můžeme navázat tím naším a moc nás to motivuje, protože Česko potřebuje nový mezinárodní úspěch ve světě značek,“ doplňuje Šejdová.