Za roční neboli kontinuální předplatné si podle Ondrejky platí zejména vysoce postavení manažeři nebo konzultanti, kteří běžně několikrát do roka střídají své pozice v různých firmách, kde po dokončení jednoho projektu hledají nové výzvy. Právě taková cílová skupina potřebuje mít aktualizovaný životopis neustále.
Většina dalších platících uživatelů pak funguje ve vlnách. Při hledání práce si zaplatí premium verzi na omezenou dobu a několik dalších let o nich Kickresume neslyší. Když se ale rozhodnou pro změnu práce, opětovně se připojí a za pokročilejší funkce opět připlatí.
Nejvíce životopisů se tvoří v lednu
Z celkového počtu 1,3 milionu registrovaných uživatelů je přitom platících kolem desítky tisíc, avšak právě kvůli atypickému byznys modelu firmy se tyto počty v dlouhém hledisku hodnotí těžko. Nejsilnější měsíc v roce bývá tradičně leden, kdy si lidé dávají novoroční předsevzetí, přičemž mezi ty nejčastější patří nalezení nové práce.
„Počet pravidelně platících uživatelů se u nás hodně mění. Jen menší část si platí premium permanentně, většina uživatelů se vrací v průměru po dvou letech. Proto sledujeme denní počet plateb a aktuálně se pohybujeme na úrovni 150 až 200 transakcí,“ přibližuje konkrétní čísla Ondrejka s tím, že Kickresume nyní denně registruje přibližně 1 až 1,5 tisíce nových uživatelů.
Doplněním celého byznysu slovenské firmy je pak oblast B2B, kdy dalším firmám nabízí vlastní nástroj na tvorbu PDF. Tuto službu využívá například rakouský pracovní portál Karriere.at, ekvivalent tuzemské jedničky Jobs.cz. Všechny životopisy, které si rakouští uživatelé nechají ze stránek portálu exportovat, projdou formátováním v Kickresume, jenž je následně posílá zpátky.
Podíl B2B na celkovém byznysu Kickresume je přibližně deset procent, přičemž drtivou většinu tvoří příjmy z premium verzí. A daří se – za loňský rok podle předběžných dat dosáhla firma tržeb na úrovni 950 tisíc eur (asi 25 milionů korun). Meziročně sice „jen“ o třetinu více, ale například téměř třikrát více než v roce 2018.
Foto: Kickresume
Spoluzakladatel Kickresume Tomáš Ondrejka
Firma je navíc dlouhodobě zisková a tento ukazatel se jí daří navyšovat ještě rychleji. Podle průběžného odhadu bylo loňských 200 tisíc eur (5 milionů korun) o 60 procent víc než v roce 2019 a až devítinásobek oproti roku 2018, kdy dosáhl 25 tisíc eur. Díky tomu dokáže svůj růst financovat sama a nabídky investorů obecně odmítá. Jediným investorem ve firmě je akcelerátor The Spot Booster, jenž do Kickresume v roce 2015 vložil sto tisíc eur.
„Rozhodli jsme se, že raději budeme růst pomaleji, ale ziskověji. Tržby investujeme zpátky do firmy a tento přístup se nám líbí. Známe mnoho případů, kdy vstup investora do firmy rozházel celé týmy a nedopadlo to nejlépe,“ popisuje Ondrejka. Když během naší debaty padne řeč na případný exit, podobně jako u nabídek na investice přiznává, že nějaké chodí.
„Kdyby přišla zajímavá nabídka, budeme nad ní přemýšlet, v zásadě ale exit nijak neplánujeme. Máme plán, co budeme dělat, na dalších pět let, pořád rosteme a nás to pořád baví,“ usmívá se marketingový ředitel a zmiňuje pořád se opakující případy – když už se někdo na odkup ozve, je překvapen, o jak velkou firmu a uživatelskou základnu v případě Kickresume jde.
Mezi takovými byla například i australská Canva, která nedávno akvírovala český grafický nástroj Smartlockups. Kickresume však podle svého spoluzakladatele sledují i jiní regionální hráči, zejména ti provozující pracovní portály. Těm přitom nástroj na tvorbu životopisů na slovenském či českém trhu doteď příliš nekonkuroval, to se však brzy změní.
Slovensko a Česko jako testovací trhy
Loňský rok se totiž v Kickresume nesl zejména ve znamení redesignu a celkového nastavení produktu na další roky. Z nástroje byla například úplně odstraněna větev „resume writerů“, tedy profesionálních pomocníků s tvorbou životopisů – poptávka nebyla dostatečně velká na pokrytí dalšího vývoje.
Velký redesign a další změny ostatně byly i důvodem zmiňovaného loňského zpomalení růstu Kickresume. Na jedné straně sice pomohl zvýšit konverzní poměr a uživatelé si vytvářejí víc životopisů, zpomalení růstu pak zapříčinila pandemie koronaviru i update Google Search Enginu.
Už teď se však Kickresume plánuje rozrůst do nových vertikál. Na domácím slovenském, ale i českém trhu chce firma testovat nové B2B řešení. Uživatelé si tak na platformě kromě tvorby životopisů budou moci rovnou najít práci na základě propojování kandidátů s nabídkou pozic ve firmách.
„Uživatelé nám už roky říkají, že když si u nás udělají CV, rovnou by jej chtěli poslat do firem. Tak jsme si řekli, že to zkusíme. Poslední měsíce jsme vše ladili s kandidáty i náboráři,“ popisuje Ondrejka s tím, že celý proces propojování by měl fungovat automaticky.
Foto: Kickresume
Peter Ďuriš, spoluzakladatel Kickresume
„Zanedlouho zveřejníme nástroj Resume Analytics, který vyhodnotí CV uživatele a řekne mu, co není ideální a jak jej vylepšit. Cílem je vyhodnotit tzv. Career Prediction a propojit kandidáty přímo se společností, která o ně může mít zájem,“ doplňuje podrobnosti Ondrejka.
Pro Kickresume nová vertikála v B2B segmentu otevře další možnosti rozvoje. Společnosti budou moci sdílet své inzeráty a kandidáti budou naopak sdílet své životopisy firmám, které si vyberou. Novinku chce platforma vyzkoušet nejdřív na slovenském a potažmo českém trhu z toho důvodu, že zde má tým Kickresume kontakty a zároveň chce posílit i svoji pozici. Podle optimistického odhadu by ke spuštění mělo dojít na podzim.
Po testovací fázi chce tento produkt nabídnout i ve Spojených státech a v Asii, kde má Kickresume většinu svých uživatelů. Na Slovensku a v Česku je jich kolem 50 tisíc, ve Spojených státech více než desetkrát tolik. V poslední době však stále více posiluje pozici například také v Indii, kde si vytipoval rychle rostoucí technologická města.
„Na domácím slovenském a českém trhu máme kde růst, vidíme tady potenciál. Věřím tomu, že to ani nebude moc složité, protože máme otestovaných hodně marketingových a akvizičních metod, které tady můžeme replikovat,“ popisuje optimisticky Ondrejka, který zároveň věří, že ve velké tuzemské konkurenci pracovních portálů má Kickresume co nabídnout.
Kromě zjednodušování práce se životopisy pro kandidáty také zaměření na zjednodušování samotného náboru, jenž je v mnoha firmách běžně zkostnatělý a zahrnuje mnoho zbytečných procesů. Náboráři by tak mohli získat nástroj, který jim práci s kandidáty ulehčí. A do budoucna možná i nahradí samotné životopisy.
„Několik měsíců jsme používali hry Pymetrics, ale museli jsme je stáhnout, protože jsme ovlivňovali nábor v Tesle.“
Kickresume totiž v posledních letech spolupracovalo s vědci z jedné z nejprestižnějších univerzit světa MIT na validaci nástroje Pymetrics. To jsou v podstatě jednoduché hry používané při náboru, například ve firmách jako Tesla nebo Google. Na základě výsledků her se ukážou přednosti kandidátů a zejména to, jestli se vůbec hodí na danou pozici.
„Několik měsíců jsme tento produkt používali na našem webu, ale museli jsme ho stáhnout, protože jsme ovlivňovali nábor v Tesle. Používají tam stejné hry, které jsou schválně dělané tak, že si je člověk může udělat jen jednou. Někteří uživatelé si je tak vyzkoušeli u nás a tam pak šli naostro,“ říká Ondrejka.
Díky získaným zkušenostem s analýzou profilů kandidátů si však Kickresume nadále pohrává s myšlenkou, že by právě podobné hry mohly být dalším produktovým doplněním platformy a teoreticky by mohly nahradit i životopisy. „Může to být budoucnost náboru. Asi ne na každou pozici, na mnoho z nich se však hodí,“ myslí si spoluzakladatel Kickresume.
„Lidé si totiž často myslí, že se na danou pozici hodí jen proto, že ji dělají pět let. Tyto hry mohou ukázat, že se například nehodí na marketing manažera, ale víc na HR manažera. Dokázali bychom tak lidem napovědět a usměrnit je na kariérní cestě,“ vysvětluje Ondrejka. Na dotaz, jestli hru zkoušel i on sám a s jakým výsledkem, pak jen s úsměvem dodává: „Mně vyšlo, že mám dělat to, co dělám. Takže jsem na správné pozici.“