Socialbakers po loňském miliardovém prodeji mění název. Jako Emplifi budou zlepšovat zákaznickou zkušenost

Peter BrejčákPeter Brejčák

socialbakers-team2-min-22

Foto: Emplifi

Socialbakers mění jméno, na trhu bude působit jako Emplifi

0Zobrazit komentáře

O tuzemských Socialbakers nebylo po odchodu jejích zakladatele Jana Řežába, jenž se aktuálně věnuje startupu Time is Ltd., v posledních letech moc slyšet. Loni pak firma přišla se zprávou, že se plánuje stát globální jedničkou na poli marketingových technologií, o několik měsíců později však už vše bylo zase jinak.

V miliardové transakci z loňského září Socialbakers koupila americká společnost Astute Solutions a v návaznosti na tento krok teď dochází k dalším změnám. Společnosti oznámily, že se mění na novou značku Emplifi, která bude svým sedmi tisícům klientům poskytovat jednotnou platformu na zlepšování zákaznické zkušenosti.

S novým jménem chce Emplifi klientům poskytovat nástroje potřebné k propojení marketingu na sociálních sítích, zákaznické péče a e-commerce s cílem řešit a eliminovat klíčové nedostatky v zákaznické zkušenosti. V současnosti totiž zákazníci upřednostňují pohodlí a rychlost, o čemž svědčí rostoucí zájem o nákupy na sociálních sítích, péči o zákazníky či digitální samoobslužnost.

nikola-pantovic_sb-profile_1-min-22

Foto: Emplifi

Nikola Pantovič, Chief Revenue Officer společnosti Emplifi

„Očekávání zákazníků se rychle mění a značky musí být schopny pružně reagovat prostřednictvím silných a empatických kroků. Vzhledem k tomu, že zákazníci využívají čím dál tím více sociálních a digitálních prostředků ke spojení, komunikaci a transakcím, je Emplifi nastaveno tak, aby pomohlo značkám dnes uspět a v budoucnu se rozšířit o nové kanály,“ komentuje změny Mark Zablan, generální ředitel Emplifi.

„Rebranding je dovršením všech naplánovaných aktivit spojených se sloučením obou firem. Kromě nově představené jednotné cloudové CX platformy jsme propojili interní týmy a nastavili efektivní procesy pro společné fungování,“ doplňuje pro CzechCrunch Nikola Pantovič, Chief Revenue Officer společnosti s tím, že právě tyto kroky jsou důkazem o úspěšném naplnění očekávaných synergií.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zatímco dříve Socialbakers pokrývali správu a analytiku sociálních médií, po spojení v Emplifi nabízí další dvě řešení – péči o zákazníka (na což se zaměřoval Astute) a prodej (jenž propojuje světy právě mezi marketingem a zákaznickou péčí). Během loňského prodeje přitom byla ve hře i varianta, že by nově spojené firmy působily pod značkou Socialbakers, jež má relativně vybudované jméno globálně, zatímco Astute byl známý spíš v Severní Americe.

„Chtěli jsme se oprostit od zažité představy, že Socialbakers jsou pouze nástrojem pro správu a analytiku sociálních sítí. Proto jsme se rozhodli pro zcela nový brand. Emplifi pokrývá daleko více oblastí, nabízí komplexnější řešení, a tedy aspiruje na získání příležitostí na daleko větším trhu,“ říká Pantovič. Jak doplňuje, stavět na staré značce by přitom alespoň v Česku bylo možná jednodušší. „My jsme ale nehledali nejjednodušší řešení, chtěli jsme jít cestou, která bude dlouhodobě otevírat širší možnosti,“ dodává.

Fruitisimo se i v těžkém roce dokázalo udržet v zisku. V Česku otevře další pobočky a napotřetí míří do Německa

fruitisimo-jan-hummelInsider

Foto: Fruitisimo

Jan Hummel, zakladatel ovocných barů Fruitisimo

0Zobrazit komentáře

Spoluzakladatel Fruitisima Jan Hummel, od loňského roku zároveň opět největší akcionář firmy, otáčí těžký covidový rok, kdy přišla jeho síť ovocných barů o více než třetinu na tržbách (přesně o 134 milionů korun), do nových příležitostí. Otvírá s franšízanty rekordní počet nových prodejen, v srpnu začíná stavět první prodejnu v německých Drážďanech a zároveň posiluje svůj byznys v retailu novými produkty.

„Rok a půl jsme nic neotevřeli, bylo to spíše o tom něco zavřít. Za poslední měsíc jsme ale podepsali šest nových prodejen,“ bilancuje Jan Hummel. Zavřeli například prodejnu v obchodním centru, kde měli dvě, nebo v outletu na Moravě. Za loňský rok skončili ve Fruitisimu s tržbami 211 milionů korun, tedy o 34 procent méně než v roce 2019. Ale díky razantním úsporám a prodejům mimo síť dosáhli mírného zisku.

Fruitisimo podepsalo za posledních dvanáct měsíců sedmnáct franšízových smluv, což je nejvíce v historii. Částečně to je dáno tím, že za covidové první vlny muselo některé prodejny od franšízantů odkoupit. Někteří totiž byli bez rezerv a dlouhé uzavření nezvládli. Nyní je zase zpět franšízantům předávají, přičemž jejich vlastních prodejen je stále zhruba polovina.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Část ovocných barů je přitom na Slovensku a v Maďarsku, kde už je Fruitisimo s vlastními prodejnami a nyní tam začíná rozjíždět právě franšízy. „Neskromně jsem měl cíl podepsat tři nové prodejny měsíčně, teď už máme splněno na tři měsíce dopředu. Pokud tempo udržíme, možná jich letos bude i patnáct, což by byl rekord,“ uvádí Hummel k plánům na letošek.

Otevírat například budou v Ústřední vojenské nemocnici v Praze, čtyři prodejny na Praze 6, další v Bratislavě či Budapešti. Kromě nových se zároveň u těch stávajících aktivně snaží – tam, kde to dává smysl – o relokace. Jak Hummel podotýká, situace je nyní příznivá a daří se jim často jít do větších prostor za stejnou cenu. Navíc Fruitisimo míří také za hranice, konkrétně do Německa.

Německo na třetí pokus

Historie expanze Fruitisima do Německa, kde by letos mělo celkem otevřít čtyři prodejny, je poměrně barvitá a dlouhá. Už před dvěma lety podepsalo multifranšízovou smlouvu s nadnárodním operátorem. „Jenže pak se prodal a sešlo z toho,“ vzpomíná na první pokus Jan Hummel. Poté loni vyjednával o převzetí třech lokalit od místního podnikatele, ale přišel březnový lockdown a expanze opět padla.

Od loňského prosince už mělo Fruitisimo najatého německého manažera, jenž se školil a od února měl začít fungovat. „Pak jsme ale otevření kvůli covidu museli posunout a manažera propustit. Držet ho půl roku bylo drahé. Posunuli jsme to nejdříve na květen a pak na srpen,“ popisuje Hummel. Odklady nastaly hlavně proto, že se nemohl jet do Německa podívat. A bez obhlédnutí lokality by bylo riziko podepsání nájemních smluv na pět a více let příliš velké.

fruitisimo5-jan-hummel-min

Foto: Fruitisimo

Spoluzakladatel Fruitisima Jan Hummel

V Německu vidí Hummel prostor zhruba na 200 prodejen, což odpovídá tomu, že v Česku jich mají 60. Nejdříve si ale na dvou prodejnách v Drážďanech a na dvou v Mnichově budou ověřovat profitabilitu značky a funkčnost pro německého zákazníka. Proto byl zvolen Mnichov, což je podle majitele těžký trh. Jde o nejdražší město a tamní zákazník je náročný. Když to vyjde, mají už nyní rozjednaných několik franšízových kontraktů. Franšízové firmy ale potřebují důkaz, že model z Česka bude fungovat i v Německu a při místních cenách.

Jednu kategorii zeleninových drinků přitom Hummel a jeho kolegové plánují udělat pro Německo i v bio kvalitě. Na západ od nás jsou v tomto směru o mnoho dále, v každém obchodním centru je obvykle na bio specializovaný supermarket a zákazníci jsou ochotní vyšší ceny platit. „Koukáme se při expanzi i na další země. Vidíme příležitost, ale nechceme se vrhnout na dva trhy najednou, obzvlášť ne současně s velkým německým trhem,“ uvádí šéf ovocných barů s tím, že uvidí příští rok podle toho, jak si povede Německo.

Nová limonáda pro retail, levnější a trvanlivější

Jan Hummel nebuduje jen prodejny, ale v praxi žije na konferencích hojně citovaný omnichannel. „Když máme produkt, tak si představujeme, jak ho budeme prodávat u nás, jak mimo síť a ideálně ještě online. Pro každý kanál řešíme velikost, balení, cenu, případně složení. Je skoro nereálné prodávat stejný produkt ve všech kanálech stejně,“ vysvětluje.

Jejich tradiční produkt z ovocného baru, tedy čerstvý a za cenu 100 a více korun, je ve velkých obchodech neprodejný. Je moc drahý a má krátkou trvanlivost. „Proto uvádíme na trh limonádu Vitaminádu, je zdravější než ostatní podobné a je z ovoce. To nás charakterizuje,“ dodává. Je to klasická perlivá limonáda doplněná o vitamíny, pasterizovaná a se šestiměsíční trvanlivostí.

Pro jejich vlastní online prodej, který rozjeli za covidu, či další formáty, jako je Rohlík.cz, jsou určeny jiné produkty. To jsou takzvané cold pressy, za studena lisované džusy s pětidenní trvanlivostí. Ty se snaží firma nabízet, aby to dávalo smysl i po logistické stránce, ve formě tematických balíčků – na imunitu, pro sportovce a podobně. Zatím je podíl online prodejů u Fruitisima hodně malý a odpovídá zhruba tržbám jedné a půl prodejny. Rychle ale stoupá. „Na Rohlíku rosteme o 50 procent meziměsíčně,“ uvádí Hummel.

Nyní je v plánu propojit efekt fungování jednotlivých kanálů ku prospěchu celé firmy. „Máme jméno u zákazníků, lidi o nás tuší, ale chceme být lovebrand. Retailové produkty nám mohou výrazně zvýšit povědomí o značce. Když si někdo koupí zmrzlinu v Globusu, přijde pak třeba i k nám na džus,“ uzavírá šéf Fruitisima s tím, že právě to je omnichannel a tak by to mělo fungovat.