Smrt fyzických tlačítek se nekoná. Škoda s nimi ve svých autech počítá i kvůli bezpečnosti

Nové generace Superbu a Kodiaqu – a časem i další modely od Škody Auto – nabídnou ovladače kombinující digitální technologie s fyzickým kontaktem.

ovladace-skoda2

Foto: Škoda Auto

Smart Dials dává Škoda najevo, že se s fyzickými ovladači neloučí

0Zobrazit komentáře

Podíváme-li se do kokpitů nejnovějších vozů, zjistíme, že většina jejich producentů se nechává unášet trendem absolutního minimalismu. Ten se promítá i do co nejmenšího počtu manuálních ovladačů, tedy nejrůznějších fyzických tlačítek, voličů a dalších haptických prvků na palubní desce. A pak je tu Škoda Auto a její nejnovější generace modelů Superb a Kodiaq, ve kterých dává tuzemská automobilka jasně najevo, že fyzický kontakt s vozem je pro ni stále důležitý.

Minimální počet tlačítek a dalších ovladačů na palubní desce je otázkou designu, který je díky tomu daleko čistší a přehlednější. Pro automobilky to ale znamená i úsporu. Není nutné více členit palubní desku a absence fyzických ovladačů také zrychluje proces výroby.

Mezi největší askety, co se počtu fyzických tlačítek týče, tradičně patří automobilky jako Tesla či Volvo. Ovšem střídmost v počtu manuálních tlačítek je trend, který v poslední době ve velkém ovlivňuje také podobu interiéru vozů masovějších značek. Příkladem může být i nejnovější generace Passatu od Volkswagenu, kde se ovládání funkcionalit vozu odehrává především skrze centrální displej.

Když Škoda Auto ukázala interiér svého elektrického modelu Enyaq, zdálo se, že i v případě tuzemské automobilky je strategií od fyzických ovladačů upouštět. O to větší však bylo překvapení, když firma ukázala vnitřek nejnovějších generací modelů Superb a Enyaq, které nabídnou takzvané Smart Dials.

ovladace-skoda1

Foto: Škoda Auto

Ovladače mají přispět k vyšší bezpečnosti

Jedná se o trojici manuálních ovladačů umístěných pod výdechy klimatizace ve spodní části palubní desky, skrze něž lze ovládat hned několik funkcionalit. Jsou tvořeny otočným prstencem a také středem s digitálním displejem, který zobrazuje, co se zrovna nastavuje. Celé zařízení funguje také jako tlačítko, kterým se volí, jaká funkce je zrovna nastavována.

Ovladače na bocích slouží řidiči a spolujezdci ke kontrole klimatizace a dalších souvisejících funkcí, jako je například vyhřívání či odvětrávání sedadel. Střední ovladač pak může sloužit k regulování hlasitosti infotainmentu, rychlosti odvětrávání, výběru jízdního režimu apod. Tyto tři ovladače pak doplňují další čtyři manuální tlačítka pro ovládání vyhřívání či ofukování čelního a zadního skla, vnitřní cirkulaci vzduchu nebo automatickou funkci klimatizace.

Jak Škoda tvrdí, rozhodnutí mít ve voze i manuální ovladače vychází mimo jiné ze snahy co největší bezpečnost při jízdě. Displeje totiž ukrajují značnou část z pozornosti řidiče. Dle výzkumu britské organizace pro bezpečnost silničního provozu IAM RoadSmart mohou moderní informační systémy prodlužovat reakční dobu řidiče dokonce více než konzumace konopí či alkoholu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Koncepce ovládacích prvků ve vozech Škoda vždy vychází ze zásad co největší uživatelské vstřícnosti i bezpečnosti. I nadále lze různé funkce ve voze ovládat přes displej, jak jsou dnes zákazníci zvyklí, přes haptická tlačítka na volantu anebo nově prostřednictvím Smart Dials,“ dodává Zbyněk Straškraba z produktové komunikace Škoda Auto.

Podle něj je zachování fyzických ovladačů do jisté míry také reakcí na přání zákazníků, přestože se pro Škodu jedná o nákladnější řešení. „Nový koncept ovládání je výrobně o něco nákladnější než integrace do HMI, respektive obrazovky. Při vývoji našich vozů vždy hledáme optimum mezi přáním zákazníků a náklady. Jsme přesvědčeni, že s novými Smart Dials se podařilo nalézt výborné řešení, které zákazníci ocení,“ říká Straškraba s tím, že se jedná o cestu, které se chce Škodovka držet i v budoucnu u svých dalších modelů.

Evropská unie zahájí šetření ohledně elektromobilů z Číny. Nelíbí se jí příliš nízké ceny

Na trh přicházejí velmi levné čínské elektromobily. „Je to kvůli obrovským státním dotacím, což narušuje trh,“ říká šéfka Evropské komise.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

eu-auta

Foto: Midjourney / CzechCrunch

Evropská unie řeší ceny čínských vozů (vytvořeno umělou inteligencí)

0Zobrazit komentáře

V automobilovém průmyslu dochází k řadě zásadních změn, které přináší zejména větší přesun k elektromobilitě. To se pojí i s novými hráči na trhu, kteří se snaží ukrojit si z prodejního koláče od zavedených automobilek. Pod tlakem se ocitají evropské koncerny, například kvůli zpřísňujícím se regulacím ohledně emisí nebo také kvůli aktivitě čínských firem, které začínají vyvážet do světa stále levnější auta. A na to si chce nyní Evropská unie posvítit.

Tématu se dnes v Evropském parlamentu v projevu o stavu unie věnovala šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová, která prohlásila, že Čína uměle udržuje na nízké úrovni ceny svých elektromobilů. „Světové trhy jsou nyní zaplaveny levnějšími čínskými elektromobily. A jejich cena je uměle udržována na nízké úrovni díky obrovským státním dotacím. To narušuje náš trh,“ uvedla von der Leyenová.

Evropská komise proto podle své šéfky zahájí šetření ohledně čínských elektromobilů a tamních státních dotací, jelikož se musí neférovým praktikám ze strany Číny bránit. Von der Leyenová poukázala například na zkušenost z minulých let z odvětví solárních elektráren, kde Čína získala silné postavení právě díky nízkým cenám.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nezapomněli jsme, jak nekalé obchodní praktiky Číny ovlivnily náš solární průmysl. Mnoho mladých podniků bylo vytlačeno silně dotovanými čínskými konkurenty. Průkopnické společnosti musely vyhlásit bankrot. Nadějné talenty odešly hledat štěstí do zahraničí,“ sdělila von der Leyenová s tím, že evropské podniky jsou příliš často vyloučeny ze zahraničních trhů nebo se stávají oběťmi dravých praktik.

msd-8

Přečtěte si takéKoučuj kolegy, pomáhej ostatním a pečuj o své zdraví, říkají v MSDKoučuj kolegy, pomáhej ostatním a pečuj o své zdraví, říkají v MSD zaměstnancům a nabízí desítky programů

Šéfka Evropské komise se v první části svého projevu před europoslanci věnovala ekonomickým a ekologickým tématům. Podle ní jde modernizace ekonomiky a průmyslu ruku v ruce se snižováním emisí oxidu uhličitého a EU bude průmysl na cestě k čistější výrobě podporovat. Poukázala, že unie nyní přitahuje více investic do vodíku vyrobeného z obnovitelných zdrojů než USA a Čína dohromady a že se zvýšil počet oceláren, jež přešly na „čistou výrobu“.

S přispěním ČTK