Sociální sítě už ovládl, teď to zkouší v medicíně. Facebook chce umělou inteligencí zrychlit magnetickou rezonanci
Impérium Marka Zuckerberga je především o datech a sociálních sítích, což z něj dělá jednoho z nejbohatších lidí světa a z Facebooku jednu z nejhodnotnějších firem na světě. Při takřka neomezených zdrojích, které tento gigant má, mu tak stoupá chuť posílit svůj vliv i daleko za hranicemi svého původního oboru.
Divize Facebook AI nyní zveřejnila, že ve spolupráci s vědeckou komunitou pracovala dva roky na řešení, jež má výrazným způsobem vylepšit technologii magnetické rezonance. Tato zobrazovací metoda, obvykle poskytující komplexní obrázek orgánů, je totiž v současnosti velmi zdlouhavá.
Pacient musí někdy i hodinu v kuse nehybně ležet v tubusu, což nikdy není nic příjemného (o to víc například pro klaustrofobiky), zatímco kolem něj hlasitě hučí přístroje vyzařující silné magnetické pole. To znamená, že za jeden den se do přístroje dostane jen velmi omezený počet lidí.
Výsledkem je, že magnetická rezonance není použitelná třeba při akutních případech nebo u dětí, které jednoduše nevydrží hodinu v klidu. Řešením tak podle Facebooku je celý proces výrazně zkrátit, čehož docílil za pomocí umělé inteligence.
Obrázky v malém rozlišení, získané z výrazně kratšího skenování, dokáže pomocí natrénované neuronové sítě a velkému setu dat v podstatě dokreslit. Technologie nazvaná fastMRI (z anglického spojení Magnetic Resonance Imaging) už má za sebou úspěšné testování na tisících snímků od více než dvou set pacientů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Dalším krokem tak bude dostat novou metodu do reálného provozu. Již publikovaná klinická studie zjistila, že když byly radiologům prezentovány vzorky obrazů z tradiční magnetické rezonance a z technologie fastMRI, dospěli ke stejným diagnózám.
Nebezpečí zahlazení vzácné diagnózy
Využití umělé inteligence je aktuálním tématem nejen v magnetické rezonanci, ale i v jiných zobrazovacích metodách, například CT. V poslední době se podařilo algoritmům pomocí skenů z CT detekovat, zda má pacient COVID-19.
První výsledky navíc naznačují, že byl schopný rozeznat zápal plic způsobený novým typem koronaviru oproti zápalům z jiných příčin. Jenže samotná povaha umělé inteligence naučené na velkém množstvím případů může také znamenat klíčový kámen úrazu.
„Implementace umělé inteligence do rekonstrukcí obrazů skrývá nezanedbatelné nebezpečí, poněvadž systém naučený tisícovkami případů může zcela ignorovat abnormalitu, která se vyskytuje jen vzácně. Tudíž ji nepozná, nebo cíleně skryje jako chybu,“ uvedl pro CzechCrunch radiolog Marek Mechl z Kliniky radiologie a nukleární medicíny Fakultní nemocnice Brno. Doplnil, že s takovými závěry už přišla i odborná literatura.
Na první pohled tak jde o podobný princip jako v případě vylepšení libovolného obrázku s malým rozlišením do velkého – tedy činnost, na níž je umělá inteligence používána už nějakou dobu, a to například při vylepšování starých videoher. Jak ale píše magazín The Verge, výstupy z takových modelů nebývají ideální a lidé stejně musí zkontrolovat, jestli model obrázky převedl správně. Nesprávně dotvořený sken lidských orgánů by byl pochopitelně zásadnějším problémem než špatná textura ve videohře.
Výzkumníci z týmu fastMRI jsou ale optimističtí a tvrdí, že nesprávné převedení nehrozí, protože model je postavený na kompletních datech. „Představte si, že vezmete jen 250 dílků ze skládačky o 1 000 dílcích a výsledný obrázek nejen že odhadnete, ale jste schopni ho vykreslit zcela přesně,“ říká Facebook. K dispozici je navíc i kontrolní systém, který v průběhu vytváření finálního skenu kontroluje, zda vše, co fastMRI vykresluje, je vůbec fyzicky možné.
Citlivá zdravotní data v rukou Facebooku
V současné době se systém zaměřuje hlavně na magnetické rezonance kolene, jehož skutečné snímky pocházely z anonymního a veřejného setu dat. Tam se ale pochopitelně snahy nezastavují a v další fázi chce výzkumný tým ukázat, že fastMRI funguje stejně dobře i na jakýchkoliv jiných orgánech, nejprve mozku. Všechny materiály, modely i výsledný kód je navíc veřejný, takže společně s vědci a Facebookem se do bádání může zapojit kdokoliv.
Jenže právě zapojení Facebooku vzbuzuje i do jisté míry oprávněné obavy. Zuckerbergova firma má na kontě již nespočet skandálů s únikem dat a hlavně jejich využíváním pro reklamní účely. Už dnes o každém z nás ví nejen, kdo jsme, ale i jak se každý den chováme, co děláme a co, kdy a kde nakupujeme. Nyní má jeho technologie mít přímý přístup k citlivým medicínským datům.
Zároveň už nyní firma otevřeně na svém webu vybízí ke spolupráci farmaceutické firmy a nabízí příležitosti v propagaci léků (pravděpodobně spolu tyto dvě věci nesouvisí). Ovšem i na vyřešení tohoto problému je ještě čas – do reálného provozu se fastMRI nedostane dřív než v horizontu několika let.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.