Slovenský GymBeam roste a v Karlíně otevřel prodejnu s fitness produkty. Chystá i zboží pro esport
E-shop zaměřený na fitness působí ve čtrnácti zemích a zboží loni poslal více než šesti milionům zákazníkům.
Dalibor Cicman, zakladatel a ředitel GymBeam
Pro původem slovenský e-shop GymBeam se zaměřením na fitness produkty patří Česko mezi nejvýraznější trhy. Samotná Praha je po Budapešti druhým městem, kde registruje nejvíc zákazníků, proto tady otevřel svůj vůbec druhý „fitness hub“, jenž kromě prodeje a výdeje zboží slouží i jako komunitní místo. To vše firma zvládá za neustálého růstu, kdy ji neovlivnilo ani obecné zpomalení e-commerce trhu.
Mezi lety 2020 a 2021 GymBeam dosáhl navýšení tržeb o přibližně padesát procent na celkových 54 milionů eur, v aktuálním přepočtu o něco málo přes 1,3 miliardy korun. S takovým růstem se pojí i zdvojnásobení počtu takzvaných skladových jednotek, tedy různých druhů zboží, na 5 700.
„K dispozici je stále širší nabídka produktů z různých kategorií. I díky tomu se počet zákazníků dostal přes hranici šest milionů a počet produktů, které jim byly odeslány, se vyšplhal téměř k deseti milionům,“ popisuje Dalibor Cicman, který GymBeam zakládal v roce 2014 a od té doby jej také vede z pozice ředitele. Nyní už e-shop působí ve 14 zemích střední a východní Evropy.
Na přelomu předminulého a loňského roku přitom GymBeam pro CzechCrunch komunikoval předběžně dosažené tržby za rok 2020 ve výši 43 milionů eur, podle tehdejšího kurzu 1,12 miliardy korun, skutečné ale byly na úrovni 33 milionů eur, asi o čtvrt miliardy korun nižší. I z relativně vysokého základu ve stovkách milionů korun ale e-shop dokázal loni růst vysokým tempem padesát procent.
Původní a ambicióznější cíl dosáhnout za loňský rok tržeb 72 milionů eur (1,8 miliardy korun) se nepodařilo naplnit. „Ale dosáhli jsme 53% organický růst tržeb s vysokou retencí zákazníků, což se dá při tak velké firmě považovat za pozitivní. I když ne až tak, jak bylo stanovené v našem ambiciózním plánu,“ přiznává Cicman pro CzechCrunch.
Jako negativní faktory, které ovlivnily loňskou výši tržeb, pak Cicman zmiňuje zejména interní problémy v logistice. „Abychom dosáhli EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy – pozn. red.) podle plánu, museli jsme trochu ubrat z marketingu. Zároveň jsme měli problém s úzkým hrdlem logistiky přes výprodeje. Nakonec se problémy vyřešily až po prosinci. Plánovaný zisk dva miliony eur jsme překonali, ale na úkor velikosti tržeb,“ vysvětluje s tím, že EBITDA za celou holdingovou strukturu loni dosáhla 3,2 milionu eur, asi 80 milionů korun.