Smartlook hlásí rekordní rok. Stihl se v něm osamostatnit, nabrat velkou investici a utržit 64 milionů korun
Petr Janošík před pěti lety zakládal Smartlook s jasnou motivací – zlepšit uživatelský zážitek webů a mobilních aplikací, který v případě špatného nastavení může pro firmy či obchodníky znamenat i ztrátu klientů. Na trhu se od té doby brněnskému startupu daří a loni zažil nejlepší rok své historie, protože překonal několik významných milníků.
Jedním z nich bylo vyčlenění Smartlooku do samostatné firmy od sesterského Smartsuppu, pod nímž jako samostatný produkt fungoval od roku 2016. Zanedlouho nato pak startup oznámil získání investice v přepočtu 81 milionů korun od holandského investičního fondu Airbridge Equity Partners s podporou stávajících tuzemských investorů Novira Capital a Reflex Capital.
Kromě toho se Smartlook loni přestěhoval do nových kanceláří, zdvojnásobil velikost týmu na 50 lidí a navzdory nepříznivé ekonomické situaci související s pandemií koronaviru dosáhl na opakující se roční tržby (ARR, annual recurring revenue) ve výši 64 milionů korun. Rok předtím šlo o 36 milionů korun, což znamená nárůst o 78 procent. V letošním roce chce brněnský startup dosáhnout rovnou na dvojnásobek, tedy 130 milionů korun.
„Vím, že o nás do loňského roku nebylo tolik slyšet, a tak to možná pro některé bude znít až příliš ambiciózně. Ale za posledních několik měsíců jsme se dostali do radaru velkých zahraničních firem, které nás oslovily se zájmem o M&A, a s některými z nich jsme se v debatě dostali až k miliardové valuaci,“ popisuje Janošík, CEO Smartlooku.
„Všechny nabídky jsme ale odmítli, protože jsme přesvědčeni, že dokážeme být jednou větší než ty firmy, které nás teď oslovují. Věříme, že si stavíme svého vlastního jednorožce, tedy firmu s miliardovou valuací v dolarech,“ doplňuje zakladatel brněnského startupu.
Smartlook, jehož řešení v tuzemsku využívá například Alza, O2, Dáme jídlo, Seznam nebo Home Credit, obecně pomáhá firmám pochopit chování uživatelů na webech a v mobilních aplikacích. Díky propojení nahrávacího systému a analytických nástrojů umožňuje sledovat interakce návštěvníků a odhalovat tak chyby, které brání úspěšnému prodeji.
Za čtyři roky své existence přitom startup prošel velkou transformací. Začínal jako projekt nadšenců, kteří v počátcích svým klientům poskytovali všechny služby zdarma jen proto, aby co nejrychleji vyvinuli funkční řešení. Dnes už jeho zákazníci analyzují více než půl miliardy nahrávek měsíčně, a to pro firmy od Spojených států přes Brazílii po Spojené Arabské Emiráty.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPosílený investicí teď Smartlook bude ještě více rozšiřovat svou zahraniční prezenci. Spojené státy již nyní tvoří téměř třetinu všech tržeb a tento podíl dál roste. Na zaoceánský trh se přitom firma nesoustředila, a tak aby dokázala potenciál využít naplno, v brzké době plánuje otevření samostatné pobočky a vybudování lokálního týmu.
V náboru nových klientů má Smartlooku pomoci také nová verze produktu, kterou pod názvem NextGen představil koncem loňského roku. Více se zaměřuje na velké firmy, kterým nově kromě upraveného uživatelského rozhraní a množství dashboardů nabízí možnost integrace řešení pomocí API do vlastního softwaru.
Dalšímu rozvoji produktu se chce brněnský startup věnovat i v letošním roce, mezi novinky budou patřit například certifikace nezbytné kvůli bezpečnostním auditům. V plánu má také přidání prediktivních analytických funkcí nebo investice do customer success a sales týmu.