Snyderova Liga spravedlnosti se z mýtu stala realitou. Čtyřhodinový blockbuster ohromí ty, co mu to dovolí
„Opravdu jsem nečekal, že s vámi budu mluvit o mojí Lize spravedlnosti,“ řekl Zack Snyder v živém vstupu před premiérou Ligy spravedlnosti Zacka Snydera na HBO Max. Samozřejmě se široce spekuluje, nakolik je čtyřhodinový film opravdu režisérovou vizí a nakolik se snaží čistě potěšit fanoušky. Každopádně ale žije ve zvláštním světě, kdy se jedna z hlavních filmových událostí roku odehrála na streamovací službě a jinak by ani vzniknout nemohla.
Snad většina diváků s alespoň okrajovým zájmem o komiksové filmy nyní může říct, že by to byla velká škoda. Nová Liga spravedlnosti je, byť ne dokonalé, tak alespoň důstojné dílo představující epickou zkušenost, jakých mnoho není. Zároveň má specifickou auru vlastní mytologie, skoro stejně důležité, jako je ta v ději. Při hodnocení filmu není zvykem jakkoliv přihlížet k okolnostem jeho vzniku, pro Ligu spravedlnosti Zacka Snydera je to ale nemožné.
Každou zmínku o ní totiž provádí příběh tragédie, rozhodnutí nepřijmout osud a cesty za vykoupením. Když Snyder snímek v roce 2017 dokončoval, jeho život znenadání protnula sebevražda jeho dvacetileté dcery Autumn. Od projektu odstoupil a studio najalo Josse Whedona, režiséra prvních Avengerů, se záměrem Snyderův film nejen dokončit, ale také učinit divácky přístupnějším.
Výsledek působil jako špatný Frankensteinův experiment, kterému chyběly důležité části a jiné nahradily podivné, nehodící se kousky humoru a rychlých dovysvětlení. Nejlepší reakce, jakých se v roce 2017 Liga spravedlnosti dočkala, byly jen průměrné. Ty horší mluvily o naprosto nesoudržném, děravém filmu, v němž správně nefunguje skoro nic. Většinou by to znamenalo jednoduše propadák, na který chtějí všichni rychle zapomenout, ale ne tentokrát.
Internet jako zprostředkovatel zájmů a mentality obyčejných lidí zatím nikdy neměl takový vliv jako dnes. Ať už se podíváme a důsledky dění na sociálních sítích pro volby přes revoluci na akciovém trhu až po výrazné předělávání hollywoodských blockbusterů. Ani jeden ze zmíněných příkladů přitom není inherentně dobrý ani špatný, když umožňuje vznik nebezpečných manipulací, ale také naplnění dříve neproveditelných uměleckých ambicí.
Kontext vzniku Ligy spravedlnosti Zacka Snydera patří spíše do druhé skupiny, ač s sebou nese i jednoznačně negativní vlivy. Kolem hnutí podporujícího umělecký záměr režiséra, jenž čelí velkému studiu, se takřka nevyhnutelně rozvinula komunita s aspekty kultu. Producenti a vedení studia stojící proti „Snyder Cutu“ si kvůli tomu v průběhu let vysloužili mnoho urážek a nejinak tomu je u novinářů, kteří nový film kritizují.