Sociální síť TikTok globálně překonala miliardu uživatelů. V Česku ji používá 1,5 milionu lidí

Jiří SvobodaJiří Svoboda

tiktok-1

Foto: Antonbe/Pixabay

Logo sociální sítě TikTok

0Zobrazit komentáře

Video, hudba, tanec a noví tvůrci všeho druhu. To je ve zkratce sociální síť TikTok, která v posledních letech rapidně roste zejména mezi mladšími ročníky. Původem čínská aplikace teď oznámila, že globálně překročila jednu miliardu aktivních uživatelů. Znamená to, že alespoň jednou měsíčně ji zapne přibližně sedmina světové populace.

V kontextu jiných sociálních sítí není toto absolutní číslo tak závratné. Jak upozornil magazín TechCrunch, například Facebook měl coby největší sociální síť světa letos v červnu 2,9 miliardy měsíčně aktivních uživatelů, což ovšem reprezentovalo jen sedmiprocentní meziroční nárůst.

TikTok ovšem i při obřím množství uživatelů dokázal za stejnou dobu vyrůst o 45 procent – loni v červenci měl 689 milionů uživatelů. „Více než miliarda lidí přichází na TikTok, aby se zabavila, inspirovala nebo objevila něco nového. Ať už je to sport, umění, kultura, hudba nebo móda,“ řekla ve zdravici fanouškům šéfka TikToku Vanessa Pappasová. Jedná se tak o první globální sociální síť mimo impérium Marka Zuckerberga, která miliardové mety dosáhla.

TikTok vlastní čínský koncern ByteDance, který jej spustil před pěti lety v Číně pod lokálním názvem Douyin. ByteDance také drží pozici jedné z nejhodnotnějších, soukromě vlastněných firem světa s hodnotou odhadovanou na 100 miliard dolarů (2,4 bilionu korun). Tento status však zároveň znamená, že obvykle nemusí zveřejňovat žádné oficiální údaje, díky čemuž jsme ve statistikách odkázáni spíše na odhady.

tiktok-iphone

Foto: Aaron Weiss/Unsplash

Aplikace sociální sítě TikTok

Čínský původ dostal TikTok už nejednou do kontroverzní situace – naposledy loni, když se do sporu vložil i tehdejší americký prezident Donald Trump a hrozil, že ve Spojených státech aplikaci zakáže. Ačkoliv se to nakonec nestalo, konkurent v podobně Instagramu využil situace a naplno spustil svého klona TikToku nazvaného Reels.

TikTok je nadmíru populární i v Česku. Jak pro ČTK minulý týden řekla agentura Ami Digital, z jejího průzkumu vychází, že za rok se počet tuzemských uživatelů sítě zdvojnásobil na 1,5 milionu. Alespoň nějakou zkušenost s ním má 21 procent české internetové populace a velikostně je v Česku srovnatelný se Snapchatem nebo LinkedInem.

„Je to sociální síť hodně používaná nejmladšími uživateli, pravidelně ji navštěvuje 32 procent lidí ve věku 15 až 29 let. Mladší respondenty průzkum AMI Digital Index nesleduje, ale reálně tam bude TikTok ještě populárnější. Naopak u starší části populace jsou to pouze jednotky procent,“ řekl pro ČTK ředitel Ami Digital Vladan Crha.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejnou cifru, tedy 1,5 milionu uživatelů, uvádí i server Tiktokuj.cz, který se zaměřuje na využití komerčního potenciálu této rostoucí sociální sítě. Podle jeho dat je však 83 procent českých uživatelů TikToku starší osmnácti let, a téměř třetině uživatelů je více než 24. Mírně převažují ženy nad muži. Průměrně denně stráví v aplikaci 83 minut.

„TikToku se podařilo nabrat jednu miliardu měsíčně aktivních uživatelů také rychleji než kterékoliv jiné sociální síti. Věříme, že v brzké době by mohl dohnat Instagram, který má 1,4 miliardy měsíčně aktivních uživatelů,“ řekl pro CzechCrunch David Duc z portálu Tiktokuj.cz. Tvrdí, že na čínské sociální síti také vzniká většina trendů, které následně jsou vidět na Instagram Reels nebo YouTube.

TikTok už také dokázal vynést do popředí nové české influencery. Ti nejslavnější však od počátku vytváří obsah v angličtině, čímž mohou zaujmout globální publikum. Největším českým tiktokerem je Ondy Mikula. Ostravský rodák díky své divácky nenáročné tvorbě dokázal získat už přes 20,5 milionu sledujících.

Pečlivě si však chrání své soukromí a mimo sociální sítě neposkytuje rozhovory do médií. Počty jeho sledujících rychle rostou a řadí se i ke světové špičce – pro srovnání, padesátka nejsledovanějších účtů začíná na 28 milionech sledujících.

S přispěním ČTK.

Jony Ive osedlá vzpínajícího se koně. Někdejší šéfdesignér Applu začíná spolupracovat s Ferrari

Filip HouskaFilip Houska

ferrari-ive

Foto: W. Chiesurin / Apple

Jony Ive, bývalý šéfdesignér Applu, bude spolupracovat s Ferrari

0Zobrazit komentáře

Jsou tomu už dva roky, co někdejší šéfdesignér Applu Jony opustil brány firmy, kde strávil necelých třicet let, a šel hledat nové příležitosti. Založil designové studio LoveFrom a postupně se svým kolegou a neméně uznávaným designérem Marcem Newsonem začal střádat klienty, s nimiž by pracoval. Teď si jednoho vyhlédl v Itálii. Toho, jehož logo tvoří ikonický vzpínající se kůň na žlutém podkladu.

Jony Ive a Marc Newson navázali spolupráci s nizozemskou holdingovou společností Exor, pod kterou spadá mimo jiné slavná italská značka závodních aut Ferrari. Pro LoveFrom tak jde po Applu, se kterým nadále udržuje vztahy, byť oficiálně není specifikováno, na jakých projektech spolupracují, či Airbnb, s nímž se spojil před rokem, o dalšího zvučného klienta v jeho portfoliu.

„Při budování skvělých firem věříme i v budování skvělých partnerství. Ferrari představuje první vzrušující příležitost, jak spolu s Jonym a Marcem dělat velké věci při budování naší budoucnosti. Jsem také rád, že se Jony připojil k naší Radě partnerů, kde se těšíme na využití jeho jedinečně cenných perspektiv,“ říká šéf Exoru John Elkann.

apple-jony-ive-tim-cook-iphone-xr

Foto: Apple

Jony Ive a Tim Cook při představení iPhonu XR v roce 2018

Spolupráce s Ferrari je pro Ivea a Newsona i srdcovou záležitostí – oba se totiž považují za velké fanoušky této italské automobilky a nejen, že v jejích vozech jezdí, ale také je sbírají. Navíc pro oba představuje další typ luxusu, se kterým rádi pracují. Stačí si vzpomenout například na unikátní prsten vybroušený z jednoho kusu diamantu, který stvořili.

„Jako majitelé a sběratelé vozů Ferrari nemůžeme být ze spolupráce s touto výjimečnou firmou – a zejména s týmem designérů pod odborným vedením Flavia Manzoniho – více nadšeni. Vidíme tam několik jedinečně zajímavých příležitostí, u kterých věříme, že přinesou důležitou a hodnotnou práci,“ dodává Jony Ive.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Žádná ze stran neuvedla, na čem konkrétně budou spolupracovat, mělo by jít však o „kreativní projekty v oblasti luxusu“. Jednou z teoretických možností může být i auto. Jony Ive se uměl vždy dívat do budoucnosti a odhadovat trendy, přičemž v automobilovém průmyslu je tento trend zcela jasný – elektromobilita. A Ferrari má své první elektroauto představit v roce 2025, tudíž je možné, že se na něm Ive a Newson podepíšou.

Holdingová společnost Exor má mimo jiné také velký podíl v relativně nové automobilové skupině Stellantis, která spojila skupiny FCA (Fiat Chrysler Automobiles) a PSA (Peugeot Société Anonyme). Zajímavostí je, že v radě Ferrari sedí i Eddy Cue, viceprezident služeb v Applu a Iveův dlouholetý kolega z práce.

Jak se celá spolupráce vyvrbí a na čem budou strany spolupracovat, je zatím předmětem spekulací. Aktuálně se s jistotou ví, že spolupráce designového studia LoveFrom a Exoru je zajištěna na několik let.