Slovenský mikrodomek se chystá na velkovýrobu. Vezmeme to znovu a od podlahy, slibuje firma

Není to ani dům, ani karavan, ale funguje jako obojí. Soběstačné vajíčko však svůj vývoj začíná ještě jednou od začátku. Ví, že beze změn neuspěje.

Iva BrejlováIva Brejlová

ecocapsule-space

Foto: Ecocapsule

Ecocapsule má být variantou bydlení pro ty, kteří se chtějí odstřihnout od civilizace

0Zobrazit komentáře

Skoro vždycky je vzhled to první, co lidé na tomto miniaturním domku obdivují. Vypadá totiž jako hodně velké vejce. Ale není to jen design, upozorňují zakladatelé. Ecocapsule je díky tomu uvnitř optimálně využitelná, má nejlepší prostor pro solární panely i třeba možnosti převozu. Zvláštní mikrodomek pocházející ze Slovenska se chlubí soběstačností, chytrými technologiemi i dodávkami do celého světa. Přesto teď začíná svůj vývoj znovu.

„Vezmeme to v podstatě od podlahy,“ říká Naděžda Barňáková, která je v projektu na pozici CEO. Vysvětluje, že je potřeba zvážit každé jedno místo, které by šlo změnit. Ecocapsule je projekt, který vznikl v roce 2017. Tomu odpovídají i lehce zastarávající technologie, které používá. Je třeba zbavit se posledních tepelných mostů, kudy uniká z domku teplo zbytečně ven. Ale především je nutné mikroobydlí vyrábět úsporněji. Což v tomto případě znamená především opravdu ve velkém.

Ecocapsule si mohla připsat řadu zajímavých úspěchů. Její domky jsou ve Spojených státech, Japonsku, Švýcarsku i na Karibských ostrovech. Odváželi je ale i do Kazachstánu nebo na Kostariku. Rozšíření pomohlo i to, že svůj soběstačný domeček si pořidila hollywoodská herečka Susan Sarandonová a kapsule se objevila v reklamě banky JP Morgan Chase s Jamesem Cordenem. Vajíčko nechali umístit na vrchol třítisícovky Mount Titlis ve Švýcarsku a lidé si tu mohli pár měsíců pronajímat pobyt, kapacity se brzy vyčerpaly.

Jenže ani tohle všechno nestačilo. Ecocapsule v dosavadním provedení dobře nefungovala. Náklady má vysoké a téměř každý kus, který prodá, vyrábí do určité míry ručně. Sériová výroba, kterou společnost už roky slibuje, je bez velké investice v nedohlednu. A na spoustu věcí se přichází až v průběhu – zejména u zákazníků po světě, kteří potřebují domky servisovat. Což je extrémně drahé.

Proto budou na domcích hledat každou skulinku, díky jejímuž zaplácnutí by se dalo ušetřit. A proto teď nabírají další investici. Prostřednictvím crowdfundingové platformy Crowdberry hodlají vybrat 1,5 milionu eur s opcí půlmilionu a spoluinvesticí od investičního fondu, slovenského Venture to Future Fund. To má umožnit onu vysněnou sériovou výrobu nové generace mikrodomku. A připravit společnost na vstup strategického partnera.

Ecocapsule švýcarsko

Foto: Titlis photo

Ecocapsule shlíží na švýcarské hory

Zájem prý mají firmy z automobilového průmyslu. „Je to takový náš koncept pro budoucnost. Elektrická auta tu běžně jezdí, autonomní se testují, můžete vzít platformu a na ni umístit právě takovou kabinu, jako je ecocapsule, se vším potřebným, kde můžete trávit čas. Vybavit ji jako kancelář, ambulanci, nebo menší obchod. Už teď jsme v jednání s některými firmami, které se věnují konceptu budoucnosti. A vidíme, že je to myšlenka, která rezonuje,“ vysvětluje směr, kterým se chce Ecocapsule časem vydat, Tomáš Žáček, jeden ze spoluzakladatelů.

Trendy, které nepomohly

Všechny světové události posledních let jako by Ecocapsuli k jejímu byznysu nahrávaly. Pandemie lidi nutila k izolaci – a jen obtížněji byste našli odlehlejší ubytování než tento mikrodomek, který můžete postavit vlastně kamkoliv. Stále dražší energie vyzdvihly nutnost něco udělat se spotřebou a toto soběstačné vajíčko je vybavené jak solárními panely, tak větrnou turbínou. Stejně jako povrchem propracovaným ke svádění dešťové vody do nádržek.

Pak je tu rozvoj digitálního nomádství, zájem o práci na dálku a snaha o balanc mezi pracovním a soukromým životem. To nahrává konceptům, kdy je možné domek vzít a odjet s ním někam daleko. Zdálo by se, že lepší časy na prodej speciálního vajíčka ani být nemůžou. Jenže tak jednoduché to není.

„Začínali jsme s málem. Reálně by taková výrobní firma na začátek potřebovala řádově 20 milionů eur,“ myslí si Barňáková. Ecocapsule na crowdfundingové platformě Crowdberry vybrala 2,7 milionu eur, sesterský fond CB Investment Management jí pak poskytl dalších 1,6 milionu. To jí dovolilo postavit si pár mikrodomků pro sebe, které pak pronajímala ve spojení s firmami lidem.

Díky tomu se ecocapsule objevila ve švýcarských Alpách, na Balatonu nebo v Ženevě, na festivalech Pohoda či Grape. Celé to bylo ovšem od začátku o marketingu. A společnost rozjednávala možnost dodávat obytná vajíčka do hotelových řetězců, které by je měly místo pokojů. Jenže tuhle linku na nějakou dobu úplně zastavil covid a nemožnost cestovat.

Ecocapsule mikrodomek

Foto: Titlis photo

Uvnitř Ecocapsule na hoře Titlis

Nahoru šly ceny materiálů, doprava, někteří dodavatelé zkrachovali a částečně je problémem i to, že zakladatelé firmy se nevzdávají svého plánu držet výrobu na Slovensku a v Česku. Vajíčko tak teď nedávno zdražovalo. Jeho cena se dostala na 100 tisíc eur bez DPH, tedy asi 2,5 milionu korun. „I tak: za co momentálně vyrobíme, za to prodáváme,“ přibližuje však Barňáková.

S vejcem mezi srnky

Projekt v minusu nebyl a není, ubezpečuje však zdejší CEO. „Museli jsme ale optimalizovat, to je pravda. Snížili jsme počet lidí. Teď se ale chystáme přijímat nové. Vedle toho začínáme spolupráci s inženýry z leteckého průmyslu, oběhli jsme všechny dodavatele s kompozity, vytvořili s nimi odborné konzilium,“ doplňuje Barňáková.

V posledním roce začali s budováním servisní sítě distributorů po světě. Jeden už funguje ve Spojených státech, druhý v Japonsku a firma s dalšími jedná. Dokončuje vývoj nového tepelného a klimatizačního systému. Se sériovou výrobou a novou generací čeká, že bude mít do konce příštího roku produkt, který už nebude vyžadovat hodně servisních zásahů. A spustí výrobu osmi ecocapsulí měsíčně. Tedy za rok asi stovky domků. S partnery by pak firma chtěla toto číslo dostat na dvojnásobek, cena by se naopak měla snížit někam k 85 tisícům eur.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Peníze však můžou přinášet i technologie, které tu pro své domky už roky vyvíjejí. Ecocapsule je jimi prošpikovaná a tým je napojil na mobilní aplikaci, která lidem říká třeba to, kolik energie nebo vody zbývá. Tady by se mohlo škálovat.

„Rozvíjíme koncept, v rámci kterého vezmeme naše technologie a umístíme je na malý domeček nebo karavan jako samostatný produkt,“ přibližuje Soňa Pohlová, druhá ze spoluzakladatelů Ecocapsule.

Kromě toho je teď prý poptávka z hotelů silnější než kdy dřív. Trendem je totiž vytváření glampingových rezortů a zážitkové koncepty. A přidává se zájem ze strany velkých festivalů, kde by se v budoucnu mohly kapsule objevovat jako komfortnější varianta stanů.

Ať už v jakémkoliv použití, design zůstane. Tvar vejce se ukázal jako velmi dobrá volba. To on zaujal zákazníky po světě i filmaře ve zmíněné reklamě, dobře funguje s technologiemi a je mimochodem podle spoluzakladatele Tomáše Žáčka příjemný jak pro lidi, tak i zvířata. „Když jsme měli ecocapsuli zaparkovanou v Nizozemsku v parku, ráno kolem ní chodily srnky. K autům se nepřiblížily. Je to tvar z přírody,“ říká s úsměvem.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

O kampaně na sociálních sítích se postará sám. Český startup miliony korun podpořil Michal Dědek

Advertee má potenciál, aby se stalo nástrojem pro všechny, kdo nechtějí zbytečně utrácet za profesionály v oboru sociálních sítí, věří Dědek.

Peter BrejčákPeter Brejčák

petr-kucera-zakladatel-advertee-4-min

Foto: Advertee

Petr Kučera, zakladatel Advertee

0Zobrazit komentáře

Značná část obsahu, který se propaguje na sociálních sítích, se dá chytře automatizovat a zjednodušit tak práci uživatelům. Právě takové řešení se chystá nabídnout tuzemský startup Advertee, za nímž stojí marketingový specialista Petr Kučera s více než desetiletými zkušenostmi v oboru. To přesvědčilo také investora Michala Dědka, který mladou firmu v jejím vstupu na trhu podpořil miliony korun.

Dnes čtyřiatřicetiletý Kučera začal pracovat s reklamou na sociálních sítích v roce 2011 při propagaci svého internetového obchodu a postupně si v tomto oboru budoval i kariéru. Před šesti lety stál u zrodu online agentury PPC ONE. A právě v ní vznikl požadavek na zefektivnění rutinní práce. Vyvinuté řešení dokázalo nahradit práci reklamního specialisty, zlevnilo firemní náklady a snížilo chybovost.

Takové jsou zárodky startupu Advertee, který slouží jako marketingový nástroj pro automatizaci propagace příspěvků na Facebooku a Instagramu, k nimž má v brzké době přibýt také TikTok. Software umožňuje kampaně automaticky sjednotit na jedno místo a na pár kliknutí.

„Po možnosti propagovat stovky světových značek na sociálních sítích jsem pochopil, že existuje díra na trhu. Advertee má sloužit jako cenný člen týmu pro všechny podnikatele a firmy, velké i malé. A šetřit jim čas, peníze a nechtěné chyby. Množství obsahu, který se propaguje na sociálních sítích, se dá totiž chytře automatizovat a zjednodušit tak práci mnoha uživatelům,“ popisuje Kučera.

zleva_-martin-vapenik-petr-kucera-a-michal-dedek-2-min

Foto: Advertee

Martin Vápeník z SFG, Petr Kučera z Advertee a Michal Dědek z SFG

V rozvoji mu pomůže také investor Michal Dědek, respektive skupina SFG Holding, za kterou kromě Dědka stojí také Tereza Kouklová. Do startupu posílají 2,5 milionu korun výměnou za 15% podíl ve firmě. Prostředky mají Advertee pomoct k rozběhu na trhu, rozšiřování funkcí i kvalitnější automatizaci.

„Advertee využívá mnohaleté zkušenosti zakladatele, aby se stalo univerzálním nástrojem pro všechny menší i větší firmy a podnikatele, kteří nechtějí zbytečně utrácet peníze za profesionály v oboru správy sociálních sítí. Chtějí jednoduchý a praktický nástroj, který se o vše postará sám, a podnikatelé se tak mohou soustředit na to nejdůležitější – svůj produkt,“ komentuje Michal Dědek, který začínal obchodováním na trzích, postupně přidal nemovitosti a také startupy. Jeho skupina počítá obraty ve stovkách milionů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aktuálně je přitom Advertee stále v pilotní fázi a obsluhuje jen klienty zmiňované agentury PPC ONE. Svůj produkt tak zatím nenabízí jako SaaS (software jako služba), což by se ale i díky investici mělo rychle změnit.

„V rámci prvního roku provozu plánujeme držet úzký tým o pěti lidech plus externí IT firmu. Zázemí marketingové agentury nám zajišťuje lidské zdroje a know how, které budeme pro růst potřebovat. V první fázi cílíme na reklamní specialisty, agentury, či inzerenty,“ popisuje Kučera a jako dlouhodobý cíl zmiňuje vytvořit takzvané all-in-one řešení, které pokryje kompletní automatizovanou propagaci a správu strategií na sociálních sítích.

„Sociální sítě jsou již dlouhé roky klíčovým místem na propagaci světových značek. Náročnost správy a požadavky na profesionální znalosti v oboru však často uzavírají cestu ke kvalitní reklamě a zviditelnění nezávislým podnikatelům či menším firmám. Advertee tak má potenciál stát se univerzálním nástrojem pro všechny, kdo chtějí ušetřit a přitom aktivně využívat sociální sítě jako důležitý nástroj pro prezentaci svých projektů,“ věří Dědek, jehož SFG nedávno podpořila například agregát stavařského materiálu Buildiro, recyklační společnost ETW nebo vzdělávací startup Edhance.

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.